Gears of War 3: Multiplayer Bèta Preview

Preview
donderdag, 28 april 2011 om 19:00
xgn google image
Gears of War 3 is één van de meest gewilde games van 2011. Gelukkig hoeven we niet tot eind dit jaar te wachten om alvast met de game aan de slag te kunnen, want Epic Games en Microsoft bieden ons een vroege multiplayer bèta.
Het is maar goed dat er een multiplayer bèta van Gears of War 3 is. Menig gamer heeft het nog over de problemen die de multiplayer van deel twee had. Problemen met het netwerk, lag, bugs, noem maar op. Een bèta moet ervoor zorgen dat de problemen, mits ze er zijn, eerder ontdekt worden. Een slimme zet van Epic, want een slechte multiplayer kan dodelijk voor de franchise zijn. Dat dacht Cliff Bleszinski ook.
Frisse look
Het mag dan wel hartstikke tof zijn, zo’n multiplayer bèta, maar in principe is de bèta niets anders dan een vrij uitgebreide multiplayer demo. Met maar vier maps, Thrashball, Checkout, Trenches en Old Town, en enkel de Team Deathmatch modus, kun je niet zo snel een goed oordeel geven over hoe de multiplayer van Gears of War 3 helemaal in elkaar zit. Maar toch zijn er enkele dingen waarvan je al gauw weet of je daarmee goed of fout zit.
Zo merk je meteen al dat Gears of War 3 een nieuw jasje heeft gekregen. Het ziet er frisser, minder donker en mooier uit. Thrashball, Checkout en Old Town zijn zeker drie hele mooie mappen, maar vooral Trenches springt eruit. Het fijne is dat de omgeving er echt toe doet. Je voelt dat de omgeving invloed heeft op je spel. En daar is Trenches een goed voorbeeld van, waar op een gegeven moment een enorme zandstorm in voorkomt. Daar sta je dan met je wapen in de zandstorm. Je ziet bijna niets en dat maakt het spel een stuk spannender en spectaculairder.
Team Deathmatch
Ondanks he feit dat de aanwezigheid van Team Deathmatch niet zo heel erg speciaal is, is het inhoudelijk gezien wel erg veranderd. Zo hoef je met je team niet meer zoveel mogelijk punten te halen, maar moet je juist bijzonder effectief zijn. Elk team heeft namelijk vijftien respawns tot zijn beschikking. Gaan de teamleden van het ene team vaak dood, dan raken hun respawns erg snel op. Zijn die eenmaal op, dan is het aan het andere team om de laatste teamleden te doden. In dit opzicht lijkt het dan ook een beetje op Counter-Strike.
Een klein kritiekpuntje is dat vijftien respawns misschien wel wat te weinig zijn. Ze zorgen immers voor gevechten van ongeveer zes minuten. Het was beter geweest om er 25 van te maken, zodat het potje ongeveer tien minuten duurt. Wel moet erbij gezegd worden dat die zes minuten wel hele spannende minuten zijn. Je bent constant in actie en je wilt ab-so-luut niet doodgaan. Het is waar je van houd, maar in ieder geval is deze verandering in de Team Deathmatch modus prettig.
Gears of War 3 screenshot
Gears of War 3 screenshot
Gears of War 3 screenshot
Sawed-off shotgun
Een andere verandering is natuurlijk het toevoegen van nieuwe wapens aan het wapenarsenaal. Zo heb je niet alleen de Retro Lancer, een oudere versie van de Lancer, maar ook de sawed-off shotgun. En die verdient even de volledige aandacht. Dit wapen is namelijk een heel speciale. Van dichtbij ben je er vrijwel onoverwinnelijk mee. Je hoeft niet te richten: zolang de vijand maar voor je staat. Het is een bijzondere sterke shotgun waar je altijd succes mee hebt, maar het herladen van het wapen duurt vrij lang. Epic Games hoopt zo een balans te vinden, maar toch is het wapen niet helemaal perfect voor de multiplayer.
Het zorgt namelijk voor een beetje oneerlijke gameplay. De sawed-off shotgun is te sterk. Als je met veel teamgenoten dezelfde shotgun hebt, dan hoef je je geen zorgen te maken voor het lange wachten op het herladen, want met een groepje heeft iedereen altijd wel ene kogel in zijn shotgun. En als je tegenover een groep spelers met zo'n shotgun staat, dan kan dat ongelofelijk frustrerend zijn. Je vaardigheden lijken dan niets meer uit te maken. En dat is jammer bij een spel als Gears of War, dat ondanks de zeer intense actie toch aardig tactisch was.
Spelen tot je het hoogste level bereikt
Momenteel zie je een grote trend: het levelsysteem in multiplayer games. Natuurlijk is dat logisch bij games als World of Warcraft en Age of Conan, maar sinds Call of Duty er aan doet, nemen heel veel shooters het ook over. De ontwikkelaar wil de speler belonen voor het vele spelen van een bepaald spel. Een hoger level geeft extra voorwerpen en verbeteringen. Gears of War 3 heeft dat ook, maar dan weer niet zo uitgebreid als in Call of Duty.
Gezegd moet worden dat het uiteraard heel tof is, zo’n levelsysteem. Vaak voelde je bij games van vroeger dat je niet genoeg beloning kreeg voor het vaak spelen van een game. Dat gevoel heb je eigenlijk nu ook bij Gears of War 3, waar je bij een hoger level niet veel kunt veranderen aan je wapens. Geen verbeteringen, zoals meer schade toebrengen en dergelijke, maar tot nu toe alleen aanpassingen voor de buitenkant van je wapen. Dat je hem groen kunt verven of iets dergelijks. Dat is een beetje jammer, maar hopelijk krijgt de volledige versie wél stoere verbeteringen bij het levelsysteem.
Leuk, maar nog niet spectaculair
Het lijkt helaas niet zo geworden als Epic Games hoopt: een multiplayer modus waarvan men over twintig jaar nog zal spreken. Maar één ding staat vast: de multiplayer is in ieder geval wel weer erg leuk. De veranderingen aan de Team Deathmatch modus zijn erg goed in de smaak gevallen, maar er zijn andere dingen waarvan je dat juist niet kunt zeggen. Denk maar aan de sawed-off shotgun. Maar goed, Epic Games heeft nog even de tijd. Misschien dat de volledige versie van Gears of War 3 wel een multiplayer heeft waar we het over twintig jaar wél zullen hebben. Je weet maar nooit.