Final Fantasy 15 Gameplay - Het begin van een fantastische reis

Preview
woensdag, 17 augustus 2016 om 10:00
xgn google image
Het ellenlange wachten op Final Fantasy 15 is bijna voorbij. Nadat de game oorspronkelijk in 2006 werd aangekondigd onder de naam Final Fantasy Versus XIII, komt de JRPG op 29 november eindelijk uit. Wij mochten alvast flink aan de bak tijdens een hands-on sessie. Lees hier alles over de Final Fantasy 15 gameplay!
Fans van Final Fantasy 15 konden eerder al een impressie van de game opdoen met twee demo's. De eerste demo hiervan heette Episode Duscae en was alleen te downloaden met een code die aangeleverd werd bij Final Fantasy Type-0 HD. Daarnaast werd eerder dit jaar de Platinum Demo uitgebracht na een reeks aankondigingen op het Uncovered event.
De laatstgenoemde Platinum Demo fungeerde vooral als een soort introducerende tech demo. Hoewel de Platinum Demo er adembenemend uitzag, bevatte het nog weinig echte gameplay. Wij konden nu echter met de daadwerkelijke game aan de slag en begonnen na tien jaar eindelijk de reis van Noctis en zijn vrienden Ignis, Prompto en Gladiolus!
Final Fantasy XV Gameplay - Roadtrip

Roadtrip

Ten gevolge van een wapenstilstand tussen de koninkrijken Lucis en Niflheim, vertrekken prins Noctis en zijn reisgenoten in hun auto, de Regalia, naar de stad Altissia. Hier zal Noctis als onderdeel van een vredesverdrag moeten trouwen met de prinses Lunafreya.
Na een korte introductie krijgen we vrijwel direct de mogelijkheid om de open wereld te verkennen. Net als in de demo Episode Duscae zal de auto van het reisgenootschap gerepareerd moeten worden en daar zullen wat klusjes tegenover staan. De monteur Cindy schakelt het viertal al snel in om een reeks monsters in de buurt te verslaan.

De jacht is geopend!

Natuurlijk zeggen Noctis en zijn vrienden hier geen nee tegen en de jacht op de eerste monsters is geopend! Waar de meeste games in de Final Fantasy-reeks een turn-based gevechtssysteem hanteerden, is dit hier niet het geval. Final Fantasy 15 maakt namelijk gebruik van een actief gevechtssysteem dat erg doet denken aan dat van Kingdom Hearts.
Omdat het gevechtssysteem actief is, zul je enkel de leiding nemen over het hoofdpersonage Noctis. Als Noctis kun je jouw teamgenoten wel de opdracht geven om support-aanvallen uit te voeren. Ook vinden er geen random encounters meer plaats en zijn alle monsters en vijanden gewoon in de omgeving te zien. Je kunt hierdoor aanvallen wanneer je wilt.
Final Fantasy XV Gameplay - Vechtsysteem

Intuïtief gevechtssysteem

Het gevechtssysteem van de Final Fantasy 15 gameplay voelt fantastisch intuïtief aan. Je kunt vrij om je tegenstanders rennen en vanuit alle hoeken aanvallen. Er kan extra schade verricht worden door een tegenstander van achteren aan te vallen. Als een tegenstander Noctis aanvalt, kun je afweren door op het juiste moment te verdedigen en direct hierna een aanval uit te voeren.
Tijdens een gevecht kan Noctis snel tussen vier vooraf geselecteerde wapens schakelen. Zo kan het soms fijn zijn om een lichter zwaard te gebruiken om sneller te kunnen aanvallen. In andere gevallen is een groot zwaard nuttig voor sterke, maar langer durende aanvallen. Ook kan er worden gekozen om magie in plaats van wapens aan Noctis toe te wijden.
Final Fantasy XV Gameplay - Warpaanvallen

Warp-aanvallen

Maar het gevechtssysteem heeft meer te bieden! Noctis kan namelijk ook zogeheten warp-aanvallen uitvoeren. Met het grootste gemak zoeft hij hierdoor van de ene locatie naar de andere. Dit biedt allerlei mogelijkheden, zoals krachtigere aanvallen en zelfs sluipmoorden wanneer Noctis nog niet iets gespot door zijn vijanden.
Deze warp-aanvallen kunnen niet onbeperkt worden uitgevoerd. Wanneer je dit te vaak doet, raakt Noctis tijdelijk in een staat van stasis. Dit betekent dat hij midden op het slagveld stil komt te staan en hierna even geen warp-aanvallen kan uitvoeren. Doe je dit toch, dan komt Noctis opnieuw stil te staan met alle gevolgen vandien.

Sterker worden

Noctis en zijn vrienden bouwen na ieder gevecht ervaring op, maar zullen niet zoals in oude Final Fantasy-games meteen omhoog gaan in hun levels. Dit gebeurt pas als je besluit om een dag af te ronden in een kamp, camper of motel. Wanneer je in een camper of motel uitrust, kan het team extra ervaringspunten krijgen. Hier zul je wel voor moeten betalen!
Naast ervaringspunten, kan het team ook Abililty Points (AP) verdienen. Met deze AP kun je nieuwe vaardigheden verdienen via een skill tree die erg doet denken aan de Sphere Grid uit Final Fantasy X. Denk hierbij aan vaardigheden zoals snellere regeneratie van je HP en het dragen van meer accessoires.
Ook heeft ieder personage een eigen specialiteit. Noctis kan vissen, Gladiolus weet alles van overleven, Ignis is het culinaire genie en Prompto legt iedereen graag vast op de foto. Het ontwikkelen van deze specialiteiten zullen je verder helpen op je reis. Zo kan Ignis met zijn recepten bijvoorbeeld voor verhoogde HP, MP en kracht zorgen.
Final Fantasy XV Gameplay - De wereld

Een wereld vol mogelijkheden

Naast het ontwikkelen van je gevechtsvaardigheden, biedt de open wereld van Final Fantasy 15 ook de vrijheid om te verkennen en side quests uit te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het jagen op monsters of schatzoeken. Er valt enorm veel te ontdekken in de uitgestrekte landschappen.
Het verkennen wordt vooral interessant wanneer je de Regalis terugkrijgt. Werkelijk alle omgevingen ogen schitterend en het is dan ook fantastisch om hier doorheen te rijden. Of je nou langs gebergten, stranden of door steden rijdt, alles ziet er oogverblindend uit.
Een leuke toevoeging aan de Regalis is de optie om naar de radio te luisteren, die de soundtracks van oude Final Fantasy-games afspeelt. Zo kun je bijvoorbeeld naar One Winged Angel luisteren terwijl je van locatie naar locatie rijdt. Een stukje fanservice misschien, maar het werkt in ieder geval op ons gevoel voor nostalgie in!
Final Fantasy XV Gameplay

Final Fantasy 15 Gameplay - Het lange wachten waard?

In totaal hebben we ruim zeven uur met Final Fantasy 15 kunnen spelen, maar we hebben het gevoel dat dit nog slechts het tipje van de sluier was. Final Fantasy 15 lijkt een fantastische titel te worden vol prachtige omgevingen, gigantische monsters en een verrassend fijn gevechtssysteem.
De open wereld is een zeer aangename afwisseling van recente Final Fantasy-games die vaak toch net iets te lineair waren. Al met al lijkt het erop dat Square Enix na het lange wachten toch echt met een geweldig eindproduct gaat komen. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om verder te spelen!
Final Fantasy 15 verschijnt op 29 november voor de PlayStation 4 en Xbox One.