Guilty Gear Strive Preview – Veelbelovende fighter

    Vechtersbazen opgelet, want naast de gevestigde orde van Street Fighter en Mortal Kombat is Guilty Gear weer terug met een nieuw deel. Guilty Gear Strive kreeg een open bèta en daar rolden wij onze mouwen even voor op. Hoewel de game nog niet compleet is, is het resultaat veelbelovend voor de release in april, al moet er ook nog een en ander gebeuren.

    Guilty Gear is een van de vechtgames die trouw is gebleven aan zijn originele, tweedimensionale formule. Waar Mortal Kombat en Street Fighter overgingen op complete 3D-knokpartijen, vermaakte Guilty Gear ons altijd met handgetekende (of cel-shaded) spierballen. Guilty Gear Strive combineert die grafische stijl dit keer met driedimensionale achtergronden en een ontzettend hoog tempo.

    Wat als eerste opvalt aan Guilty Gear Strive is dat de hele game er behoorlijk anders uitziet dan zijn voorganger Guilty Gear Xrd Rev 2. De achtergronden zien er behoorlijk gelikt uit en zijn geheel in 3D vormgegeven, terwijl de karakters eruit zien alsof ze frame voor frame met de hand getekend zijn en vervolgens op een cel-shaded karakter geplakt zijn. Het geheel is behoorlijk indrukwekkend door de stabiele framerate, de soepele bewegingen van elk karakter en de flitsende animaties bij de aanvallen. Arc System Works laat zich weer gelden als het komt op de stijl in de game.

    Behoorlijk uitgebreide bèta

    In de bèta die we mochten spelen kregen we de beschikking over een dertiental karakters, van de 15 die totaal naar de game komen. Oudgedienden als Sol Badguy, May,Chipp Zanuff en Potempkin keren terug naast nieuwe vechtersbazen als de vampier Nagoriyuki en Giovanna die met haar Wolf Spirit het strijdtoneel betreedt. Wat betreft levels was er ook al meteen genoeg keuze en qua modi konden we al aan de slag met een trainingmodus, offline versus gevechten en online knokpartijen. Het verhaal van de game en enkele andere modi zoals Survival waren nog afgeschermd.

    Wij startten in de tutorial van de game die ons de basisbewegingen zoals aanvallen, dashen en blocken in een spoedcursus bijbrachten, waarna we doorstroomden naar de training voor karaktergerichte oefeningen en vervolgende de arena instapten tegen de computer en online tegen andere spelers. Die tutorial was handig, want het tempo in Guilty Gear Strive ligt ouderwets hoog en de toetsen werken in deze franchise net even wat anders dan bij Street Fighter en Mortal Kombat. Als je niet eens onderscheid kunt maken tussen de verschillende slagen en trappen, dan heb je een behoorlijke kluif aan de game.

    Afwisselende cast

    Guilty Gear Strive kent namelijk een behoorlijk afwisselende cast. Het ene karakter is een wat langzamere reus die allesverwoestende klappen uitdeelt en dus op de categorie Power ingedeeld is, terwijl de ander zwakker, maar razendsnel is en in het hokje Speed past. Weer een ander karakter is wat gebalanceerd en dan is er nog die laatste categorie Tricky, waar de karakters in passen die meer voor gevorderden zijn. Voor iedereen is er wat wils in de game.

    Elk personage beweegt, vecht en reageert daarbij heel anders in de game, waardoor er al in de bèta een goed gevoel over de cast in de game ontstond. De karakters worden duidelijk gekenmerkt met sterren die hun moeilijkheidsgraad aangeven, waardoor je meteen weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Hoe dan ook is het raadzaam om met een karakter eerst de training in te duiken, voordat je klappen uit gaat delen zonder trainingswieltjes.

    Nadat wij de Tutorial afgerond hadden voelden we dan ook iedereen aan de tand in deze modus van de bèta en daar kwamen we erachter dat elk karakter een flinke waslijst aan moves heeft. Deze zijn nog het meest vergelijkbaar met die uit Street Fighter, waarbij halve draaien niet weg te denken zijn. Nu hebben veel karakters dezelfde soort bewegingen, waardoor je snel in de actie kunt rollen en met iedereen uit de voeten kunt. Maar om een de combo’s en skills van een karakter meester te worden ben je wel een aantal sessies verder. Guilty Gear Strive belooft hiermee toegankelijk te zijn voor de menigte, maar ruimte te houden voor de doorgewinterde vechtersbazen als het aankomt op bijvoorbeeld eSports toernooien waar deze game zich ongetwijfeld straks erg goed voor gaat lenen.

    Online meesterlijk of een draak?

    Uiteindelijk gingen wij na een paar uur zweten door naar de gevechten die menes waren: de versus omgeving van de game. Online betekende dat gevechten tegen andere spelers, nadat we onze eigen avatar aangemaakt hadden voor het slimme skillmatching-systeem in Guilty Gear Strive. Dit systeem had nu nog weinig om het lijf, maar zorgt straks dat je tegen mensen van je eigen klasse kunt vechten. Goed dit nu al aanwezig was, maar wij waren vooral benieuwd naar de netcode van Strive. Daar ligt nog wel een puntje van kritiek voor Arc Systems Works.

    Hoewel de game namelijk feilloos en zonder lag of haperingen werkt tijdens matches, strotte de framerate soms wel in als de actie intens werd. Daarbij duurde het ontzettend lang voordat wij een een match hadden en onze innerlijke duivel los konden laten. Guilty Gear Strive liet ons soms wel tien minuten wachten voordat de ‘communicating with server’-melding verdwenen was en we eindelijk echt online waren. Toegegeven, de servers van de game hadden het zwaar, maar om nou elke keer na een gevecht met die melding te komen en niet slechts een keer, was voor ons wel een groot minpunt. Dit is echt iets wat aangepakt moet worden, wil je straks lekker online kunnen gamen en niet al voor een match een rage-quit krijgen.

    Guilty Gear Strive preview – Nog wel wat werk aan de winkel

    Arc System Works heeft nog wel wat werk aan de winkel als het aankomt op de grootste modus van de game: de online versus. Offline werkte de game als een zonnetje en konden we naar hartenlust knokken. Als de online modus net zo soepel gaat werken dan het offline gedeelte, dan wordt dit een game om naar uit te kijken.

    Het aanbod van karakters in de game belooft daarbij lekker veel afwisseling en voor ieder wat wils. Arc System Works heeft nog niet veel over de andere modi gemeld, maar als we zo naar de menu’s kijken is de game goed vertegenwoordigd. Een vechtgame om naar uit te kijken dus, al houden wij voor de online gameplay nog wel even een slag om de arm.

    Loading...
    x

    © 2005 - 2021 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.