LawBreakers Game Hands-on - De nieuwe shooter van CliffyB

Preview
donderdag, 16 juni 2016 om 13:07
xgn google image
We hebben al een tijdje niet veel meer gehoord van ontwikkelaar Cliff Bleszinski sinds hij Gears of War achter zich heeft gelaten. Maar de Amerikaan is nu terug met een competitieve multiplayer shooter. Wij hadden een LawBreakers Game Hands-on op E3.
Wie voor het eerst naar LawBreakers kijkt ziet een paar overeenkomsten met recente Overwatch. Zo is LawBreakers ook een titel die zich puur richt online op multiplayer potjes en kunnen spelers kiezen uit acht verschillende ‘helden’ - vier aan de kant van de Law en vier aan de kant van de Breakers. De klassen zijn gespiegeld, dus iedereen kon zijn eigen keuze maken ongeacht het team in de LawBreakers Game Hands-on
LawBreakers heeft echter een eigen smoel en ook zeer interessante ideeën als het aankomt op gameplay en game-modi. De game ziet er ten eerste heel anders uit dan Overwatch qua grafische stijl, dat doet denken aan games als Unreal Tournament. Daarnaast wordt bij de LawBreakers Game Hands-on een grote focus op gewichteloosheid gelegd, met complete gebieden waar spelers doorheen zweven als volleerd astronauten.
LawBreakers gameplay hands-on

Tactisch schaakspel in Turf War

Eén van de meest interessante aspecten van de LawBreakers Game Hands-on zijn echter de game-modi. Ontwikkelaar Boss Key Productions wil zover mogelijk wegblijven standaarden als Team Deathmatch en Capture The Flag en heeft totaal andere modi ontwikkelt. Wij kregen bij de presentatie Turf War te zien en konden die daarna ook zelf spelen in een paar potjes van vijf tegen vijf om de LawBreakers gameplay eens flink te testen.
In Turf War moeten beide teams drie Capture Points innemen, die gelijk op slot gaan zodra er een punt is veroverd. Als je als team zijnde een Capture Point veroverd, dan krijg je daarvoor één punt en bij dertien punten win je het potje. Nu is het natuurlijk niet mogelijk om dertien punten te scoren als er maar drie Capture Points zijn die op slot gaan, maar zodra alle drie de punten veroverd zijn telt de klok dertig seconden af en na die periode gaan de Capture Points weer allemaal open.
Het is het natuurlijk nogal saai als je als speler niks nuttigs kan doen als de klok aftelt, maar niets is minder waar. Het duurt namelijk tien seconden voordat je weer kan respawnen als je doodgaat, dus als je het gehele team kan doden in een korte tijd voordat de Capture Points weer open gaan, kan je op simpele wijze twee of misschien wel drie punten scoren. Daarnaast krijg je als speler ook een 20% Capture Bonus als je een kill maakt, die oploopt als je meerdere kills maakt, dus 40% bij twee kills, 60% bij drie kills en ga zo maar door. Het lijkt op het eerste gezicht vrij simpel, maar met name in de rustperiode van dertig seconden wordt de LawBreakers gameplay een tactisch schaakspel.
LawBreakers gameplay hands-on

Goede balans in LawBreakers Game Hands-on

De vier klassen bleken tijdens de potjes die we speelden ook al goed gebalanceerd, wat we niet vaak zien bij class-based shooters. De Enforcer is een vrij standaard klasse met een assault rifle, een speed boost, schouderkanon en een granaat die schade doet én tijdelijk voorkomt dat tegenstanders hun vaardigheden kunnen gebruiken. De Titan is de tank klasse en dan ook verreweg de sloomste van allemaal, maar draagt wel een Rocket Launcher met zich mee en een Tesla-kanon, hij kan een mijn neerleggen en een grote sprong maken en met een flinke schok landen.
De Assassin is een klasse die zijn naam eer aandoet, met twee vlijmscherpe messen als wapens, een shotgun als back-up en hij schiet over het slagveld met dashes. De Vanguard klasse vinden wij het interessant van allemaal, met haar jetpack, minigun en raketregen. Als Vanguard moet je goed met je benzine omgaan, want het is niet alleen nodig voor je jetpack, maar ook voor een blast die je vanaf je handen kan vuren en die korte metten maakt met tegenstanders op korte afstand.
LawBreakers gameplay hands-on

Gokken op de uitkomst

De Turf War-modus is daarnaast wat ons betreft één van de tofste modi ooit uit een multiplayer shooter. Door de opzet en balans in de LawBreakers Game Hands-on is vrijwel niet te voorspellen wie er het potje gaat winnen, want in principe reset elke keer het voordeel dat het winnende team heeft opgebouwd.
Het gebeurde vaak dat halverwege het potje het andere team ineens de leiding pakte. Het tactische schaakspel is bovendien een geniale uitvinding en je baalt ook enorm als je een paar seconden voor het einde van de klok doodgaat en weet dat je team tijdelijk zonder jou moet spelen.
LawBreakers gameplay hands-on

LawBreakers is een zeer interessante multiplayer shooter

We zijn dan ook zeer benieuwd met welke andere modi LawBreakers gaat komen in de volledige game. De potentie voor een succesvolle en interessante multiplayer shooter is er zeker, maar we hadden eerlijk ook niets anders verwacht van Cliff Bleszinksi. Wanneer LawBreakers in de schappen gaat liggen is helaas nog niet bekend, maar spelers kunnen zich alvast inschrijven voor de alpha-test via de website.