Gemini Wars Preview

Preview
zondag, 22 april 2012 om 16:30
xgn google image
Sommige titels doen je niets vermoeden. Ten eerste omdat het een hele onbekende naam is, ten tweede omdat je niet weet wat je met zo’n titel moet doen. Gemini Wars is daar één van, een ruimte real-time strategiegame, uitgegeven door het Nederlandse bedrijf Iceberg Interactive, ontwikkeld door Camel101. Eerstgenoemde nodigde ons uit om een presentatie van het spel bij te wonen. Jazeker, Iceberg Interactive denkt dat Gemini Wars hoge ogen gaat gooien.
We zijn dan ook hartstikke benieuwd. Het Kroatische bedrijfje brengt eind mei zijn allereerste grote game uit en dus moet Gemini Wars het meteen goed doen. Want ja, een commercieel succes kan de studio zeker gebruiken. Daarom laat de ontwikkelaar al gelijk weten dat deze ruimte RTS eentje is waar liefhebbers van Homeworld, Sins of a Solar Empire en Red Alert naar smachten. Inderdaad, Red Alert wordt genoemd.. Verdere uitleg volgt.
United Space Federation
Grappig genoeg is Gemini Wars een spel waar het verhaal de volledige aandacht krijgt. Bij verhalen in de ruimte denk je meer aan laagdrempelige scenario’s, die je óf haat óf waarvan je houdt (op Star Wars na, natuurlijk). Maar nee, niet hier. Camel101 wil eentje afleveren waar je aan het einde denkt dat je meer wilt weten. Inderdaad, indien het spel een groot succes wordt kunnen we verdere games verwachten die in de wereld van Gemini Wars afspelen.
De wereld van de United Space Federation en de Alliance of the Free Worlds. Twee partijen. Twee belangen. Oftewel, twee groepen die elkaar niet mogen vanwege hun tegenstrijdige belangen. Dat zorgt uiteraard voor een oorlog, iets waar jij in terechtkomt. Jij, protagonist van United Space Federation, moet ervoor zorgen dat die oorlog beëindigd wordt. Maar dat gaat niet zomaar, vooral als er een nog onbekende factie langskomt huppelen en de boel wil overnemen. Tegen wie moet je dan vechten?
Tussenfilmpjes à la Command & Conquer
Dat wordt naarmate je verder in het spel komt mede door de tussenfilmpjes uitgelegd. Het geeft je een bizar gevoel zodra je de tussenfilmpjes bekijkt. Het doet je herinneren aan iets. Iets wat je waarschijnlijk in je jeugdjaren hebt gespeeld, mocht je ouder dan achttien zijn. Vooral als je de nieuwsberichten nog eens leest, of de beelden waar een commandant voor de zogenaamde camera staat en je aanspreekt terugziet. Command & Conquer en Red Alert. Ja, daar doet het je aan denken. Op positieve manier, want het is lang geleden dat je voor het laatst echt aangesproken voelde tijdens het kijken van een filmpje. Dat weet Camel101 toch bijzonder goed neer te zetten.
Bouwen en verzamelen
Tevens laat Camel101 duidelijk zien wat het doel van het spel is. Zoals ieder andere RTS is het in Gemini Wars de bedoeling dat je met je troepen ervoor zorgt dat je de vijand verslaat. Met zestien missies, goed voor ongeveer twintig à dertig uur gameplay, zul je vaak genoeg de mogelijkheid krijgen om een heel leger op te bouwen. Nou ja, dat valt ook weer mee. Het is namelijk niet zo dat je op planeten kunt landen en een hele nederzetting kunt plaatsen. Nee, enkel voor het verzamelen van grondstoffen en het bouwen van ruimteschepen zul je die planeten nodig hebben.
Zoals je wellicht al weet is de ruimte groot, en dus zul je je troepen goed moeten verspreiden over die aanwezige planeten. En aangezien de planeten ver van elkaar af liggen, is het nog belangrijker om alles goed te timen. Verspreid je ruimteschepen dus goed; controle is iets wat in Gemini Wars zeer belangrijk is. Het is daarom ook geen kattenpis. Mensen die even achterover willen gaan zitten en een vermakelijke RTS willen spelen, zijn hier niet op de juiste locatie. Nee, het is echt iets voor hardcore gamers. Dat zie je ook aan de werkwijze van Camel101; de ontwikkelaar luistert aandachtig naar wat de fans te zeggen hebben. Meer dan de helft van de gameplay-elementen bestaat dan ook uit suggesties van fans. En dat zijn hele diepgaande gameplay-elementen.
Diepgaand
Diepgaand is het, ja. Verwacht geen constante actie. Als er echter eenmaal wat aan de hand is, zul je druk genoeg zijn om alles onder controle te houden. Maar goed. Diepgaand is het toverwoord hier. Je zult alles in de gaten moeten houden. Ervoor zorgen dat je Stargate niet vernietigd wordt, want anders kun je niet ‘jumpen’ tussen planeten. En ja, jumpen is zeer belangrijk aangezien een normale tocht naar een ander planeet sowieso voor een confrontatie met de vijand zorgt.
Minpunt van dit spel is dat dat diepgaande gedoe ervoor zorgt dat de gemiddelde gamer niet snel onder de indruk raakt. Gemini Wars heeft dan ook niet iets unieks waar die gemiddelde gamer opgewonden van raakt. Dat is jammer, aangezien het spel an sich ook voor beginnende gamers best leuk kan zijn. Door de uitgebreide opzet van het spel is dat echter onmogelijk.
Grootste plannen
Camel101 gaat het spel echter nog meer uitgebreider maken, door na de release gelijk aan de slag te gaan met nieuwe content. De ontwikkelaar gaat gelijk na de release met deze content aan de slag, met een multiplayer en mogelijk extra missies als voorbeelden. Ook kunnen we een skirmish modus verwachten, iets wat ook nu nog mist aan Gemini Wars.
Degelijke graphics
Op het gebied van graphics lijkt Gemini Wars het redelijk te doen. Er moet echter een pluim worden gegeven aan het camerawerk, want deze is fantastisch. Hoe je sommige aanvallen en gevechten kunt bekijken, is waanzinnig. Inzoomen tot je er bij neervalt. Nee oké, zo erg is het ook weer niet, maar je snapt wat ermee bedoeld wordt. Voor de rest ziet het er allemaal degelijk uit, zonder enige grafische hoogstandjes. Geen spectaculaire ontploffingen en dergelijke, dus.
Voor de liefhebber
Het lijkt erop dat Gemini Wars een typisch geval is van de clichématige uitspraak “voor de liefhebber”. Daar kun je als ontwikkelaar niets aan doen, en aan de hand van de presentatie van Camel101 kun je concluderen dat juist de liefhebber blij wordt gemaakt. In dat geval gaat het de goede kant op. Het is alleen jammer dat de missende content pas enkele tijd na de release uitgebracht wordt. Dan zou je kunnen zeggen dat uitstellen een beter idee was. Maar ja, constant blijven uitstellen is ook weer niet goed. Tot nu toe is het dus prima, vooral voor de liefhebber.

Populair Nieuws