Final Fantasy XIV - A Realm Reborn Preview

Preview
woensdag, 03 oktober 2012 om 18:30
xgn google image
Soms gaat iets compleet mis, wat je achteraf helemaal over wilt doen. Wel met hetzelfde idee, maar dan beter uitgewerkt dan ooit. Square Enix kan erover meepraten. Het is namelijk het geval bij Final Fantasy XIV, dat onzettend hard flopte. Het spel speelde voor geen meter en ook Square Enix kreeg dat snel door. De hoogste tijd om de boel om te gooien! Op de Gamescom kregen we de eerste presentatie te zien.
Lekker in het Japans en Duits, maar gelukkig was dat laatste enigszins te verstaan. Gepland voor de PlayStation 3 en PC, moet A Realm Reborn voor de huidige én nieuwe spelers een game worden die ten minste goed aanvoelt. Het wordt niet enkel een massive multiplayer online game die ‘even’ opgefrist wordt, nee, we kunnen ook heel wat nieuwe dingen verwachten.
Vernieuwingen en al
Laten we tijdens deze impressie het vooral hebben over de vernieuwingen en veranderingen die A Realm Reborn met zich meebrengt, in plaats van het weer over de inhoudelijke gameplay-informatie hebben die overal te lezen is. Want ja, A Realm Reborn moet je niet zien als een enorme grote update. Nee, het moet gezien worden als een wedergeboorte. Alsof het schaap zonder vier poten is geboren en terug in de baarmoeder wordt geplaatst, om vervolgens wel met vier poten ter wereld te komen. Ja, zo kun je Final Fantasy XIV: A Realm Reborn het beste omschrijven.
Tijdens de Gamescom werd het spel voor het eerst getoond. Al gelijk was te merken dat Square Enix inderdaad heel veel tijd heeft gestopt in het maken van een volwaardige game. De engine is anders en daarom ziet het spel er heel erg strak uit. Heel erg is misschien wel een understatement. Voor een MMO is dit misschien één van de soepelste en mooiste games die er is, en dat is heel bizar. De omgevingen zien er prachtig én onbekend uit, producer Naoki Yoshida maakte namelijk gelijk bekend dat de wereld compleet veranderd is.
De nieuwe engine zorgt ervoor dat ook mindere PC’s het spel kunnen afspelen. Eigenlijk is het enige wat niet echt veranderd wordt de verhaallijn. Deze wordt enigszins aangepast om ervoor te zorgen dat het goed aansluit op de wereld van Eorzea. Daar hoef je je als huidige speler van Final Fantasy XIV geen zorgen over te maken.
Toevoegingen!
Ja, er komen ook nog eens heel wat nieuwe dingen bij kijken. Zo is er eindelijk PvP (Player versus Player) content, al is daar nog niks over gezegd. Dat komt later. Tevens zijn er nieuwe rassen te kiezen, namelijk de 'Miqo’te', 'Highland Hyur' en de 'Roegadyn'. Ja, dat zijn hele interessante rassen. Tevens is er een nieuwe profession beschikbaar, namelijk de 'Summoner'. Deze zal beschikbaar zijn voor de eveneens nieuwe 'Arcanist'-klasse.
Maar er is meer! Veel meer. Zo zijn er meer mogelijkheden bij het creëren van je personage, is er een veilinghuis (een toevoeging op de zogenaamde 'Market Wards'), kun je vechten met de bekende chocobo, wordt er nieuwe content geboden, ga zo maar door! Het wordt dus nog eens wat met A Realm Reborn.
Maar speelt het ook zo lekker?
A Realm Reborn lijkt uitstekend op weg. Het is echter nog maar de vraag of de vernieuwde versie ervoor zorgt dat de speelervaring ook zo positief zal zijn. Helaas was er op de Gamescom geen enkel moment beschikbaar om met het spel aan de slag te gaan, iets wat wij toch wel ervaarden als bijzonder jammer. Daarom kun je niets anders dan concluderen dat Final Fantasy XIV: A Realm Reborn veel mooie dingen belooft, maar het eerst nog moet gaan waarmaken. Het ziet er tot nu toe prachtig uit, Square Enix laat duidelijk zien dat de ontwikkelaar ervoor wil gaan. Maar ja, de uitwerking mist nog. Of Square het woord bij de daad kan voegen, dat is het spannendste gedeelte.

Populair Nieuws