Far Cry 3 Preview - Krankzinnigste schurk ooit?

Preview
woensdag, 10 oktober 2012 om 18:00
xgn google image
'De huidige verhaalvertelling in videospellen is gedateerd'. Dat is waar Thomas Grip, bedenker van horrorspel Amnesia: Dark Descent, zich al jarenlang aan stoort. Tussenfilmpjes die een game stopzetten en waarbij een verhaal uit de doeken komt, zijn volgens hem niet meer van deze tijd. Ubisoft heeft lak aan Grips uitspraken en gaat door met haar grote voorliefde voor deze vorm van verhaalvertelling, zo blijkt wel uit Assassin’s Creed III en Far Cry 3. In Antwerpen stapten we voor de tweede keer in de tropische jungle van de laatstgenoemde titel en één ding werd ons daaruit duidelijk: zelden waren tussenfilmpjes zo spannend en angstaanjagend als hier.
Nogmaals, het is onze tweede kennismaking met de derde installatie van de zonovergoten Far Cry-reeks. Op de Gamescom werden we meteen in het diepe gegooid, maar in de Zomerfabriek in Antwerpen spelen we de game zoals het hoort: helemaal vanaf het begin. In onze eerste speelsessie werd duidelijk dat de tropische jungle in Far Cry 3 een prachtige ambiance herbergt dankzij de vele wilde dieren, levendige bossen, rondlopende toeristen en oogstrelende schemeringen. Na ons tweede treffen is er eindelijk duidelijkheid over het verhaal.
Toegegeven, vooraf hadden we geen hoge pet op van het script van Far Cry 3. Een man met de naam Jason Brody die aanspoelt op een eiland in de Pacifische Oceaan, zijn vrienden kwijt is en in conflict komt met een corrupt en dictatoriaal regime, een verhaal dat we allemaal kennen uit de standaard actiefilms. Wat de game echter anders doet is dat het meteen de grote vijand in een tussenfilmpje introduceert: Vaas, waarvan de stem en de motion capture-bewegingen uit de koker komen van Michael Mando. De acteur levert een waanzinnige performance; Vaas is één van de meest gestoorde, sadistische en angstaanjagende antagonisten die we ooit in een videogame hebben gezien.
Met Vaas valt niet te sollen
De eerste scène zet onmiddellijk de toon voor een huiveringwekkend avontuur. Jason en zijn broer zijn door Vaas gekidnapt en worden door hem en zijn mannen stevig ondervraagd. Onder begeleiding van dreigende muziek schreeuwt de antagonist, scheldt hij de gijzelaars de huid vol, loopt de schurk als een gestoorde, autistische maniak op en neer en lijkt hij zichzelf totaal niet onder controle te hebben. Ubisoft springt hierbij slim om met het ‘camerawerk’, met enge close-ups van Vaas die tevens verrassend goed geanimeerd is. Met hem valt absoluut niet te sollen en is het een compliment waard dat zelfs de speler achter de televisie de kriebels van deze Colombiaan krijgt.
Niet alleen Vaas maakt indruk als sleutelfiguur, ook hoofdpersoon Jason imponeert geheel op zijn eigen manier. In tegenstelling tot de vijand is hij kwetsbaar, kleinhartig en schijt hij op zijn zachtst gezegd in zijn broek als hij probeert te ontsnappen uit het kamp van Vaas. Hij ademt zwaar, rilt van angst als hij langs een groepje soldaten kruipt en kwelt zijn geest als hij zijn eerste moord pleegt. Nee, Jason is niet de meest heldhaftige hoofdpersoon die je zult tegenkomen, maar daarin overtuigt Far Cry 3 juist. De game toont eenieder zijn ware aard. 'Hoe zou jij reageren als je alleen op een onbekend eiland zou zijn?', is de vraag die Ubisoft zichzelf hierbij stelde.
Een, twee, drie vier... Dennis bier
Verhaaltechnisch lijkt Far Cry 3 op weg de beste telg in de serie te worden. Het script oogt simpel, maar de manier waarop Ubisoft ermee omspringt is van een hoog niveau. Een punt van kritiek: de dood van Jasons broer wordt goed in beeld gebracht, maar daarna wordt er haast geen woord meer over gerept. Het had Jasons karakterontwikkeling goed gedaan als het spel even stilstond bij de dood van zijn broer, in plaats van meteen met nieuwe personages en avonturen op de proppen te komen. Op deze manier volgt het elkaar wel allemaal heel snel op.
Na de ontsnapping ontmoeten we Dennis, een leider van een stam vluchtelingen die jou op weg wil helpen, mits jij hetzelfde voor hen doet. Je zult op dieren moeten jagen en huid moeten verzamelen, zodat je bij hun in het krijt komt te staan. Andere dorpsbewoners vragen weer of je die plant kunt zoeken of dat voorwerp in die donkere grot kunt vinden. Dennis is echter degene die je de gevaarlijke missies geeft, waarbij je nederzettingen moet veroveren, gerenommeerde leiders moet omleggen en schatten moet vinden.
Kortom, er is genoeg te beleven in Far Cry 3, maar dat kon je al in de vorige impressie uitvoerig lezen. Waar we eveneens mee kennismaakten, was het progressiesysteem. Jason krijgt ervaringspunten na het voltooien van een missie en kan deze spenderen in drie verschillende klassen: 'Vogel' (lange afstandswapens), 'Haai' (korte afstandswapens) en 'Spin' (voor sluipmanoeuvres). Iedere klasse heeft andere vaardigheden en transformeren Jason tot een ervaren en veelzijdige moordenaar.
Weinig nieuws onder de zon
Dat je Jason een bepaalde richting opstuurt, zorgt er ook voor dat je de missies anders benadert dan anderen zullen doen. Zo kun je nederzettingen geruisloos binnensluipen en tegenstanders met een mes stilletjes afmaken, of juist van afstand met een sluipschuttersgeweer een aantal vijanden neerschieten. Far Cry 3 lijkt je te stimuleren om telkens wat anders te doen, maar in Antwerpen deden we eigenlijk alleen maar rondsluipen en nekken omdraaien. Dit verliep zo gemakkelijk dat we de bazooka’s en ander grof geschut links konden laten liggen.

Populair Nieuws

Laatste Reacties