Netflix heeft nieuwe plannen gedeeld voor zijn advertentiebeleid. In de toekomst krijg je
AI-gegenereerd
advertenties tijdens streams als je op het goedkoopste
abonnement zit.
Streamingdiensten zijn momenteel op zoek naar meerdere manieren om geld te verdienen en Netflix heeft daarvoor nieuwe plannen gepresenteerd als het aankomt op advertenties. Wie op het goedkoopste abonnement zit en dus advertenties kan krijgen, mag in de toekomst rekenen op
AI-gegenereerde advertenties tijdens streams. De nieuwe soorten advertenties staan op de kalender voor 2026.
Amy Reinhard, het hoofd advertenties bij Netflix, benadrukt dat kijkers net zoveel aandacht aan advertenties tijdens streams besteden als dat ze aan de serie of film besteden die ze op dat moment aan het kijken zijn. Daarbij is het abonnement wat advertenties ondersteunt momenteel een van de populairste abonnementen bij de
streamingdienst. Blijkbaar zijn ruim 50% van de nieuwe Netflix abonnees aangehaakt bij de goedkopere optie. Wat vervolgens weer verklaart waarom Netflix zoveel tijd steekt in het bedenken van nieuwe soorten advertenties.
AI-gegenereerde advertenties tijdens het kijken van You
Vanaf 2026 kan het dus zomaar zo zijn dat je tijdens het kijken van populaire series als You ineens AI-gegenereerde advertenties halverwege een aflevering krijgt. Momenteel is ieder abonnement in Nederland nog vrij van advertenties, maar ook hier lijkt in de nabije toekomst verandering in te komen. Vanaf juni wil Netflix de controversiële abonnementen ook naar andere landen brengen. De populaire streamingdienst wil zijn advertentie-inkomsten namelijk verdubbelen over dit jaar.
Of Nederland de abonnementen met advertenties ook gaat krijgen is nog allesbehalve duidelijk, maar het is niet volledig uit te sluiten. Het gaat verder hartstikke goed met Netflix, want eerder dit jaar liet streamingdienst al weten dat het 2024 afsloot met ruim 301 miljoen abonnees. Het idee om het delen van je account met anderen onmogelijk te maken lijkt daarmee een groot succes, wat verklaart waarom andere streamingdiensten
dit beleid nu
overnemen.