Final Fantasy XVI Hands-On Preview - Fantasie vervuld?

Preview
donderdag, 02 maart 2023 om 15:00
final fanasty 16 logof1670582911
Het heeft even mogen duren, maar na bijna zeven jaar is het dan eindelijk tijd voor het zestiende deel van Final Fantasy. Nieuwe personages, een nieuwe wereld en een compleet nieuwe manier van vechten staan klaar voor de inmiddels 37 jaar-oude JRPG-reeks. Recent reisden we af naar Londen om alvast twee uur met de game aan de slag te gaan. In onze Final Fantasy XVI hands-on preview vertellen we je er alles over!
Wanneer het tijd is voor een gloednieuwe Final Fantasy-game is het een moment waar de gamewereld collectief even stilstaat. Het gebeurt niet ieder jaar dat één van de meest-geroemde reeksen in de geschiedenis van gaming met een nieuw, genummerd deel uitkomt. Square Enix weet dat alle ogen op de titel gericht zijn en dus staat Square Enix Creative Business Unit III aan het roer.
Het betreft de interne studio waar Naoki Yoshida het schip stuurt. Hij is de producent van FF16 en heeft een topteam aangesteld om het zestiende deel in de reeks te ontwikkelen. Daarom staan Hiroshi Takai (bekend van zijn werk aan Final Fantasy V) en Kazutoyo Maehiro (bekend van zijn werk aan Final Fantasy XII: The Zodiac Age). Na twee uur spelen lijkt het duo een uitstekende keuze te zijn geweest om de regie aan te geven.

Een nieuwe fantasie

In Final Fantasy XVI ga je op stap in Valisthea, een compleet nieuwe wereld die is opgebroken in zes naties die allemaal hun kracht putten uit magische kristallen waar de grootste steden omheen gebouwd zijn. Zo ook de Grand Duchy of Rosaria, het koninkrijk van hoofdpersoon Clive Rosfield. De eerste zoon van de regerende Rosfield-familie is de bodyguard voor zijn jongere broertje Joshua die de kracht van de magische titaan (Eikon genaamd in de game) Phoenix in zich heeft.
Wanneer Clive zijn koninkrijk voor zijn neus vernietigd ziet worden, is hij uit op wraak en start hij een zoektocht naar de duistere Eikon Ifrit. Gemakkelijk is het niet, want een nieuwe dreiging hangt boven het hoofd van alle naties in Valisthea. De stijgende spanningen brengen een politiek mijnenveld met zich mee en een verhaal dat over een paar maanden uitgepluisd kan worden.
Wie nog nooit een Final Fantasy-game gespeeld heeft, hoeft dan ook niet bang te zijn dat ze veel gemist hebben. Het verhaal, de wereld en de personages staan in deze game compleet los van eerdere delen. Hoewel het een nieuw, genummerd deel in de reeks is, staan de verhalen telkens los van elkaar. Alleen wat wezens komen in elke editie weer voor, zoals Ifrit, de Eikion waar Clive naar op zoek is.
final fantasy 16 invocacionesf1654250651

Vaardigheden met lagen

Natuurlijk is het upgraden van je vaardigheden ook weer mogelijk. Al vanaf het eerste moment is duidelijk dat er tal van opties zijn om Clive sterker te maken. Toch zit er ook een gelaagdheid in het vaardigheden-menu verstopt die de creatieve vrijheid van spelers vergroot.
Ben je fan van een specifieke vaardigheid in je arsenaal? Dan kun je deze aanval een aantal keren upgraden om deze effectiever te maken. Hierdoor richt je meer schade aan bij de vijand, maar kun je ook het nieuwe stagger-effect verhogen. Door middel van nul tot vijf sterren wordt duidelijk hoe effectief een vaardigheid hierin is, waarbij het upgraden de effectiviteit laat toenemen.

Uitdagende, filmwaardige gevechten

Wanneer je je vaardigheden tot in de puntjes hebt uitgewerkt, is het tijd om de strijd aan te gaan met de talloze vijanden in Valisthea. Net als in Final Fantasy XV doe je dat door middel van een real-time vechtsysteem. Het zestiende deel in de reeks heeft alleen ook geen hybridevorm meer zoals in Final Fantasy VII Remake en dus breekt de nieuwe titel compleet met haar voorgangers.
Na een aantal uren knokken tegen soldaten, demonen en andere wezens lijkt het een fantastische keuze. Capcom-veteraan Ryota Suzuki is door CBU III aangesteld als vechtregisseur en dat is te zien. De actie is flitsend, snel en nagelbijtend spannend wanneer je je handen om de controller sluit. Dat Suzuki heeft gewerkt aan Devil May Cry 5 en Dragon’s Dogma is duidelijk en voelbaar in Final Fantasy XVI en daar kunnen we geen genoeg van krijgen.
Het vechten in real-time voelt heerlijk, al zijn er ook momenten waarvoor gekozen is voor cinematische elementen waarbij Quick Time Events om de hoek komen krijgen. Hierdoor heb je middenin een gevecht soms ineens te maken met een paar korte acties om te ontwijken en schade aan te richten waardoor het lijkt alsof je een actiefilm aan het spelen bent. De cinematics en gameplay lopen namelijk naadloos in elkaar over, iets wat mogelijk is door de kracht van de PlayStation 5. De game wordt immers niet meer ontwikkeld voor last-gen-consoles.
final fantasy 16 releasewindowf1654240445

EPISCH in hoofdletters

Suzuki heeft nog een andere manier van vechten in de game verwerkt. Clive kan namelijk zijn innerlijke kracht combineren met die van zijn Eikon, waarna je de controle krijgt over een gigantisch wezen die als een vurige Godzilla door de wereld raast. In deze speciale Eikon-gevechten wordt de gameplay flink opgeschud.
Bij ieder gevecht tegen een Eikon is het de bedoeling dat een andere gameplayvorm voorgeschoteld wordt. Zo kan het ene gevecht aanvoelen alsof je een WWE-game aan het spelen bent, terwijl een ander gevecht juist doet denken aan een third-person shooter. In onze sessie zorgde het in ieder geval voor dynamische gevechten, maar vooral ook een episch gevoel van macht wanneer je als titanische, typische Final Fantasy Summon de absolute macht krijgt om ultieme destructie aan te richten.

Timely-ringen verlagen de complexiteit

Voor Final Fantasy 16 heeft de ontwikkelaar nog een ander nieuw een nieuw systeem toegevoegd voor wie de stap naar real-time combat minder goed kan maken. Dit komt in de vorm van een set accessoires, genaamd de Timely-ringen, die je kunt gebruiken om de real-time-actie gemakkelijker te maken. Door middel van vijf ringen krijgen spelers assistentie tijdens de gevechten, waardoor Clive’s hond-compagnon bijvoorbeeld automatisch vecht. Ook kan je een ring gebruiken waardoor je automatisch health potions gebruikt, wanneer je levensbalk laag wordt.
Spelers kunnen maximaal twee ringen gelijktijdig gebruiken, waarmee een aantal gevechtssystemen van de hand worden genomen om het de speler wat gemakkelijker te maken. Het is een slim concept dat ook kan schelen voor ervaren vechtersbazen. Zo is de Ring of Timely Focus fantastisch om jezelf wat meer speling te geven bij het ontwijken van vijandige aanvallen. Enorm handig wanneer een groepje soldaten je gelijktijdig belaagt.
Wel roept het systeem direct de vraag op of het vechtsysteem niet te complex is. Zo kun je combo’s maken met normale zwaardslagen, magie gebruiken en ook nog eens speciale aanvallen gebruiken afhankelijk van welke Eikons-kracht je gebruikt. Daar kun je via L2 namelijk constant tussen schakelen, waarna je met Rondje een block, dodge of grip-actie kunt uitvoeren. Tel daarbij de normale ontwijkingsmanoeuvre bij op op R1 en de bijbehorende pareer-aanval en het systeem is al aardig complex.
Om dan ook nog je hond te besturen met de D-Pad lijkt in de eerste uren dan ook te veel van het goede. Toch zijn dat vragen die na een hands-on van twee uur nog onbeantwoord blijven. Dat zal de review moeten uitwijzen wanneer de game verschijnt op 22 juni voor de PlayStation 5 en PC. Het is in ieder geval zeker dat het een dag is waar ondergetekende met smart naar uitkijkt, want deze preview smaakt naar zoveel meer.