Gotham City Imposters Preview

Preview
donderdag, 29 december 2011 om 16:30
xgn google image
Batman is hot, dat weten we inmiddels wel. Ontwikkelaar Rocksteady heeft de weg geplaveid voor de vleermuisachtige held en ontwikkelaar Monolith – bekend van F.E.A.R. – probeert een graantje mee te pikken door Gotham City te bewaken, terwijl Rocksteady met het Asylum aan de slag gaat.
In Gotham City Imposters (GCI) mogen we namelijk niet in de weer met de verklede miljonair, maar juist met de gewone burger die het heft in eigen handen neemt als Batman weer eens de stad uit is. Zij hebben echter geen fortuin om te besteden en dus grijpen ze naar huis- tuin- en keukengereedschap. Je weet wel: shotguns, machinegeweren, werpsterren en rolschaatsen. Dat betekent tevens dat het er iets heviger aan toe gaat want, zo hoor je in de introductie, het in leven laten van vijanden is een luxe die de gewone vigilante zich niet kan veroorloven. Natuurlijk heeft ook Joker zijn eigen schare fans verzameld en al gauw ontstaat een geschifte strijd tussen ‘normale’ mensen.
Gekke mensen zijn zo gek nog niet
‘Normaal’ is misschien niet het meest geschikte woord, want bij vigilantes zit veelal wel degelijk een steekje los. Gotham City Imposters kan dan ook het beste beschreven worden als Call of Duty aan de LSD. Als je al eens een CoD-game hebt gespeeld, dan zul je meteen thuis zijn met GCI aangezien de knoppen-layout vrijwel identiek is. Als dan blijkt dat het een vrij traditionele multiplayer first-person shooter betreft, zul je het spel misschien afschrijven als een zoveelste Modern Warfare-kloon. Maar schijn bedriegt: de dikke laag grappige, domme, maar wel functionele toevoegingen maken dit wel degelijk tot een significant andere shooter.
Dat begint al bij het aanmaken van je personage. Zoals je waarschijnlijk gewend bent; kun je kiezen uit verschillende wapens en extra’s. Maar ditmaal vallen tevens de omvang en stem van je virtuele jij aan te passen. Vooral die omvang is interessant, aangezien het verschillende voor- en nadelen met zich meebrengt. Een enorme vent is bijvoorbeeld erg sterk maar traag, terwijl een slank meisje zwakker doch leniger is. Dit brengt een welkome dynamiek met zich mee, hoewel het natuurlijk wel potentiële balansproblemen met zich meebrengt. Zo ondervonden wij in de bèta die we speelden dat het strijden met een snel karakter vaak niet opweegt tegen een sterk figuur dat veel meer schade kan hebben.
Vliegen, rennen, springen, vallen en weer opstaan
Naast het lichaam kun je, zoals al eerder aangegeven, ook allerlei wapens en extra’s vrijspelen. Deze voorwerpen geven de game zijn unieke gameplay, want het levert unieke mogelijkheden op. Met een stel rolschaatsen kunnen kleine schansjes je bijvoorbeeld over het hele level lanceren en met een ‘grappling hook’ kun je je aan bijna elk object optrekken om vrijwel overal te komen. Dit zijn toevoegingen die je veel bewegingsvrijheid geven en dat biedt veel gelegenheid tot experimentatie en vrijheid. Het is dan ook niet vreemd dat er al gauw een prettige chaos ontstaat, met mensen die van alle kanten aangevlogen komen, soms zelfs letterlijk.
Ondanks deze vreemde toevoegingen mag natuurlijk het traditionele wapentuig niet ontbreken, al dan niet geïmproviseerd. Zo heb je een raketwerper van pvc-buis en granaten die lijken op een ‘Jack-in-the-Box’. Het knalt allemaal lekker weg en wederom is de vergelijking met Modern Warfare snel gemaakt; het is schieten zoals velen van jullie al jaren schieten. In onze speelsessies merkten we echter wel dat shotguns en explosieven misschien wel wat té krachtig zijn, want de opbouw van de mappen staat bijzonder effectief gebruik van deze wapens toe. Vaak zullen spelers zich namelijk scharen op een bepaalde plek, waarna één raket een heel team onschadelijk kan maken. Het valt te hopen dat dergelijke probleempjes niet al te transparant in het uiteindelijke product naar voren komen.
Een voor allen!
Misschien vraag je je na het lezen van bovenstaande alinea af: ‘waarom staat men dan ook zo op een kluitje?’. Dat komt doordat de bèta die wij speelden twee team based modi rijk was. De uiteindelijke versie zal in ieder geval ook een standaard Team Deathmatch bevatten waarbij een degelijk samenspel vooral een pre is, maar desondanks lijkt GCI zich vooral op het teamwerk te richten. Dat blijkt bijvoorbeeld in de modus Fumigation. In deze modus is het de bedoeling de drie punten – die door het level verspreid zijn – te pakken te krijgen en zo een dodelijk gas los te laten dat de tegenstanders doodt. Hierbij is teamwork natuurlijk essentieel, want in je eentje red je het niet.
You suck at this
Een modus die wat wegheeft van Capture the Flag is het grappige Psych Warfare. Daarin bevindt zich ergens in het level een soort stroomgenerator, die opgepakt en naar een machine gebracht moet worden. Eenmaal lang genoeg in de machine, wordt de tegenstander tijdelijk verdoofd en is het voor hen onmogelijk om wapens te gebruiken. Een ideale kans om die vijanden eens goed te grazen te nemen, maar ook een bron van vermaak voor de verliezende partij. Wanneer je namelijk ‘gedemoraliseerd’ bent, heb je als aanval een stel wapperende handen en hoor je continu een stem met uitspraken als ‘You suck’. ‘You are terrible’. Weinig motiverend, wel hilarisch!
Lachen, gieren, schieten
Minder hilarisch zijn de continu herhalende uitspraken van vijanden. Wanneer je gedood wordt, mag je nog een laatste honende uitspraak van de tegenstander aanhoren, maar die komen je al gauw de neus uit. In het begin is het wellicht grappig, maar na tienmaal dezelfde uitspraak binnen een uur gehoord te hebben, zul je er waarschijnlijk wel zat van zijn. Het is dan ook te hopen dat er meer uitspraken in de volledige versie zitten. Hetzelfde geldt voor het aantal mappen, aangezien we in slechts twee mappen aan de slag konden gaan. Die waren gelukkig wel prima in elkaar gezet, dus dat schept hoop voor andere mappen.
Veel potentie
Al met al heeft Gotham City Imposters de potentie een hele leuke shooter te gaan worden. Het zal niet zo groot worden als de heersers van het genre op dit moment, maar is wel een uitkomst voor diegenen die vooral veel plezier willen hebben tijdens het gamen en een beetje teamwork wel zien zitten. Helaas hebben we op dit moment nog te weinig gezien om een definitief oordeel te vellen, aangezien we slechts met twee mappen aan de slag mochten en er nog altijd veel content te ontdekken valt. Of het totaalpakket ook een aanrader blijkt, valt te lezen in de aankomende recensie.

Populair Nieuws