BlazBlue: Continuum Shift Extend Review

door Wouter
maandag, 02 april 2012 om 15:00
Voor vechtgames is het tegenwoordig vrij normaal om geregeld met een nieuwe versie van een game aan te kloppen. Een bepaald deel dat opnieuw wordt uitgebracht onder het reguliere prijskaartje met daarin een paar nieuwe karakters en modi. BlazBlue: Continuum Shift Extend is zo’n game en wel de tweede.
Allereerst was er BlazBlue: Calamity Trigger. In 2009 kwam dit spel in Japan op de markt en een jaar later kregen we het spel ook in Europa. Een paar maanden later werd het vervolg BlazBlue: Continuum Shift ook naar Europa gebracht. Deze titel ontving een jaar later een uitbreiding, genaamd Continuum Shift II, en nu mogen we met Continuum Shift Extend wederom een nieuwe uitbreiding verwachten. Een nieuwkomer in de serie zal in deze titel een beter gevulde game zien, maar iemand die de volle prijs heeft betaald voor het origineel zal een steek in zijn portemonnee voelen. De vraag is dan ook hoe goed gevuld Continuum Shift Extend precies is.
Meer dan een vechtgame
Wat gezegd moet worden is dat BlazBlue: Continuum Shift Extend veel meer is dan een simpele bundel met alle content. Het is meer een revisie van Continuum Shift. Het spel is gevuld met allerlei nieuwe levels, karakters en modi, maar ook een hoop kleine aanpassingen aan de gameplay zijn terug te vinden. Dingen die het allemaal net even wat soepeler doen verlopen, maar ook een aantal nieuwe combo’s. Het spel afstempelen als een simpele uitbreiding doet de titel dus geen eer aan.
Daarbij is BlazBlue: Continuum Shift Extend veel meer dan een simpele vechtgame. Tenminste, als je deze titel in hetzelfde rijtje zet met series als Tekken en Street Fighter. Natuurlijk draait het nog steeds om de klassieke 2D sidescrolling actie, maar Continuum Shift biedt veel meer dan dat. Dingen als een unieke grafische stijl, verschillende vechtstijlen en eindeloze combo’s. Maar het grootste punt is toch wel de verhaallijn.
Vechters met karakter
In BlazBlue: Continuum Shift Extend vind je namelijk meerdere verhaallijnen terug. Je hebt natuurlijk het Continuum Shift verhaal, maar ook iedere vechter krijgt de kans om zijn aandeel in de strijd te vertellen. Door middel van gesprekken en af en toe een tussenfilmpje worden er complete verhalen verteld. Soms slaan ze nergens op, maar zijn ze wel hilarisch. Dit maakt dat je gaat meeleven met bepaalde vechters. Je begint echt hun karakter mee te krijgen, waardoor je je onbedoeld gaat hechten of juist weer een hekel krijgt aan bepaalde vechters.
De vechter kiezen die bij jouw past is dus niet alleen meer een zaak van vechtstijl. En omdat het aantal vechters waar je uit kunt kiezen niet zo divers is als bij Soul Caliber, is dit een goede zaak. Natuurlijk blijft de vechtstijl wel nog steeds de dikste vinger in de pap houden. De een vecht liever met een gespierde bruut en de ander met een snel vechtend karakter. Ook daar heeft Continuum Shift Extend er genoeg van. Het ene karakter schiet bijvoorbeeld met pistolen. Ben je dus iemand die liever van een afstand in alle rust combo’s aan elkaar wilt rijgen dan kan dat. Of als een wandelende tank van vier meter hoog beter bij jouw vechtstijl past, kan dat ook. Wat betreft vechters geeft BlazBlue: Continuum Shift Extend je dus heel veel keus, ondanks dat er niet veel karakters zijn om uit te kiezen.
Strip op 3D
Nog iets waar BlazBlue: Continuum Shift Extend zich mee onderscheidt van andere vechtgames is de eerder genoemde grafische stijl. De karakters hebben namelijk een soort van 2D getekend uiterlijk terwijl de achtergrond in 3D is. Het ziet er aanvankelijk misschien een beetje goedkoop uit, maar achteraf zul je echt van het stijltje gaan houden. Gezichtsuitdrukkingen en houdingen zijn net als in anime heel divers wat alleen maar bijdraagt aan het karakter van een vechter. Het enige kritiekpunt zijn de kreten die vechters uitslaan. Per aanval hoort weer een kreet, waardoor een karakter soms aan een stuk door hetzelfde zegt als je op dreef bent. Zoals je kunt nagaan begint dit op den duur aardig te irriteren.
Voor ieder wat wils
Wat betreft het aantal modi is BlazBlue: Continuum Shift Extend ook heel divers. Voor een nieuweling is het slim om eerst de tutorial te ondergaan, omdat het aardig wat oefening vereist voor je de besturing onder de knie hebt. Gelukkig legt het spel hier alles goed uit en kun je uitgebreid technieken oefenen in de training modus. Daarna kun je aan de slag gaan in een van de vele modi. Zo is er de verhaallijn, waar film en dialoog af en toe worden afgewisseld met een gevecht, en is een simpele ‘Versus’ modus natuurlijk ook weer aanwezig.
Continuum Shift Extend heeft echter ook twee nieuwe modi ten opzichte van het origineel. De eerste is de ’Abyss’ modus. Dit is een beetje te vergelijken met een overlevingsspeltype. Met ieder level heb je een aantal niveaus dat je moet doorkruisen om bij de eindbaas te komen. Onderwijl krijg je de mogelijkheid om je karakter sterker te maken met upgrades die je kunt kopen.
Het tweede nieuwe speltype is de ‘Unlimited Mars’ modus. De alledaagse gamer moet hier niet in de buurt komen, want deze modus als pittig omschrijven zou nog te mild zijn. Hierin kom je tegenover een computergestuurde tegenstander te staan die het begrip kontschoppen heeft uitgevonden. Het is daarom aan de ene kant wel raar dat deze modus in Continuum Shift Extend is terug te vinden, omdat alleen een ervaren BlazBlue gamer hier een kans maakt. En laat dit nou net het type zijn dat het originele Continuum Shift wel in huis zal hebben en voor Extend niet veel zou voelen.
Moeilijke instap
Zoals eerder was te lezen beschikt Continuum Shift Extend over een uitgebreide tutorial modus. Deze heb je als nieuwe gamer hard nodig omdat je vrij snel in het diepe wordt gegooid. Vijanden rijgen de combo’s soms als een malle aan elkaar. Wat belangrijk is om te weten is hoe het verdedigen en de combo’s werken. Zoals met ieder vechtspel heb je lichte en zware aanvallen. In Continuum Shift Extended worden deze A, B, C en D genoemd. De meest simpele combo’s houden in dat je deze knoppen op het juiste moment in een bepaalde volgorde moet indrukken. Verder komen de pijltjestoetsen er ook bij kijken. Aan de hand van een rechter of linker richtingsknop kan de hele trap of stoot veranderen.
Al met al heeft Continuum Shift Extend een heel diepgaand vechtsysteem dat bij ieder karakter weer anders is. Je bent echt uren bezig om een bepaald personage onder de knie te krijgen. Om iedere vechter door te hebben gaat dus ook een eeuwigheid duren. Op die manier kom je in de online modus ook steeds weer voor verrassingen te staan. Je krijgt nieuwe aanvallen of combo’s te zien waarvan je niet eens wist dat die bestonden.
Eindelijk compleet
BlazBlue: Continuum Shift Extend is zonder twijfel het meest complete deel in de serie, maar hoe kan dat ook anders. Het bevat alles dat het origineel ook had alleen dan met nog wat extra materiaal. Ontwikkelaar Arc Systems Works zou er veel beter aan doen om te werken aan BlazBlue 3 dan aan wederom een revisie van een oude game. Dat neemt niet weg dat nieuwkomers met Continuum Shift Extend een hele leuke tijd zullen hebben. De game biedt onwijs veel modi en de karakters zijn heel divers. De grafische stijl van het spel is werkelijk waar prachtig en heel uniek. Het vechtsysteem is op zijn beurt weer heel diepgaand en zit boordevol met mogelijkheden. Al met al weet BlazBlue zich ongetwijfeld te onderscheiden van andere vechtgames.