L.A. Noire Preview

Preview
zaterdag, 04 december 2010 om 17:00
xgn google image
Het is ondertussen alweer zes jaar geleden sinds Team Bondi voor het eerst sprak over het project dat later zou uitgroeien tot L.A. Noire. Ondertussen zijn er twee trailers verschenen maar hier kon je niet uit afleiden wat de gameplay precies zou inhouden. Ons bezoekje aan Rockstar heeft wat meer duidelijkheid gebracht.
Wie de naam Rockstar hoort, denkt meteen aan gewelddadige games waarbij je alles kunt doen wat je maar wilt; van hoertjes doodknuppelen in Grand Theft Auto tot nonnen knevelen en op de treinsporen leggen in Red Dead Redemption. Dat soort beelden moet je uit je hoofd zetten wanneer je deze impressie leest. In L.A. Noire speel je namelijk een alom gerespecteerde detective genaamd Cole Phelps die de straten van Los Angeles veilig wil houden, en dus zul je ditmaal zelf de misdadigers moeten opsporen. Wij zijn deze week met ons vergrootglas op bezoek gegaan bij Rockstar om een beter kijkje te nemen in L.A. Noire.
L.A. Noire Screenshot 144400 L.A. Noire Screenshot 144402 L.A. Noire Screenshot 144396
Gescheurde slipjes
Het is altijd lastig om een game te maken die zich afspeelt in het verleden, maar Rockstar en Team Bondi gaan de uitdaging aan. L.A. Noire speelt zich dan ook af in het Los Angeles van het jaar 1947. Nog nooit waren er zoveel criminele uitspattingen geweest in Los Angeles als toen en dat had alles te maken met de economische groei na de Tweede Wereldoorlog. Het is mooi om te zien dat heel wat zaken die je moet oplossen, gebaseerd zijn op waargebeurde feiten.
Je maakt kennis met Cole Phelps, een oorlogsveteraan die in dienst treedt bij de lokale politie waar hij probeert op te klimmen in de rangen. Dit doet hij uiteraard door moordzaken en kleinere criminele activiteiten op te lossen. Rockstar demonstreerde een zaak waarin twee vrouwen van de baan zijn gereden en een harde landing hebben gemaakt. Al snel kom je te weten dat de auto gesaboteerd is, en dat één van de vrouwen een gescheurd slipje op zak heeft. Er is dus duidelijk meer aan de hand en jij zult moeten uitzoeken wat er precies is gebeurd.
Ritmisch onderzoek
Net als bij een echt onderzoek, zul je eerst wat tijd doorbrengen op de plek van de misdaad. Vergezeld met wat klassieke jazzmuziek ga je op zoek naar de eerste sporen. Op één been kun je niet staan, en dus word je telkens vergezeld door een partner die je zo goed mogelijk zal helpen. Hij is diegene die je bepaalde bewijsstukken zal aanduiden wanneer je ze zelf niet kan vinden. Wanneer je al het bewijsmateriaal hebt gevonden, zal de sfeervolle muziek stoppen en kun je verdergaan met het volgende deel van het onderzoek, de ondervragingen.
L.A. Noire Screenshot 144388 L.A. Noire Screenshot 144370 L.A. Noire Screenshot 144390
Ondervragingen
L.A. Noire is zeker geen hersenloos spel, je moet altijd goed nadenken voordat je een beslissing neemt en dat wordt nog het best duidelijk tijdens de ondervragingen. Wanneer je iemand aan de tand voelt, kun je telkens op drie manieren reageren op de verklaringen van de persoon in kwestie. Je kunt de ondervraagde gelijk geven, onder druk zetten of confronteren met bewijsstukken. Het is erg belangrijk dat je steeds de goede keuzes maakt.
Wanneer je bijvoorbeeld een emotioneel onstabiele persoon onder druk zet, kan deze helemaal dichtklappen en moet je op een andere wijze je zaak proberen op te lossen. Als dit goed wordt uitgewerkt dan is dit alvast veelbelovend voor de herspeelbaarheid, aangezien je zaken steeds op een andere wijze kunt oplossen. Je zult trouwens ook op willekeurige momenten extra missies voorgeschoteld krijgen. Dit zullen kleinere opdrachten zijn, maar wat deze precies inhouden is nog niet bekend.
L.A. Noire Screenshot 144386 L.A. Noire Screenshot 144382 L.A. Noire Screenshot 144384
MotionScan
Als je niet goed weet hoe je moet reageren op een getuigenis, kun je kijken hoe je gesprekspartner zich gedraagt. Aan de gezichtsuitdrukkingen kun je uitmaken of iemand iets achterwege houdt. Voor de meeste games zou dit een moeilijke taak zijn maar Rockstar maakt gebruik van een nieuwe techniek genaamd MotionScan. De uitgever mag heel trots zijn op deze techniek, want de gezichtsuitdrukkingen zijn in één woord prachtig. De mondbewegingen, de rimpels, het rollen van de ogen, alles wordt weergegeven op een manier die zijn gelijke niet kent. Dit zou best wel eens de nieuwe standaard in de gamesindustrie kunnen worden.
Het betere actiewerk
Je hebt nu vast de indruk dat je enkel maar het passieve onderzoekswerk moet doen. Niets is minder waar, want je zult vaak geconfronteerd worden met actievolle momenten. De vuist- en vuurgevechten zijn erg hevig en lijken gebaseerd te zijn op de gevechten uit Grand Theft Auto. Er wordt dus automatisch gemikt en dat kan de game natuurlijk wel erg eenvoudig maken. Tijdens het vuurgevecht dat wij te zien kregen, was het wel zo dat je vanaf tactische plekken moet schieten, anders leg je alsnog het loodje. Het is nog niet bekend of elk onderzoek een actievolle scène met zich meebrengt, maar het biedt een mooie afwisseling tegenover de ondervragingen.
Op het juiste spoor
Het mag duidelijk zijn dat Rockstar en Team Bondi op het juist spoor zijn met L.A. Noire. Het einde van de jaren veertig is goed geïllustreerd en dit wordt mooi ondersteund door de gameplay. De vraag blijft natuurlijk wel of de verschillende mysteries genoeg afwisseling zullen bieden. Het gevaar dreigt namelijk dat het zoeken naar bewijsmateriaal en het ondervragen van verdachten erg repetitief gaat worden. L.A. Noire verschijnt in de lente van 2011 en dus heeft Team Bondi nog genoeg tijd om een antwoord te vinden op dergelijke vragen.