L.A. Noire Preview

Preview
donderdag, 03 maart 2011 om 19:00
xgn google image
L.A. Noire is één van de meest gewilde games van 2011 en Rockstar probeert er dan ook voor te zorgen dat het spel de hype meer dan waar zal maken. Wij mochten deze week zelf de rol van detective op ons nemen en wat nu volgt zijn de resultaten van ons onderzoek.
Vorige week kregen we te horen van Rockstar dat we mochten afzakken naar Breda om zelf eens aan de slag te gaan met L.A. Noire. Een dergelijk aanbod slaan we uiteraard niet af en wat nu volgt is het verhaal van onze speelsessie. Ditmaal gaan we een beetje dieper in op de sfeer van het spel en de onderzoekstechnieken van het hoofdpersonage. Voor een meer algemene beschrijving van L.A. Noire kun je altijd onze vorige impressie er even op nalezen.
Grimmige sfeer
De speelsessie neemt ons dieper mee in het verhaal van L.A. Noire en we maken opnieuw kennis met Cole Phelps, de oorlogsveteraan die nog steeds aan de slag is bij de politiedienst van Los Angeles. Rockstar wil duidelijk maken dat het spel heel wat grimmiger en duisterder wordt naarmate je verder gaat in het spel. Dit wist het bedrijf erg goed weer te geven in het korte filmpje dat onze nieuwe zaak inleidde. In het filmpje zagen we hoe een vrouw uit een auto werd gesleurd en een geheimzinnige man met een loden pijp op haar inslaat.
Na dit filmpje krijg je te zien hoe Phelps gepromoveerd wordt en eindelijk aan de slag mag als detective. Hij behoort nu tot de afdeling moordzaken en trekt er op uit met zijn nieuwe zwartgallige collega Rusty Galloway. Eenmaal aangekomen op de plaats van de misdaad wordt Phelps aangesproken door leden van de pers, die wel erg opdringerig zijn en alles willen weten over de moordzaak. Op het lichaam van de overleden vrouw is met lippenstift de tekst “Fuck you, D.B.” geschreven. Rockstar heeft goed haar huiswerk gemaakt, want dit alles is gebaseerd op de Black Dahlia moorden uit de late jaren '40. Het plaatje klopt perfect en dat voel je gewoon.
L.A. Noire Screenshot 164574 L.A. Noire Screenshot 164572 L.A. Noire Screenshot 164566
Aanwijzingen
Hier stopte dit deel van de sessie en mochten we zelf aan de slag bij een andere zaak, de Silk Stocking Murder. Een vrouw is op dezelfde wijze teruggevonden als bij de vorige zaak en Phelps trekt weer naar de plaats van de misdaad. Na eerst de belangrijkste lichaamsdelen van de vrouw onderzocht te hebben, gaat hij in de nabije buurt op zoek naar meer aanwijzingen. Het werd meteen duidelijk dat dit een lastige taak kan zijn. Je moet soms echt erg goed opletten als je bepaalde sporen of aanwijzingen wil vinden.
Gelukkig geeft het spel je hints door muziek af te spelen op beslissende momenten en je partner Rusty helpt uiteraard ook een handje. De vraag die we bij deze zaak moeten stellen is: ‘Gaat het om de Black Dahlia of is er een copycat aan het werk?’ Om het verhaal spannend te houden gaan we hier niet verder over uitweiden.
L.A. Noire Screenshot 166661 L.A. Noire Screenshot 166655 L.A. Noire Screenshot 166657
Fouten zijn toegestaan
In de vorige impressie kon je al lezen hoe de ondervragingen verlopen. Wanneer een verdachte persoon een antwoord geeft kun je ervoor kiezen om hem te geloven, hem onder druk te zetten of hem te beschuldigen van liegen. Maak je de foute keuze, dan kan het gebeuren dat de persoon in kwestie boos wordt en niets meer tegen je wil zeggen.
Als dit gebeurt, moet je bepaalde aanwijzingen of bewijsstukken via een andere weg te pakken krijgen, door bijvoorbeeld iemand anders te ondervragen of een bepaalde locatie te bezoeken. Het maakt dus niet zoveel uit dat je fouten maakt, omdat je altijd wel op het juist pad terecht komt, maar de gevolgen hiervan worden wel duidelijk in de gesprekken met je collega’s, die niet erg onder de indruk zullen zijn van je werk. Het wordt al helemaal leuk wanneer je baas hierdoor boos tegen je begint aan te schreeuwen, een scène die we natuurlijk allemaal kennen uit de gemiddelde politiefilm.
L.A. Noire Screenshot 166631 L.A. Noire Screenshot 166645 L.A. Noire Screenshot 166647
Inzichtspunten
Het is pas wanneer je je ondervragingen in schoonheid eindigt, dat je van mooie voordelen kunt genieten. L.A. Noire werkt niet met moeilijkheidsgraden, maar maakt gebruik van een rankingsysteem. Als je de juiste keuzes maakt tijdens een ondervraging krijg je punten die je na verloop van tijd naar een hoger level brengen. Een nieuw level brengt leuke beloningen met zich mee, waaronder nieuwe kleren of handige gameplay elementen.
Verder kun je ook inzichtspunten verdienen die je tijdens je onderzoek kunt inzetten. Deze kun je inzetten om bewijsmateriaal te vinden, maar zijn vooral erg handig tijdens ondervragingen. Op deze wijze kun je één van je drie antwoordmogelijkheden tijdens een ondervraging laten wegstrepen. Alsof dat nog niet genoeg is kun je de hulp inroepen van de community en krijg je procentueel te zien welk antwoord de andere L.A. Noire spelers gaven. Het doet een beetje denken aan een aflevering van Weekend Miljonairs, maar het is veel leuker dan dat, hoewel je geen miljoen kunt winnen.
L.A. Noire Screenshot 166649 L.A. Noire Screenshot 166635 L.A. Noire Screenshot 166653
Iedereen door de scan
Een ander belangrijk punt van L.A. Noire zijn de gezichtsuitdrukkingen van verdachte personen. Met kleine oogbewegingen of trekjes aan de mond kun je kijken of iemand aan het liegen is. Iemand met flink wat mensenkennis zal dus sneller een aanwijzing uit een verdachte kunnen sleuren. De gezichtsuitdrukkingen zijn ongelooflijk goed en dat heeft alles te maken met de unieke MotionScan techniek waarmee Rockstar echte acteurs helemaal inscant vanuit elke mogelijke hoek. De gezichten zijn dus erg indrukwekkend en iedereen is gescand via deze techniek, van het hoofdpersonage tot de meest onbenullige persoon die op de stoep slentert.
Het patroon
Ook de graphics zijn heel wat verbeterd. Enkele maanden geleden werden de huizen rondom je wel erg wazig tijdens het rijden maar dit probleem lijkt, samen met enkele audioproblemen, helemaal van de baan. Dit probleem mag dan wel verholpen zijn, toch duikt er een nieuwe vraag op. Beide missies die we hebben gezien volgen een vast patroon. Je gaat naar de plaats van de misdaad, waar je aanwijzingen zoekt. Vervolgens ga je enkele locaties bezoeken om verdachten te ondervragen. Hierna volgt ergens nog wel een actievolle scène waarna je de misdadiger achter de tralies stopt. Rockstar zegt alvast dat niet alle zaken zulke actievolle scènes zullen bevatten, maar toch blijft de vraag: wordt het geheel niet repititief?
Pareltje
Rockstar heeft duidelijk weer een pareltje te pakken en de hele wereld mag het weten. Het is geen wonder dat L.A. Noire door sommigen nu al wordt uitgeroepen als game van het jaar. Toch is dit wel erg voorbarig, er kan immers nog heel wat fout gaan. De game weet de sfeer van de oude detectivefilms perfect weer te geven en geeft je hersenen een echte workout. De bijna perfecte gezichtsanimaties en de mooie actiescènes zorgen voor de ultieme afwerking. Het mag duidelijk zijn, wij kunnen niet wachten tot we het volledige spel in onze handen krijgen!

Populair Nieuws

Laatste Reacties