Left 4 Dead 2 Preview

Preview
vrijdag, 06 november 2009 om 18:00
xgn google image
Het is nog geen jaar later of het tweede deel uit de zombietastische franchise Left 4 Dead wordt alweer de markt op gedrukt. Inmiddels staat er kort voor de release een demo online en wij hebben deze nog even gecheckt.
Er schuilt een pittig achtergrond verhaal achter Left 4 Dead 2, waar ik mij als fanatieke Left 4 Dead speler midden in bevond een aantal maanden geleden tijdens de aankondiging van het tweede deel op de E3.
Beloftes worden niet nagekomen
Valve beloofde namelijk na de launch van het eerste deel dat er na een ruime tijd een grote update zou komen met veel nieuwe content. Velen waren dan ook geschokt om een tweede deel te zien tijdens de E3. En het leek er dan ook op dat alle beloofde content in een geheel nieuwe game gepropt werd - puur om er meer geld uit te halen.
Laten we dit verhaaltje maar achterwege laten en ons concentreren op de kern van dit artikel: de eerste impressie van de game. Wij hebben, net als jullie, sinds gisteren de kans gekregen om de demo van Left 4 Dead 2 te checken. Tijd om het kaf van het koren te scheiden.
Left 4 Dead 2 Screenshot 128220 Left 4 Dead 2 Screenshot 128219 Left 4 Dead 2 Screenshot 128218
Grafisch weinig verbetering
Het eerste wat opvalt aan de game is het grote contrast tussen de kwaliteit aan detail in de modellen van de speler, en de omgeving. De wapens die je ditmaal hanteert zien er namelijk een stuk gedetaileerder uit. Echter gaat dit blijkbaar ten koste van de omgeving, want als je in een leeg stuk straat loopt ziet het er erg kaal en ongedetaileerd uit. Dit kan uiteraard kloppen, aangezien Valve nog steeds de Source engine gebruikt om haar games aan te drijven.
Deze engine kwam voor het eerst op de markt met de release van Half-Life 2 in 2004. Sindsdien heeft de ontwikkelaar met elk uitgegeven spel de nieuwste technologien en dergelijke toegepast waardoor iedere game telkens meekon met de tijd. Left 4 Dead 2 laat misschien zien dat er dan toch een limiet zit aan deze engine.
Waar echter geen limiet aan schijnt te zitten zijn de enorme getalen aan zombies die wederom op het scherm te zien zijn. Er zijn nu meer en verschillende zombies te vinden in Left 4 Dead 2. En als we het dan toch over de vernieuwing hebben kunnen we gelijk een bruggetje maken naar de melee wapens.
Left 4 Dead 2 Screenshot 122531 Left 4 Dead 2 Screenshot 121760 Left 4 Dead 2 Screenshot 122529
Gebruik nu ook voorwerpen om zombies af te maken
In Left 4 Dead 2 kun je nu ook gebruik maken van bepaalde voorwerpen om je tegenstander een kopje kleiner te maken. In de demo hebben wij er twee kunnen vinden: de koekepan en een machete. Vooral de machete is leuk om te gebruiken aangezien je daarmee ledematen van zombies kunt afhakken. Wel jammer is het dat we niet de kans kregen om met de kettingzaag te spelen. Maargoed, let's save the best for last nietwaar?
Verdere aanpassingen zijn dat je niet onbeperkt de zombies van je kunt afweren. In het eerste deel was het zo dat je onbeperkt om je heen kon slaan om zombies van je af te slaan en dit doodde ze ook uiteindelijk. Na een tijdje bleek dat je dit ook als primair wapen kon gebruiken omdat je het onbeperkt achter elkaar kon doen.
In het tweede deel is hier echter verandering ingekomen. Je kunt eerst een aantal keer de zombies van je afduwen, maar na een tijdje vult zich een meter waar je op moet wachten om het nog een keer te doen, die ook steeds langzamer vult naarmate je de beweging vaker gebruikt.
Left 4 Dead 2 Screenshot 126945 Left 4 Dead 2 Screenshot 126944 Left 4 Dead 2 Screenshot 128216
Teamwork meer dan ooit aanwezig
Bij dit soort games draait het allemaal om teamwerk. Left 4 Dead 2 introduceert vier compleet nieuwe personages die de speler kan kiezen, en de singleplayer is ook weer met maximaal vier spelers online te bespelen, of met twee man via splitscreen offline.
Wat echter wel opviel was de constante lag die ervaren werd tijdens het spelen met drie andere spelers via Xbox Live. Dit maakt de game in ons geval onspeelbaar aangezien de zombies op een nog onregelmatiger tempo op je afkomen, wat er nogal komisch uitzag. We hopen uiteraard dat de volledige game niet zal kampen met lag problemen.
Om even terug te komen op het verhaal aan het begin van dit artikel, want ja dat stond daar ook niet zomaar zonder een reden: het lijkt er toch op dat Valve een volledig vervolg weet neer te zetten.
Toch een volwaardige game
Het het is niet zo zeer een nieuwe game door een aantal vernieuwingen, maar meer omdat het totaal iets anders uitademt. De sfeer voelt door de constante opmerkingen van de nieuwe personages ook anders, en het lijkt dat de ontwikkelaar nog heel wat leuke levels achter de hand heeft die voor nieuwe ervaringen gaan zorgen. We kunnen er ook volledig naast zitten betreft deze kleine speculatie, maar of dat zo is moeten we afwachten tot later deze maand wanneer deze game in de schappen ligt.