Guild Wars 2 Preview

Preview
zaterdag, 12 mei 2012 om 20:00
xgn google image
Guild Wars 2 is hot. Miljoenen gamers kijken uit naar het nieuwe troetelkind van ontwikkelaar ArenaNet. De verwachtingen voor de massively multiplayer online role-playing game Guild Wars 2 zijn hoog te noemen. De game heeft wat te bewijzen, want deeltje één zette destijds een belangrijke toon neer in de MMO-wereld.
Onlangs zijn we voor een eerste impressie al een heus bètaweekend ingedoken om je alvast een eerste indruk te geven over wat je in Guild Wars 2 kunt verwachten. Ook collega Tristan heeft voor de game laatst Londen nog onveilig gemaakt en ArenaNet's nieuwste online epos uitgebreid onder handen genomen voor zijn impressie. Maar je leest dit artikel niet voor oude informatie. Je wilt natuurlijk meer, je wilt wat nieuws te weten te komen. En dat is maar goed ook, want daarvoor ben je hier aan het goede adres. Zie deze impressie daarom ook maar als een officieel vervolg op de ins- en outs die laatst werden besproken.
De geschiedenis van Guild Wars 2 in een notendop
De wondere wereld van Tyria, het gebied dat fans van het origineel wel kennen, is wederom in gevaar, alleen nu 250 jaar later. Verschillende rassen zijn uit elkaar gedreven en strijden met elkaar voor de macht. Dat kan natuurlijk niet goed gaan, toch? De spanningen lopen daarom ook hoog op en alle fronten lijken zich voor te bereiden op een kolossale oorlog, waar er een hoop slachtoffers zullen vallen. Jij als klein stipje in deze immens grote online wereld, moet een belangrijk deel uitmaken van politieke intriges en intense confrontaties. Een korte samenvatting van de historische gebeurtenissen die hebben geleid tot jouw heroïsche avonturen in Guild Wars 2.
Aan variatie geen gebrek
Hoe zag ons kleine stipje er de vorige keer eigenlijk uit? Toentertijd werd er de 'Charr Necromancer' besproken, een uit de kluiten gewassen beest die de donkere krachten van de magische elementen in de wereld Tyria beheerst. Maar Guild Wars 2 kent acht klassen die individueel fris en fruitig aanvoelen. Zelfs als je dezelfde rol vervult als jouw teammaat, dan nog kun je Guild Wars 2 op een hele andere manier beleven dan hij of zij, aangezien je skills variëren van het type wapen dat je draagt en je al vanaf het begin heel vrij bent in het kiezen van de extra vaardigheden die je verdient door de levelen. Zelfs al maak je drie dezelfde klassen aan, dan nog zul je de game op drie compleet verschillende manieren kunnen beleven en dat is een ontzettend groot pluspunt op zich.
Afgelopen bètaweekend, begonnen we te spelen met een 'Human Ranger', een woest aantrekkelijke vrouwelijke schone die perfect overweg kan met een pijl en boog en komt met de nodige dodelijke aanvallen die een sluipende krijger uit het wild met zich meebrengt. Alle klassen die wij hebben gespeeld, voelen overigens fris aan: de 'Engineer', 'Necromancer', 'Elementalist', 'Mesmer', 'Guardian', 'Warrior', 'Thief' en 'Ranger'. Te veel informatie om in één artikel te benoemen. Iedere klasse heeft zijn eigen rol op het slagveld te vervullen, maar doet het met zoveel meer flair en uitstraling dan in menig ander MMO, dat je intense blijheid voelt als de afkoelingsperiode voor de volgende aanval weer klaar is voor een nieuwe ronde. Dán weet je dat het goed zit in een online game.
Goed mikken
Wat opvalt, en dat kon ook al worden opgemerkt bij onze Charr Necromancer, is dat een succesvol gevecht niet enkel om als een malle knopjes rammen gaat. Nee, je moet tactisch omgaan met een hoop spreuken die vereisen op een goede plek neer te komen. Laat die hersens kraken over waar je precies die pijlenregen wilt zien, want dat bepaalt de game niet voor je.
Guild Wars 2 moedigt je dus aan om actiever te zijn achter de beeldbuis. Niet op het daadwerkelijke gebied van je kapot zweten zoals het geval is bij Kinect, maar simpelweg om te bepalen hoe je jouw veldslag wilt invullen. Hersenloos knoppencombinaties indrukken werkt dus iets minder succesvol dan in de gemiddelde MMO die je gewend bent, zoals in concurrent World of Warcraft. Ook is de afstand tussen jou en de tegenstander cruciaal, want sta je te ver om iemand te kunnen raken, dan zal jouw zwaard of spreuk geen intense pijn kunnen uitdelen. Logisch, maar tegelijkertijd ook realistisch. Het vechtsysteem in ArenaNet's nieuwste online game zorgt er vanwege dit dynamische vechtsysteem voor dat spelers eerder zullen winnen door hun ontwikkelde gamevaardigheden. En door samenwerking, want sommige bazen en groepen vijandige spelers, vereisen krachten die moeten worden gebundeld. Heb je het met jouw medespelers getroffen, dan staat je een intense spelervaring te wachten. Maar dit geldt natuurlijk ook vice versa.
Samenwerking is de sleutel tot succes
Een voorbeeld is een bepaald Dynamic Event, waarin we verschillende ondode soldaten moesten zien af te slachten en de snode gevechtsplannen te stelen die zij in bezit hadden om het gebied Ascalon over te nemen. Werk dat gewoon gedaan moest worden. Maar op het eind van de missie kregen we het aan de stok met een een ijzersterke commandant die maar niet dood wilde gaan. Sterker nog, twee van zijn aanvallen en je lag op de grond dood te bloeden en te schreeuwen om genade. Smekend om een pijnloze dood. Een uiterst onprettige rendez-vous, dat kun je je hopelijk wel voorstellen.
Dus is het de taak aan de geweldige Guild Wars 2 community om de handen ineen te slaan en deze commandant voor eens en voor altijd terug te sturen naar het land van de geesten. Met maar liefst vijftien tot twintig onbekende dappere krijgers die uit het niets kwamen aanlopen, trokken we ten strijde en gaven we alles wat we maar konden geven: vergiftigde pijlen, vuurballen, opgeroepen zombies en keiharde klappen met vlijmscherpe zwaarden. Na ongeveer tien minuten non-stop actie trokken de rookwolken op en was het gevecht voorbij. Pure kippenvel en een snel kloppend hart waren souvenirs van het onvergetelijke moment dat zich zojuist aandeed. Het is slechts één van de ontelbaar vele momenten die je in Guild Wars 2 zult vinden.
Wat echter opviel is dat dit Dynamic Event voor spelers van rond level tien bedoeld was, terwijl ons personage, dat aan dit evenement deelnam, het dertigste level had behaald. Daar zit toch wel enig verschil in, zou je denken. Mis! Onze aanvallen waren raar genoeg goed voor belachelijk weinig schade. Sterker nog, het werd al snel duidelijk dat de statistieken van karakters van een hoger level in Guild Wars 2 automatisch naar beneden worden gehaald als ze een lager level gebied inlopen. Waarom, dat is niet zeker. Misschien om de uitdaging er zo in te houden en dat iedere vijand aan moet voelen als een obstakel. Misschien omdat het zo verleidelijker wordt om spelers van een lager level uit de brand te helpen. Hoe het ook wendt of keert, je zult hierdoor op het maximale level niet het gevoel krijgen een echte god te zijn die tussen al die newbies loopt in de wereld van Tyria.
Rondsluipen in dodelijke kerkers
Bestaat Guild Wars 2 nou enkel uit het voltoioen van Dynamic Events en Player versus Player gevechten dan? Nee. Terwijl we ons een weg baanden door hordes aan struisvogels en ander gespuis in een herfstachtig tafereel, kwamen we zowaar een kerker tegen die toegankelijk is voor spelers vanaf level dertig. Je weet wel, van die triviale plekken waar ongelofelijk moeilijke monsters en angstaanjagende eindbazen je op staan te wachten, maar waar de beloning op het eind groter is dan je ooit had durven dromen. Die zitten dus ook in Guild Wars 2.
Helaas bleek hier een unicum aanwezig te zijn, want er waren verder geen enkele level dertig spelers aanwezig. Eeuwig zonde, dus epische stappen in een dodelijke grot met ongetwijfeld waardevolle loot, zijn toen helaas niet gezet. Alles voor de lezer, maar onnodige slachtoffers, daar heb je weinig aan. Maar je hebt iets om naar uit te kijken, beste schattenzoeker. Deze ode aan de klassieke gameplayformule in een MMO zul je dus ook in Guild Wars 2 vinden. Het zou echter niets verbazen als ArenaNet deze kerkers in een compleet eigen jasje zou hullen.
Niet alles is goud dat er blinkt
Is er verder nog enige scepsis aanwezig? Helaas wel. Niet alle hoofdverhalen van de afzonderlijke klassen zijn namelijk even interessant te noemen. Dit niet per se vanwege de inhoud van de opdrachten op zich, maar ook de interactie met de personages voelen soms nogal... houterig aan. Emotieloos, om het maar zo te noemen. ArenaNet wil duidelijk meer interactie tussen speler en personage op het beeldscherm toveren, maar op dat gebied wil het jammer genoeg nog niet echt vlotten. Dat onze Ranger een dodelijke moordmachine is, dat moge duidelijk zijn. Maar een persoonlijke relatie is er nog niet echt van gekomen. Of ze moet ons niet zien zitten, dat kan natuurlijk ook. Maar dat lijkt niet waarschijnlijk.
Ook het gebruik van de camera doet soms net zoveel pijn als het krijgen van een klap van de leren tas van Tante Agaath, als ze weer eens doorheeft dat je de snoeppot hebt ingepikt. Niet alleen schittert het first-person camerastandpunt door afwezigheid (een belangrijke toevoeging), maar wordt je gezichtsveld ook nog eens wat ingeperkt door de moeilijkheden die je krijgt als je verticaal met de camera wisselt. Hopelijk worden deze zaken in de uiteindelijke versie weggewerkt, maar dat blijft maar pijnlijk afwachten.
Nu al een topper van formaat
Dus rest de vraag: is Guild Wars 2 het waard om naar uit te kijken? Wordt ons geduld straks dubbel en dwars beloond met een ijzersterke gameplay-ervaring waar je je vingers bij af gaat likken? Hier heerst eigenlijk geen enkele twijfel. Net zoals in de voorgaande impressie van de bèta, ziet bijna het totaalplaatje er verrassend gelikt uit. Kun je nagaan als de game straks helemaal af is en klaar om onderdak te bieden aan de vele enthousiaste fans die Tyria willen redden van de ondergang. ArenaNet is een ontwikkelaar die erg naar de community luistert en kijkt wat het graag wil zien in een game. Het resultaat van alle feedback zie je straks terug in het eindresultaat. De game mag dan nog wel geen releasedatum kennen, maar de verwachtingen zijn hooggespannen. Guild Wars 2 gaat een prominente plaats in het genre veroveren, let maar op. De kosmos wil het.