Op de BigBen dagen
kregen wij de kans de sombere game Hell Is Us te proberen. Dus gingen wij midden
in een heftige burgeroorlog op zoek naar onze ouders. Dit is wat we ervan
vonden.
Helia Is Us
Hell Is Us speelt
zich af in de jaren ’90, in een fictief land dat Helia heet. Die heeft zijn
grenzen gesloten als een gevangenis. Al decennia mag niemand erin, en ook niemand
mag eruit. Als gevolg heeft niemand een goed beeld van wat er aan de hand is.
Tot er recentelijk een gigantische burgeroorlog uitbrak, en de Verenigde Naties vredestichters heeft gestuurd om de boel te sussen.
Deze burgeroorlog
brak uit toen de generaal, die jarenlang het land regeerde met een ijzeren
grip, overleed. De twee volken in Helia, die al die tijd een stille en sudderende haat
hebben aan elkaar, hadden ineens geen reden meer om zich in te houden, en gingen elkaar te lijf. Waarom ze elkaar haten, dat weten ze al lang niet meer.
Ze hebben het geërfd van hun ouders, die weer leerden te haten van hun ouders
enzovoorts.
De wereld is ons
niet helemaal vreemd. Hoofdpersonage Rémi is als kind het land uit gesmokkeld
en in Canada terechtgekomen. Maar zijn ouders konden niet mee, en die zoekt hij
al een tijdje. Hij gaat daarom met de VN mee om het land in te glippen, in de
hoop zijn familie weer te vinden. Het enige dat hij nog weet, is dat zijn vader
een smid was in een dorp.
Eenmaal binnen,
ontdek je dat er ook vreemde monsters zijn die ‘Hollow Walkers’ heten. Deze
wezens zijn grofweg gevormd als mensen, maar ze zijn helemaal wit. Ook hebben
ze een gat in hun hoofd en borst. De monsters zijn territoriaal en erg
agressief, maar ze lijken niet uit hun weg te gaan als je van ze wegrent.
De wereld is Hel
Veel verhalen
vermijden de extremere kanten van oorlog. Hell Is Us doet daar
niet aan. Je vindt massagraven, families die aan bomen zijn opgehangen en alle
verdriet en woede die erbij komt kijken. Het eerste personage waar jij aan wordt geïntroduceerd, is een oude man die recentelijk
twee van zijn zoons heeft begraven. De derde is vermist en hij hoopt dat die
nog in leven is.
Ondanks dat de
twee stammen niet meer weten waarom ze elkaar moeten haten, is er geen gebrek
aan racisme. Ze hebben sterke meningen over elkaar. Meningen die vaak niet
gegrond zijn. Dat leer je onder andere als je een priester tegenkomt. Hij
probeerde neutraal te blijven in het conflict en werd als dank daarvoor
vastgebonden en gemarteld op een podium midden in het dorp. Binnenkort wordt
hij geëxecuteerd.
Het succes van
Hell Is Us is wat ons betreft een beetje afhankelijk van hoe dit heftige
onderwerp behandeld wordt. Van wat we zagen, wordt de brute realiteit van
burgeroorlog en de bijbehorende woede met respect behandeld, maar of dat in de
lange termijn ook lukt is nog even de vraag. Een vrouw die je vindt in een huis
vertelde ons dat zij meedeed aan de lynching van het gezin buiten. Ze weet
alleen niet waarom ze het deed, er overkwam haar gewoon iets. We vroegen
een
ontwikkelaar hierover en hij vertelde ons dat de monsters er wel iets mee te
maken hebben. Maar dat betekent niet dat de mensen onschuldig zijn. Wordt het
een beetje zoals Ares in de eerste
Wonder Woman-film?
Vechten en
onderzoeken
De gameplay van
Hell Is Us is een gezonde mix van vechten, verkennen en onderzoeken. Je zal af
en toe wel met een zwaard moeten zwaaien, maar veel gevechten kunnen vermeden
worden. Het is daarom een beetje aan jou hoeveel je daar daadwerkelijk mee
doet. Onderzoeken, dat is onvermijdelijk.
De ontwikkelaars
hebben dingen als quest markers en dergelijke trackers weggegooid. In plaats
daarvan moet je goed opletten als een NPC tegen je praat en je hersens aan het werk zetten. Hierdoor ben je niet simpelweg een grote, gele pijl boven je hoofd aan het
volgen, maar moet je dingen zelf uitvogelen. Hierdoor voelt de wereld wat
echter. Overigens zijn de puzzels zelden ingewikkeld, als je maar luistert naar
wat er gezegd wordt. Ook zijn er wat
Resident Evil-achtige puzzels waar je
ergens een sleutel vindt en ergens anders die in de juiste deur moet stoppen.
Wat gevechten
betreft, Hell Is Us maakt aan de basis gebruik van de bekende actiemechanieken
die je onderhand wel kent van
Soulslikes. Zowel aanvallen, blokken en
ontwijken kost stamina, dus je zal soms wat voorzichtig te werk moeten gaan.
Hier houdt de vergelijking wel op. Er zijn geen bonfires, als je doodgaat laat
je niet al je XP ergens achter. Wel is je maximale stamina altijd gelijk aan je
huidige HP, waardoor je steeds minder kan als een gevecht misgaat. Aan de
andere kant is er een
heal pulse als je rake klappen uitdeelt. Met een goed getimede
druk op de knop krijg je dan wat HP en stamina terug.
Als je deze pulse
eenmaal goed door hebt, dan worden gevechten een stuk gemakkelijker. Omdat je
ook stamina terug krijgt, kun je de ongemakkelijke momenten in Soulslikes
waarin je wacht tot je weer energie hebt vermijden. Ook blijf je gezond. Zelfs
als er hordes monsters zijn, wachten die netjes hun beurt af zodat je nooit actief
met meer dan twee tegelijkertijd aan het vechten bent. Hierdoor voelden
gevechten wat aan de gemakkelijke kant. We begonnen de game op de medium moeilijkheidsgraad en lieten hem daar op staan, omdat de ontwikkelaars juist zeiden dat ze combat gemakkelijker gaan
maken. Waarschijnlijk zullen een hoop gamers dit wat opkrikken.
Het gevoel van
een gevecht
De gevechten in
Hell Is Us zijn dus wat aan de gemakkelijke kant, maar ze voelen wel goed. Er
zijn vier verschillende wapens, die elk hun eigen set aan combo’s en aanvalsnelheden
hebben. De greatsword heeft trage, maar krachtige aanvallen, terwijl de bijlen
juist snelle, acrobatische combo’s gebruiken. De polearm is goed in grote
groepen van je af vechten. Dan heb je nog het normale zwaard, dat alles kan maar
nergens in uitblinkt. Het zwaard vind je eerst, maar de rest komt al aardig
gauw op je pad. Je gebruikt deze wapens, omdat je al gauw ontdekt dat
vuurwapens weinig effect hebben op de Hollow Walkers.
In plaats van dat
jij sterker wordt, zijn het juist je wapens die XP verzamelen en groeien. Dat
doe je simpelweg door ze te gebruiken. Je hebt altijd twee wapens equipped, dus
waarschijnlijk gaan die lekker groeien omdat jij tussen ze wisselt. Wil je
alles gelijk houden, dan zul je af en toe moeten wisselen in het menu.
Er is wel gear
die je verschillende voordelen zoals stamina regen of meer HP geven. De gear die wij vonden gaven vooral dat soort simpele bonussen, maar misschien dat er verder
in het spel wat bijzonderdere effecten zijn. Een beetje extra stamina kan al
een hoop voordeel opleveren, en je kan meerdere van deze voorwerpen met elkaar
combineren.
Dan heb je nog de
drone die je tot je beschikking hebt. Die begint met een enkele vaardigheid, eentje waarmee je een vijand afleidt
voor een minuut, of totdat jij het wezen aanvalt. Later vind je chips die je drone meer
opties geven. Je mag er maximaal vier tegelijk equippen. Dit kan van alles
zijn, van utility tot krachtige aanvallen. Ze hebben elk een eigen cooldown, maar
verbruiken verder geen energie.
Helia verkennen
Helia is een semi-open
wereld, met kleinere gebieden die je naar hartenlust mag verkennen. Het gebrek
aan quest markers zorgt er eigenlijk voor dat je uit jezelf alle hoeken van de
kaart gaat omkeren. Goodies hebben een duidelijke fonkel, zodat je ze
gemakkelijk ziet.
Er is een hoop
terreur door de burgeroorlog, maar over het algemeen laten groepen jou binnen. Daardoor
zijn er een hoop kleurrijke personages om mee te praten. Hier blinkt het
acteerwerk even goed in uit. Gesprekken zijn geloofwaardig, en goed gespeeld.
Hier komt bovenop dat de lipsyncing erg goed is gedaan.
Ook Rémi is
ingesproken, al spreekt hij niet vaak. Hij is een beetje een typisch vlak hoofdpersonage, waar jij jezelf op mag projecteren. Zelfs als hij voor het
eerst een Hollow Walker tegenkomt en ontdekt dat zijn pistool er niet op werkt,
reageert hij daar nauwelijks op. Dan vindt hij een zwaard die wel werkt, en
stelt er verder geen vragen bij. Het karakter zit daarom meer in de wereld en
andere personages.
Er is een hoop
verwoesting in Helia, maar er zijn ook vreemde, bijna alienachtige structuren.
Deze slagen erin de nieuwsgierigheid in spelers op te roepen. Waarom zijn ze
daar en waarom zien ze er zo raar uit? Ze geven Hell Is Us een zekere aura van
mysterie dat verkennen aanzienlijk leuker maakt.
Wachten is Hel
Hell Is Us heeft
een hoop potentie en wij kunnen niet wachten om ermee aan de slag te gaan. Of
ze de heftige onderwerpen goed en met de juiste hoeveelheid respect behandelen,
dat moeten we nog even zien. Maar de intrigerende wereld en het onderliggende
mysterie zijn dingen die we maar wat graag willen ontdekken.
Hell Is Us is
vanaf 4 september te spelen op PlayStation 5, Xbox Series X/S en PC. Voor deze
preview speelden wij op PC.