Company of Heroes 2 Preview - De kleine dingen tellen

Preview
donderdag, 20 juni 2013 om 10:30
xgn google image
Het alom geprezen Company of Heroes was een fantastische game die zorgde voor heel wat vernieuwing in het RTS-genre. De game werd zelfs zo goed ontvangen dat het wereldwijd de hoogst scorende strategiegame ooit is. Nu is het tijd voor Relic Entertainment om te komen met een vervolg, namelijk Company of Heroes 2. Wij gingen aan de slag om de skirmish modus flink uit te testen.
Als je 's werelds best ontvangen real-time strategy game hebt gemaakt, dan lijkt het bijna een onmogelijke taak om dit succes te overtreffen. Toch zal Relic Entertainment een poging wagen met het vervolg op Company of Heroes. Nog vlak voor de game in de winkelrekken ligt, toonde Relic de game een laatste keer op de E3. Wij namen plaats en speelden een potje tegen de computergestuurde tegenstanders.
Even wennen
Zodra je van start gaat met Company of Heroes 2, is het misschien weer even wennen. De besturing zijn is veelal hetzelfde gebleven, maar je zult enkele verschillen merken in de constructies. Zo speelden wij in een sneeuw leveltje en moesten wij ervoor zorgen dat onze bemanning warm bleef en niet bevroor in de kou.
Gelukkig hoeft de game niet al te ingewikkeld te zijn. Als je zoals wij een potje van twee tegen twee speelt zal het allemaal wel meevallen. Jouw computergestuurde maatje weet namelijk dondersgoed waar hij mee bezig is, dus je kunt lekker afkijken en leren van zijn acties. Zo kun je precies zien wat voor gebouwen je het best mee kunt beginnen en wat voor troepen geschikt zijn om een formidabel leger op te bouwen.
Harde oorlog
Als je eenmaal wat troepen hebt opgeroepen, voornamelijk grenadiers, is het tijd om je eigen gebied uit te breiden. Het is namelijk de bedoeling een veel sterker leger op te bouwen, maar dan moet je wel beschikken over de juiste grondstoffen. Je besluit daarom heldhaftig te marcheren om een aantal controlepunten over te nemen. Helaas is de tegenstander precies hetzelfde van plan, waardoor je al snel het vuur moet openen.
Wat de vorige Company of Heroes zo goed maakte, was vooral het spektakel van de gevechten. Ook deze keer zijn de gevechten bikkelhard, met kogels die een ware impact in de wereld lijken te hebben en explosies die puin en soldaten in het rond gooien. De gevechten voelen aan als echt oorlog, en vanwege de verbeterde graphics is het allemaal nog indrukwekkender geworden. Zo ogen de vlammenwerpers van engineers gevaarlijker dan ooit te voren.
Balans en keuzes
De actie is dan wel om de vingers bij af te likken, maar het blijft een RTS-game en dan staat strategie toch voorop staan. In Company of Heroes 2 zul je slim te werk moeten gaan om je tegenstanders te verslaan. Terwijl je in de vorige game controlepunten had met vooraf aangewezen grondstoffen, is de keuze dit keer aan jou. Of je dus munitie of brandstof wil, kun je zelf beslissen. Met munitie kun je bijvoorbeeld speciale vaardigheden inzetten, terwijl je met brandstof voertuigen kunt produceren.
Het is wel zo slim om snel voertuigen te maken, maar gelukkig is de game gebalanceerd genoeg om meerdere speelstijlen te kunnen aanhouden. Als de vijand al dikke bepantserde voertuigen heeft terwijl jij nog met je grondtroepen rondwandelt, maak je nog altijd kans. Zo kunnen grenadiers gebruikmaken van een speciaal soort projectielen die ontzettend veel effect hebben op voertuigen. De balans tussen de verschillende troepen lijkt prima in elkaar te zitten. Zodra je de basis onder de knie hebt, kun je al snel je eigen stijl ontwikkelen door te experimenteren en grotere risico's te nemen.
Geen revolutie
Company of Heroes 2 probeert het wiel absoluut niet opnieuw uit te vinden. De vorige game was hartstikke sterk en dit deel bouwt voort op het al bestaande concept. De game kent allerlei kleine verbeteringen en aanpassingen die afzonderlijk weinig voorstellen, maar bij elkaar opgeteld wel degelijk zorgen voor een frisse ervaring.
Wat zorgt voor de grootste verandering is toch wel het weer. Zo moet je rekening moeten houden met de kou en kampvuren opzetten in het geval van sneeuwstormen. Ook zijn er bevroren rivieren waar je overheen kunt lopen, maar wordt je aangevallen kun je wel door het ijs zakken. Daarnaast is er ook de TrueSight technologie. Deze zorgt ervoor dat manschappen een realistische blik op het veld hebben en dus niet door obstructies heen kunnen kijken. Het resultaat is een spannendere game, aangezien het gevaar om elke hoek kan loeren.
Voorzichtige verbeteringen
Zoals vaak het geval is met de soldaten in Company of Heroes 2, begeeft Relic Entertainment zich op glad ijs. Eén verkeerde stap en fans worden massaal kwaad vanwege de ruinatie van hun favoriete RTS-franchise. Het is daarom geen wonder dat de ontwikkelaar erg voorzichtig is met het maken van dit vervolg. Company of Heroes 2 lijkt alles beter te doen dan de voorganger, vooral door kleine aanpassingen te maken. Er kan met zekerheid worden gezegd dat Company of Heroes 2 kwalitatief ontzettend sterk zal zijn. Het is echter nog de vraag of deze game net zoveel hoofden zal keren als het eerste deel, want terwijl die iets totaal nieuws deed, wordt er nu gekozen om het op veilig te spelen.

Populair Nieuws