Horizon Zero Dawn Preview - Futuristische oermensen en robotdino's

    Naast de verrassing van The Last Guardian was Horizon Zero Dawn dé grote klapper van Sony’s persconferentie. Guerrilla Games laat Killzone voor wat het is, en verkent een nieuw genre, originele setting en interessante gameplay. Lees onze eerste indruk in deze Horizon Zero Dawn E3 preview.

    Post apocalyptische settings hebben we al ontelbare keren voorbij zien komen, maar in tegenstelling tot een game als Fallout, kijken we met Horizon verder vooruit in de tijd, een beetje zoals Enslaved dat ook al deed. Meer dan duizend jaar na de val van de mensheid zelfs. In de tussentijd is er heel wat veranderd.

    Horizon Zero Dawn E3 Preview

    Terug naar de oertijd

    Als miljarden mensen zich niet met de aarde bemoeien, gaat het er namelijk een stuk beter mee. De natuur heeft in duizend jaar tijd weer de leiding genomen, en het enige wat over is van het tijdperk van mensen zijn vervallen wolkenkrabbers en steden die bedekt liggen onder een dikke laag groen.

    Ons ras is overigens nog niet volledig uitgeroeid, maar heeft wel flink in moeten schikken. Mensen leven in stammen, zoals ze dat in de prehistorie ook deden. Jagen en verzamelen dus, maar in plaats van besjes en dierenbotten, draait het in Horizon: Zero Dawn om robotonderdelen en vloeistoffen die op de rug van mechanische wezens groeien.

    Hoe en waarom robots zich in de verre toekomst gedragen als dieren is (nog) niet duidelijk, maar jij maakt er als vrouwelijke jager met pijl en boog gretig gebruik van. Onze demo begint terwijl we op een rots staan, terwijl een enorme vallei zich voor ons uitstrekt.

    Horizon Zero Dawn E3 Preview

    Geen tijd voor de open wereld

    Alles wat we in de omgeving zien kunnen we bezoeken, zo beloven de medewerkers van Guerrilla Games ons. Als we goed kijken zien we een wolkenkrabber in de verte, en ook de besneeuwde bergen nodigen ons uit voor een bezoekje. Geen tijd daarvoor helaas, die kudde met robotherten wacht immers niet op ons.

    In Horizon: Zero Dawn speelt dit jagen een enorm belangrijke rol. Niet alleen verdien je er ervaringspunten mee om sterker te worden, ook kun je de onderdelen die je van de robots afhaalt verkopen en gebruiken om je arsenaal uit te breiden en te versterken.

    Voordat dit zover is, zul je eerst een prooi moeten vangen, met een Ropecaster bijvoorbeeld. Met deze kruisboog span je gemakkelijk een dikke kabel tussen bomen, of je nagelt er een vijand mee aan de grond.

    Horizon Zero Dawn E3 Preview

    Kuddedieren

    De mechanische herten zijn echter niet voor een gat te vangen, en zodra ze zien dat een jager her en der vallen aan het wegzetten is, nemen ze de benen. De sterkere ‘Alpha Grazers’ blijven achter, om jou te grazen te nemen terwijl ze de kudde beschermen. Dit soort gedrag zullen we vaker tegenkomen in Horizon: Zero Dawn, aangezien de volledige open wereld vol zit met dit soort kuddes dieren en steden van mensen.

    Net als we denken die roestbakken wel de baas te zijn, horen we geritsel in bossen achter ons. Terwijl wij explosieve pijlen aan het schieten waren, besloot een reusachtige Thunderjaw om zich ook in de strijd te mengen. Dit dinosaurus-achtige monster torent boven je uit, en vraagt heel wat van je tactisch inzicht om als overwinnaar het strijdveld te verlaten.

    Horizon Zero Dawn E3 Preview

    Aan de stok met de Thunderjaw

    De stalen platen die overal over het lichaam van de Thunderjaw verspreid zitten, beschermen de kwetsbare elektronica aan de binnenkant, die enorm gevoelig is voor een welgemikte pijl. Door het beest met draden van je Ropecaster vast te zetten en stukje bij beetje de platen te verwijderen, kun je alsnog flinke schade aanrichten, terwijl jij als een kat in het nauw rond rolt om de zwiepende staart en raketaanvallen van de Thunderjaw te ontwijken.

    Dit epische gevecht wordt prachtig in beeld gebracht, niet op zijn minst door de uitgebouwde versie van de Killzone: Shadowfall engine. De demo van vandaag was nog erg beperkt, maar nu was al goed te zien hoe uitnodigend de groene wereld van Horizon is, zelfs als we het daarvoor tegen robots op moeten nemen.

    Naast het jagen is er een uitgebreid craftingsysteem aanwezig, en zul je gedurende het avontuur ook grotere nederzettingen bezoeken, waarin mensen langzaam maar zeker de maatschappij weer opbouwen. Hier pik je quests op en verkoop je de buit van de jacht en vul je je voorraden aan.

    Horizon Zero Dawn E3 Preview

    Horizon Zero Dawn E3 preview: nog zoveel vragen

    We kennen Horizon: Zero Dawn nog maar een paar dagen, maar na deze korte demo zijn we er meteen al verliefd op geworden. De setting is interessant, het verhaal mysterieus en het jagen op robotdino’s lijkt een goede mix tussen strategie en de juiste voorbereiding te worden.

    We kijken dan ook reikhalzend uit naar meer info over deze veelbelovende PS4 exclusive, want iets zegt ons dat die torenhoge Thunderjaw robotdino niet het laatste monster is dat zich schuilhoudt in het uitgestrekte langschap van Horizon: Zero Dawn. We hebben nog zoveel vragen over deze nieuwe serie, maar een ding is nu al zeker: deze game houden we in de gaten.

    Horizon: Zero Dawn

    Verkijgbaar vanaf 1 march 2017

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.