FIFA 14 Preview - Koning Voetbal wordt nóg realistischer!

    Niets is zo vergankelijk als het beroep van voetballer. Zo deel je de lakens met Sylvie, zo steek je 'm erin bij Shabia, zo kom je uit voor het prestigieuze Inter Milaan, zo werk je je wedstrijdjes af tegen clubs als Karabükspor en Orduspor, elftallen in de krochten van de Turkse Spor Toto Süper Lig. Aan voetbalgames de taak om in te spelen op de vergankelijkheid van deze wereld. Als gamer wil je namelijk elk jaar weer aan de slag met een voetbalgame waarvan de spelersdatabase zo veel mogelijk up-to-date is, natuurlijk. Wij bezochten het kantoor van ontwikkelaar Electronic Arts in Keulen om te kijken hoe het ervoor staat met FIFA 14. Het eerste fluitsignaal heeft geklonken, laat het balletje maar rollen!

    Wij geven toe, het is misschien nog ietwat vroeg voor een eerste impressie over de opkomende FIFA. Aan de andere kant, als doorgewinterde voetbalfan wil je weten hoe het ervoor staat met jouw favoriete game, je lieveling, your precious! Aan ons de schone taak om je hierover op de hoogte te houden. Daarom gingen we ook maar al te graag in op de invitatie van EA Sports het zogenaamde First Look Producer-event bij te wonen in Keulen. Want zou FIFA dit jaar wederom aan realisme winnen? Heeft EA geleerd van de relatief stroeve launch van FIFA 13? En wat zijn de plannen van de ontwikkelaar met betrekking tot het fenomeen next-gen eigenlijk?

    Geen commentaar!
    Laten we maar beginnen met stellen dat de laatste vraag helaas onbeantwoord zal blijven. Het ontwikkelaarsteam van EA wilde geen uitspraken doen over de platforms waar FIFA 14 voor uit zal komen en de mogelijkheden met betrekking tot next-gen. De algemene verwachting is dat de ontwikkelaar in de komende maanden zijn plannen verder zal uitrollen voor ons – hoewel we natuurlijk allen weten dat FIFA hoogstwaarschijnlijk elk platform wel zal aandoen. Echter, genoeg over wat er niet besproken werd. Tijd om te bespreken wat Electronic Arts al wel weggaf over zijn nieuwe footie!

    Uit de presentatie die het team van EA ons voorschotelde, werd vooral duidelijk dat de ontwikkelaar zijn pijlen dit jaar richt op het verbeteren van de zogenaamde ‘build-up play’, oftewel alles wat voorafgaat aan een mooie goal, goede kans of aanvallende actie. EA liet meermaals weten dat het erop mikt de speler zo veel mogelijk voldoening te doen geven uit het spel dat hij op de grasmat legt. Sleutelwoorden hierbij zijn ‘intelligentie’, ‘realisme’ en ‘gebruiksgemak’. Zoals je je favoriete spelers ziet acteren in de Champions League op de televisie, dienen ze zich ook voort te bewegen door FIFA 14.

    Van oelewapper naar Einstein
    Daarom heeft EA Sports dit jaar wederom gesleuteld aan de intelligentie, de AI zo je wilt, van aanvallend en verdedigend ingestelde spelers. Als we dan beginnen met ieders minst favoriete gedeelte van het voetbal, de verdediging, hebben we het vooral over het afdekken van spelers. Of je er nu voor kiest dit zonaal op te lossen of via mandekking, de realiteit dient natuurlijk ook op dit vlak benaderd te worden. En daar schortte het volgens EA aan in FIFA 13. De ontwikkelaar drukte ons op het hart dat ‘mannetjesputters’ in de jongste uitgave van FIFA nogal eens gaan voor de meest logische optie, maar niet de beste. In FIFA 14 zullen verdedigers denken in ‘meerdere frames’. Dit bevordert de mate van samenwerking onderling – zo wordt het veel meer mogelijk collectief druk te zetten – en hierdoor zitten ze vele malen korter op de bal en geven ze aanvallers minder ruimte.

    Niet alleen in de verdediging, maar ook in de aanval voert EA een aantal wissels door. Zo wordt het recentelijk geïntroduceerde First Touch Control veel meer variabel, plakt de bal nóg minder aan je voet en schenkt de ontwikkelaar je meer vrijheid met betrekking tot de beweeglijkheid van de speler die je bestuurt. Hierdoor kun je je creativiteit ten volle benutten, maar het biedt ook perspectief voor de je tegenstander die zich in de verdrukking bevindt. Raak je de bal tijdens het dribbelen verkeerd, dan bied je de Bruno Martins Indi’s van deze wereld natuurlijk de mogelijkheid de bal een flinke hengst naar voren te geven!

    Van voor naar achter, van links naar rechts
    En zo komen we aan bij nog een aspect van het voetballen dat EA poogt andermaal meer realistisch uit de bus te laten komen: de manier waarop de voetbal zich over het veld beweegt. Een voetbalfan als jij bent, ben je natuurlijk bekend met de manier waarop een Cristiano Ronaldo zijn vrije trappen neemt – voor de wat oudere lezer; Roberto Carlos kon er ook wat van. Zwabberend leer is een dodelijk wapen, vraag dat maar aan Kenneth Vermeer! Electronic Arts probeert dat fenomeen dit jaar zeer realistisch over te laten komen in zijn voetbalgame. Door je na een kans te wenden tot de herhaling kun je voortaan zien waarom je zojuist een voltreffer hebt gemaakt, of een totale ‘mispeer’, natuurlijk. Spelers proberen in FIFA 14 goed uit te komen voor een bal. Lukt dit niet, dan zie je dat terug in de precisie van het schot, alsmede de schotkracht.

    Aanvallen, verdedigen, schieten, zijn er nog zaken die we onderbelicht gelaten hebben? We kunnen jullie in ieder geval nog vertellen dat de linkertrigger in FIFA 14 een andere functie krijgt. Niet langer dien je LT of L2 ingedrukt te houden als je trucs uit wilt voeren. Voortaan is deze knop bestemd voor het afschermen van de bal. Dit geeft je een nieuw wapen in de strijd tegen bonkige verdedigers. Een speler als Didier Drogba zie je het wel eens – understatement – doen, zijn lichaam in de strijd gooien. Jij kunt dit eind dit jaar dus ook! Balgoochelaars hoeven overigens niet te vrezen, voor trucs hoef je je enkel nog te wenden tot het rechterpookje.

    Tot over een paar maanden, FIFA!
    En dat somt wel zo’n beetje op wat EA ons in Keulen wist te vertellen. Natuurlijk kwamen er ook wat minder interessante zaken aan bod. Zo wordt onder andere de interface van de carrièremodus aangepast en kun je daar spelers op een andere manier scouten. Helaas bleef de ontwikkelaar in gebreke op het gebied van het informatie verstrekken over FIFA voor de volgende generatie consoles, dus alle smeuïge ins-and-outs daarover houden jullie van ons tegoed. Wat ons wel duidelijk is geworden, is dat FIFA 14 belooft een nóg realistischere voetbalsimulator te worden dan zijn voorganger, en dat is alleszins een goede zaak! Eerst is het tijd om voorzien van een lekkere pot bier de ontknopingen in zowel binnenlandse, buitenlandse als internationale competities te volgen – hala Madrid! – maar in de herfstmaanden van dit jaar ligt ‘Koning Voetbal’ weer op je te wachten. FIFA 14; wij kijken ernaar uit!

    FIFA 14

    Verkijgbaar vanaf 28 september 2013

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.