Ghost Recon Breakpoint gameplay vereist geduld (gespeeld op E3)

    Casper het spookje kan nog wat van de Ghosts uit Ghost Recon: Breakpoint leren. Deze specialisten zijn onzichtbaar tot het te laat is en de vijand een mes in z'n keel heeft. Wij gingen alvast aan de slag met de gloednieuwe game en zetten de meest opvallende Ghost Recon Breakpoint gameplay details op een rijtje.

    Tijdens E3 gingen we aan de slag in het zuidoosten van het eiland Auroa, dat gekenmerkt wordt door rotsachtige landschappen die afwisselen met gestrekte groene vlaktes. Met vier spelers coop gingen we twee uur lang de strijd aan met de mankrachten van Cole D. Walker, gespeeld door Jon Bernthal. De Ghost Recon Breakpoint gameplay belooft alvast een glimlach op je gezicht die alleen wel snel kan omslaan in een boze blik.

    1. Overleef de wildernis

    Het is overleven als een Ghost en dat betekent dat je pijn gaat lijden. Zo kun je verwondingen oplopen die je hinderen en moet verzorgen. Dit kun je doen in de Bivouac, een toevluchtsoord waar je jezelf weer kunt opknappen en een andere klasse kunt kiezen. Niet dat het laatste invloed heeft op de wapens die je gebruikt, want wapens kunnen nu door alle klassen gebruikt worden.

    Dat is ook wel nodig, want je kunt het beste bepakt en bezakt de natuur in trekken aangezien munitie schaars is en je het gegarandeerd nodig hebt. Hier en daar kun je wat lijken beroven, maar wanneer je het tegen een endgame boss als de Behemoth opneemt is dat wel anders. We lopen op de feiten vooruit, want eerst moet het verhaal nog gespeeld worden.

    2. Neem het op tegen The Punisher!

    Het nieuwste deel bouwt verder op het verhaal van Ghost Recon Wildlands en speelt zich vier jaar na de gebeurtenissen van die game af. Op het eiland Auroa gaat Nomad, van het Ghost Recon team van Auroa, op onderzoek uit en komt hij er achter dat voormalige Ghost Cole D. Walker (Berntal, bekend van The Punisher en The Walking Dead) het boevenpad in is geslagen.

    Met de nieuwste wapens leidt hij een team genaamd de Wolves gaat hij de strijd aan met Nomad en zijn Ghosts. Daar blijft het natuurlijk niet bij, maar meer geven we nu niet weg over het verhaal.

    Wel kunnen we stellen dat het eiland Auroa een leuke speeltuin wordt om op jacht te gaan naar Walker. Het eiland heeft namelijk veel diversiteit als het op flora en fauna aankomt en dat is zeker één van de Ghost Recon Breakpoint gameplay details die opviel.

    3. Lange cutscenes

    De focus van Breakpoint ligt dan ook meer dan ooit op het verhaal en dat merk je direct. De cutscenes zijn pareltjes voor het oog en trekken je zonder enige moeite het verhaal in. Je zou bijna een bakje popcorn pakken en achterover leunen in je luie stoel en eigenlijk kan dat ook wel.

    Cutscenes duren best wel lang, omdat er veel materie is om in te duiken wat het verhaal betreft. Hoewel dit als een negatief punt gezien kan worden, is het best wel gaaf.

    Het verhaal past zich namelijk aan op basis van de keuzes die jij met je personage maakt, waardoor je cutscenes weer anders zijn dan die van de vrienden met wie je de game mogelijk samen speelt.

    4. Vrienden voor het leven

    Nu we het toch over coop hebben, kunnen we maar beter gelijkt met de deur in huis vallen. Communicatie is de sleutel tot succes in de Ghost Recon Breakpoint gameplay.

    Spreek af hoe je een missie speelt, zodat iedereen kan genieten van het samenspel. Doe je dit niet loop je met z'n allen als kippen zonder koppen over het strijdtoneel en wordt je snel afgeslacht.

    Vijanden zijn genadeloos en kunnen je al snel om het leven brengen of erger. Wat is er erger dan de dood denk je misschien? Nou, gewond raken...

    5. Eerste klas EHBO’er

    Wanneer je door een paar kogels geraakt wordt in Breakpoint, raak je namelijk al snel gewond. Het is een nieuwe feature die de Ghost Recon Breakpoint gameplay met zich meebrengt waardoor je levensbalk een permanente tik te verduren krijgt. Van vier balkjes ga je terug naar drie als je gewond raakt namelijk en soms zak je zelfs terug naar twee.

    Gelukkig ben je je eigen EHBO’er en kun je jezelf met wat verband weer op de been helpen. Als je dit besluit te doen, zal het alleen wel kostbare tijd innemen en stel je jezelf helemaal bloot voor de vijand. Wanneer je dan wordt geschoten, ben je het haasje en kun je het wel vergeten.

    Opvallend is wel dat het verbinden vrij lang lijkt te duren, want je lijkt telkens weer een goede vijf tot zeven seconden kwijt te zijn.

    6. Onwijs realistisch

    We kunnen erover klagen tot we een ons wegen, maar je kunt niet ontkennen dat het niet realistisch is. Dat is het namelijk ontzettend en door de nieuwe features misschien nog wel meer dan in vorige delen. Die andere feature wordt gekenmerkt door de vernieuwde animaties wanneer je bijvoorbeeld van een helling afdaalt.

    Doe je dit wild, loop je al sneller schade op en raak je misschien wel gewond. Dan moet je jezelf weer oplappen of ervoor kiezen om het niet te doen. Je merkt vervolgens wel gelijk dat je dan ook een beetje mank gaat lopen en daar zit je eigenlijk niet op te wachten.

    7. Verschillende tactieken

    Waar je wel op zit te wachten zijn de tactische teambesprekingen voor elke missie. Die kun je namelijk houden terwijl je de omgeving een beetje verkent met je drone. Die lanceer je eenvoudig met een druk op de knop, waarna je als een robotische vogel door de lucht vliegt om vijanden te spotten.

    Op basis daarvan kun je precies kijken hoe je de Wolves aanpakt. Kies je voor de sloopkogel tactiek en maak je alles met de grond gelijk of sta je open voor de stille aanpak waarbij je als gecoördineerde unit kelen openrijt?

    De keuze is reuze en helemaal aan jou. Er is alleen nog één element waar je rekening mee moet houden, maar daarover lees je meer op de volgende pagina.

    8. Kiezen voor je zakgeld

    In de Ghost Recon Breakpoint gameplay zijn natuurlijk verschillende personages te vinden en daaruit moet jij gaan kiezen. Iedere klasse heeft zijn eigen specialiteit die zich vertaald naar een speciale vaardigheid. Neem de Panther klasse bijvoorbeeld. Wie voor deze klasse kiest, kan gebruikmaken van rookbommen om te verdwijnen als een ninja.

    Ook bevat de game een skill-tree systeem, maar hoe dat precies in elkaar zit is nog niet helemaal duidelijk. Tijdens onze speelsessie kregen we de skill-tree niet te zien. Wel kwamen we verschillende kisten tegen in de wereld waarmee we punten verzamelden die we vervolgens konden inwisselen voor skills.

    Onze Ghost Recon Breakpoint gameplay ervaring is slechts het begin

    Natuurlijk is de Ghost Recon Breakpoint gameplay waarmee we twee uur aan de slag gingen pas het begin. Wanneer de game uitkomt op 4 oktober 2019 kan iedereen de volledige versie van de game ervaren.

    Tot het zover is, kun je onze E3 2019-pagina bezoeken. Daarop staan nog veel meer dikke previews over de nieuwste games die aanwezig zijn op de beursvloer.

    Voor meer over E3 2019, kun je naar onze speciale E3 2019-pagina. Daarnaast kun je dit jaar ook vette prijzen winnen tijdens E3 en daarover kun je meer lezen in onze uitgebreide uitleg over onze E3 2019 plannen.

    Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

    Verkijgbaar vanaf 4 october 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.