Journey Preview

Preview
dinsdag, 18 oktober 2011 om 19:00
xgn google image
Soms hebben dingen geen uitleg nodig. Je weet van een vork wat ‘ie kan doen. Je weet dat een televisie beelden uitzendt. Ontwikkelaar thatgamecompany wil die gedachte nastreven met Journey, een hele bijzondere PlayStation Network game.
Het is de ontwikkelaar ook al eerder gelukt om die gedachte na te streven met Flower, waar je met een simpel blaadje door het spel moest zweven. Er was geen enkele tutorial, geen enkele tekst. En dat was het mooie. Daarom werd het spel door ons bekroond met een 8.5. En ja, dat belooft veel goeds voor Journey. We moeten én mogen opnieuw een bijzondere ervaring beleven.
Een woestijn en een berg
Veel uitleg heeft Journey eigenlijk niet nodig. Je begint als een echte avonturier in een woestijn, waar je in de verte een berg ziet. Die berg valt op, heel erg zelfs. Al snel kom je erachter dat je naar die berg toe moet, op welke manier dan ook. Onderweg zul je van alles tegenkomen. Denk maar aan puzzels en dergelijke. Op die manier wil thatgamecompany het spel een stuk interessanter maken.
Dat was het ook qua uitleg. Meer uitleg is er gewoon niet. Het enige wat je moet doen is dus die berg bereiken. Gelukkig bevat de ervaring van Journey veel meer dan deze simpele uitleg. Aangezien het spel online multiplayer ondersteunt, zul je tijdens je tocht meerdere mensen tegenkomen. Alleen is er één groot struikelblok.
Geen communicatie
In Journey is er namelijk geen enkele vorm van communicatie. Verbaal niet, en je kunt ook geen tekst invoeren. Niks is mogelijk. Misschien non-verbaal wel, maar hoe kun je weten dat de ander het begrijpt? Dat kun je gewoon niet weten. Dat maakt Journey een stuk interessanter; het lijkt net het meisje waarop je verliefd bent waarvan je geen hoogte kunt krijgen, maar wel de hoop hebt dat het uiteindelijk goed komt.
Eén kleine vorm van communicatie in Journey is misschien wel de sjaal die je draagt. De sjaal speelt een enorm grote rol in het spel. Gaandeweg in het spel zul je kleedjes moeten verzamelen, die ervoor zorgen dat je sjaal langer en groter wordt. Op die manier creëer je een eigen identiteit voor jezelf. Daarnaast heeft iedere speler zijn eigen symbool op zijn borstkas, zodat je toch enigszins de kans krijgt om mensen in het spel te herkennen.
Unieke stijl
Laten we het dan hebben over de unieke stijl die Journey heeft. Het is erg bijzonder. Alsof je naar kunst zit te kijken. Niet iedereen waardeert het, maar de schoonheid ervan moet door iedereen gezien worden. Dat is precies het geval bij Journey. Het past bij het spel. Dat komt doordat het ook zo lekker mysterieus is vormgegeven, maar ook door de vrije sfeer die het spel geeft.
Bijzonder avontuur
Dus ja, eigenlijk moet je gewoon toegeven dat Journey een hele bijzondere game wordt. Het is jammer dat het spel niet volgende maand uitkomt, want dan zul je zien dat Journey misschien wel een uniekere ervaring dan Modern Warfare 3 en Skyrim wordt. Aan de andere kant is het maar goed dat het spel in 2012 uitkomt, want zo heeft thatgamecompany geen last van de concurrentie. Geduld is een schone zaak.