FIFA 13 Preview

Preview
dinsdag, 15 mei 2012 om 10:00
xgn google image
"Het vorige deel was slecht, nu is het tijd voor een sterke verbetering van de game." Dat zegt EA Sports. Het gaat uiteraard over FIFA 13, de immens populaire voetbalgame die dit jaar wederom een stuk beter wordt. Zoals elk jaar? Moeten we dat geloven? Als het aan EA Canada ligt, de ontwikkelaar van FIFA 13, wel.
Een maand geleden vond de EA Showcase in Londen plaats, maar een dag na het evenement werd ook voor het eerst FIFA 13 onthuld. XGN was daar uiteraard bij en kreeg het spel voor het eerst te zien. Weinig gameplaybeelden, wel veel ideeën en inspiratiebronnen. Wellicht weet je al iets over de nieuwe voetbalgame, maar weet je nog niet precies hoe het allemaal in elkaar steekt. XGN legt het even voor je uit en zet alles op een rijtje.
Onvoorspelbaarder
David Rutter, de producent van FIFA 13, kwam met een mooie zin: “capturing the unpredictability of real-world football”. Dat is het streven van EA Canada, dat ervoor wil zorgen dat voetbal één van de mooiste spelletjes op de consoles wordt. Het onvoorspelbare staat dus centraal. Vandaar dat FIFA 13 niet gefocust is op nieuwe features, maar op het verbeteren van de enigszins gebrekkige elementen uit FIFA 12. De Player Impact Engine wordt verbeterd, balcontrole wordt verbeterd, ga zo maar door. Overigens moet je ‘verbeterd’ niet in positieve zin zien: het wordt allemaal realistischer, en dus kunnen spelers nu vaker een fout maken.
Verbeterde Player Impact
Ten eerste de grote verbeteringen bij de Player Impact Engine. In FIFA 12 was deze engine niet echt af en dat was duidelijk te zien. Wat dacht je van het feit dat spelers heel vaak niet normaal konden opstaan, omdat er een speler in de weg stond? Dat is nu weg. Daarnaast is er hard gewerkt aan de Player Impact van verdedigers, waardoor verdedigers als Rio Ferdinand nu niet zomaar een duel van Alexis Sanchèz verliest. Dat was in FIFA 12 wel het geval, nu in FIFA 13 komt het allemaal veel logischer over.
Daarnaast zal de scheidsrechter minder gevoelig zijn voor die duwtjes en overtredingen. Hard, Engels voetbal wordt nu eindelijk getolereerd – EA Canada heeft dan ook als doel om de fysieke duels veel belangrijker te maken. In FIFA 12 heerste het gevoel dat je soms erg voorzichtig moest doen. Nu moet dat over zijn. Dat betekent echter niet dat je er nu vol op de speler kunt afstormen. Het kan wel, maar je kunt dan net zo snel gefopt worden door de aanvaller. Gelukkig zorgt Tactical Defending ervoor dat je beter preventief kunt verdedigen. In vergelijking met het vorige deel kijkt Tactical Defending niet énkel naar de bal, maar ook naar de speler. Hierdoor gaat het meelopen handiger. Kortom: met al deze veranderingen krijg je in de verdediging meer opties om de bal op te ruimen of af te pakken.
Meer aanvallende impulsen
Denk nu niet dat aanvallen veel moelijker wordt, want dat onderdeel is wederom zeer belangrijk. Nog altijd heeft EA Canada het doel alles in balans te brengen en daar slaagt het op het eerste gezicht overtuigend in. Het deed menig journalist in de zaal opgelucht zuchten, aangezien de veranderingen en verbeteringen die getoond werden erg veelbelovend overkwamen. Dat komt door één simpele verandering; aanvallers kijken niet meer naar de verdediger, maar naar de ruimte. Spitsen hopen dat ene gaatje te vinden. Een ontzettend goed voorbeeld werd getoond waar de flankspeler bij de achterlijn kwam en een voorzet wilde geven. Vervolgens kwam de spits ineens vóór de man en tikte de bal er zo in. Hemel, dit is iets waar heel veel FIFA-spelers lang op hebben gewacht.
Mede doordat er meer aandacht is voor de ruimte van de aanvaller, zullen er meer aanvalsmogelijkheden gecreëerd worden. Bedankt, EA. Maar echt. Spelers denken nu ook twee stappen vooruit. Een bal naar de zijkant zorgt ervoor dat de speler naar het randje van de zestien gaat omdat een mogelijke voorzet verhinderd wordt door een verdediger. Kan ‘ie de bal er daar mooi inknallen. Denk echter niet dat het nu voor verdedigers onmogelijk wordt om die aanvallen tegen te gaan. Dankzij de eerdergenoemde verbeteringen voor de verdediging is het mogelijk om die aanvallen te stoppen. Maar het is jou om dat spelletje te begrijpen. Daar gaat het immers om.
Oeps, daar gaat die bal
Een verlies kan echter niet helemaal aan jou liggen. Soms heb je gewoon pech. En dat zal dan ook vaker voorkomen in FIFA 13. Door een betere ‘1st Touch Control’ wil EA Canada ervoor zorgen dat het spel allemaal wat onvoorspelbaarder wordt. Daarom besteedt de ontwikkelaar erg veel aandacht aan de balcontrole. Spelers als Vito Wormgoor zullen dan ook niet meer een bal à la Puyol onderscheppen – de kans is groter dat hij erin faalt of dat hij de bal gewoon niet goed aanneemt. Hierdoor wordt het dus voor jou extra opletten; weet wie jouw verdedigers zijn. Het kan een keer misgaan.
Iedere speler zal dan ook de bal op een andere manier aannemen. De een kan ‘m gelijk meenemen, de ander moet echt z’n lichaam voor de tegenstander zetten om ervoor te zorgen dat zijn gebrekkige aanname niet fataal is. Druk speelt hier zeker een rol. Met een hijgende speler in je nek zal de verdediger zenuwachtiger worden en er zelf (automatisch) ervoor kiezen om de bal weg te schieten. Maar dat is niet bij iedere speler zo; een verdediger als Jan Vertonghen zal de bal eerder aannemen en gewoon verdergaan met het spelletje. Het is aan jou om je verdediger te vertrouwen.
Lekker dribbelen
Wordt voorzichtig spelen dan aangemoedigd? Nee. Tenminste, dat beweert EA Canada. Het is nog maar de vraag of spelers zich aangemoedigd voelen om attractief en mooi voetbal te spelen, als alles toch al misgaat. Dat is de grote test voor EA Canada. Hopelijk wordt dat antwoord al bij de eerste speelsessie gegeven. Enfin, om ervoor te zorgen dat de aanvallende impulsen benut worden, is het dribbelen weer een stuk verbeterd. Met een 360 graden dribbel moet het een stuk preciezer worden, waardoor spelers de vrijheid voelen om te gaan waar ze willen.
Denk niet alleen aan balcontrole, maar ook aan de interactie met de tegenstanders. Spelers zullen agressie uitstralen, met de bal gaan dreigen. Aan de verdediger de taak om daar niet bang van te worden, maar niks is verzekerd. Goede toevoeging aan het perfectioneren van de dribbel-engine is de mogelijkheid om sneller van richting te wisselen als je eenmaal langzamer loopt.
Vrije trappen nemen
Dan komen we uit op het laatste onderdeel dat geheel nieuw is; vrije trappen nemen. Dat wordt nu een stuk uitgebreider. Meer mogelijkheden dus. Je kunt nu een hele tactiek bij een vrije trap verzinnen. Dat een speler ineens van de bal wegloopt, naar de zijkant, waarna de speler de bal naar de vrije speler passt. Het kan nu allemaal. Oh en natuurlijk; je kunt nu ook spelers aan de muur toevoegen – of er juist één verwijderen.
Wordt het allemaal echt beter?
Kijk, al deze toevoegingen klinken heel erg positief en dat zijn ze natuurlijk ook. Je moet alleen wel blijven denken dat enkel Electronic Arts dit verhaal heeft verteld, en er is nog geen speelsessie voor journalisten geweest. Of het allemaal écht zo goed en lekker gaat spelen moeten we nog zien, maar de veranderingen en verbeteringen die EA Canada voor ogen heeft zijn super. Met een betere scheidsrechter, meer passtypes, nieuwe animaties, meer gedragingen van spelers en nog veel meer goeds zijn wij in ieder geval enthousiast. Oh, en op het gebied van graphics? Daarover kunnen nog geen uitspraken worden gedaan, maar op het eerste gezicht lijkt het erop dat FIFA 13 weer een stukje mooier wordt. Ook al zeggen de uitgelekte screenshots iets anders. Het komt wel goed met FIFA 13.