LittleBigPlanet 2 Preview

Preview
dinsdag, 12 oktober 2010 om 16:30
xgn google image
Vorige maand bereikte ons helaas het nieuws dat Sackboy niet dit jaar nog zal schitteren in het vervolg op het succesvolle LittleBigPlanet. In plaats daarvan zullen we nu tot januari 2011 moeten wachten voor LittleBigPlanet 2 in de winkels ligt. Wij hebben vast een aantal nieuwe aspecten van de game mogen proberen en wat we daarvan vonden kun je in deze impressie lezen.
Iedereen, of in ieder geval iedereen met een PlayStation 3, zal wel van LittleBigPlanet gehoord hebben. De game werd wereldwijd ontzettend goed ontvangen en haalde hier op XGN ook maar liefst een 9,5 binnen. Maar wat wil je ook? In de hoofdrol vonden we een van de liefste en meest knuffelbare personages ooit: Sackboy. Als Sackboy konden we een van de beste platform games spelen die er is op de PlayStation 3.
Sackboy heeft in 2008 heel veel harten veroverd, maar dat hij nog steeds in ons hart schuilt, blijkt wel uit de vele enthousiaste reacties toen LittleBigPlanet 2 werd aangekondigd. Toch werd er nog getwijfeld aan het nut van een tweede deel. In deel 1 kon je immers zelfs alles in elkaar knutselen, wat zou een vervolg dan nog toe kunnen voegen? Ontwikkelaar Media Molecule heeft daar het antwoord op gevonden en bewijst dat er in een succesvol concept nog steeds genoeg ruimte is voor verbetering en vernieuwing.
LittleBigPlanet 2 Screenshot 153567 LittleBigPlanet 2 Screenshot 153576 LittleBigPlanet 2 Screenshot 153587
Teleporteren
Een van de nieuwe toevoegingen in LBP2 zijn teleportatieportalen. Dit is een zeer praktische toevoeging om de opbouw van de levels in toom te houden. Het werkt heel simpel, wanneer je in een portaal stapt, word je geteleporteerd naar een ander portaal. Dit kun je dan weer op allerlei creatieve manieren gebruiken. Zo kun je er voor zorgen dat Sackboy eerst door een portaal moet stappen om in een andere omgeving een schakelaar om te zetten. Pas wanneer die schakelaar is omgezet kun je verder in het level. Ook zou je op een verborgen locatie een portaal kunnen plaatsen die Sackboy naar een waar prijzenwalhalla teleporteert.
Deze teleportatieportalen zijn vooral handig wanneer je zelf een level bouwt. Je hoeft er geen rekening meer mee te houden of een ingewikkeld gangensysteem wel in jouw level te plaatsen is. Zet er gewoon een portaal neer en bouw de bestemming van dat portaal op een plek waar dat jou uitkomt. Zo bespaar je een hoop ruimte en de vorm van jouw level wordt niet aangetast omdat je een extra ruimte eraan hebt gebouwd.
LittleBigPlanet 2 Screenshot 153590 LittleBigPlanet 2 Screenshot 153588 LittleBigPlanet 2 Screenshot 153568
Slingeren en stuiteren
Een andere leuke toevoeging is de grijphaak. Met de grijphaak kun je slingeren als een aapje. Je kunt hem echter ook gebruiken om jezelf omhoog te takelen of juist naar benden te laten zakken. Het werkt precies hetzelfde als hoe je jezelf normaal zou vasthouden alleen bungel je nou aan een touw. Dit is een erg leuke toevoeging waar weer veel nieuwe puzzels mee zijn op te lossen.
De laatste nieuwe toevoeging aan de gameplay die wij mochten uitproberen is de springplank. In het eerste deel van LBP kon je zelf wel proberen om een soort springplank te maken, maar om mensen die moeite te besparen heeft Media Molecule deze er nu standaard in gestopt. Je kunt zelf instellen hoe krachtig een springplank moet zijn, van een klein zetje om op een verhoging te komen tot volle kracht waardoor je een flipperkast kan nabootsen. Het stuiteren is ook erg leuk alleen vlieg je er soms zo snel van over het scherm dat je Sackboy even uit het oog raakt, maar dit duurt gelukkig nooit al te lang.
LittleBigPlanet 2 Screenshot 153512 LittleBigPlanet 2 Screenshot 153556 LittleBigPlanet 2 Screenshot 154308
Veel meer dan een platformgame
Een van de grootste vernieuwingen in LittleBigPlanet 2 is misschien wel dat je nu niet gelimiteerd bent tot het platformen. Zo konden wij al een kijkje nemen in een heuse arcadehal die nagebouwd was. Hier kun je dan simpele spelletjes spelen zoals een potje Pong. Dit werkte allemaal nog niet ideaal, maar daar is Media Molecule hard mee bezig. Ze wilde er gewoon zeker van zijn dat we een idee hadden wat er allemaal mogelijk zou zijn.
Ook hebben we een behendigheidsspelletje kunnen spelen. Een hoge toren staat voor je neus bestaande uit allerlei blokken. Op deze blokken staan eerst alleen óf een kruisje óf een rondje. Het is de bedoeling dat jij binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk blokken wegspeelt door op de goede knop te drukken. Al snel volgen dan ook het vierkantje en het driehoekje om het nog moeilijker te maken. In je eentje is dit maar eventjes leuk, maar met meerdere personen loopt de spanning al snel op. Je wilt namelijk geen fouten maken, want dan moet je een paar seconden wachten voor je weer verder mag.
Hier houdt het nog lang niet op. De mogelijkheden met LBP2 zijn oneindig groot. Ben jij gek op het vechtgenre? Dan kun je je favoriete vechtspel nabouwen. Houd je meer van first-person shooters, dan kun je ook een FPS maken. Heb je meer met het racegenre bouw je een parcours en laat je mensen tegen elkaar racen. Je kunt het zo gek niet verzinnen of je kunt het wel maken in LittleBigPlanet 2.
Sackboy is terug!
LittleBigPlanet 2 is goed op weg om een nog betere game te worden dan deel 1. De vernieuwingen zijn zo goed geïntegreerd dat je je eigenlijk afvraagt waarom ze er niet al eerder in zaten. De game wordt vooral een stuk uitgebreider door de nieuwe mogelijkheden bij het zelf bouwen van levels. Welk genre je ook leuk vindt, je kunt er altijd een level van wijden. LittleBigPlanet staat begin volgend jaar dan ook weer zeker garant voor een hele hoop plezier. Sackboy is terug en hij wordt wellicht beter dan ooit!