EA Sports UFC Preview - Veel potentie

Preview
door Wouter
maandag, 16 juni 2014 om 21:00
xgn google image
Stiekem zouden heel veel mensen wel een Mixed Martial Arts-vechter willen zijn. Het is alleen zo jammer dat een enkeltje naar de ziekenboeg al snel behaald is. Gelukkig zijn er genoeg manieren om veilig de digitale MMA-badass uit te hangen, zoals in EA Sports UFC.
Toen uitgever THQ zijn laatste adem uitblies (de naam maakt straks overigens een comeback), vreesden een hoop mensen voor hun favoriete franchises. UFC behoorde ook tot dit rijtje met series. Maar wat niet iedereen zal weten, is dat Electronic Arts de UFC-licentie al voor het faillissement van THQ al had overgekocht.
We zijn inmiddels alweer een aardige tijd verder en uitgaande van de verschenen trailers en screenshots, lijkt het alsof de serie in goede handen is. En nu er ook een publieke demo beschikbaar is, is het tijd om zelf te ondervinden hoe EA Sports het er van brengt.

Mooiste UFC ooit

Nu we zelf uitvoerig de demo hebben gespeeld, is er één ding dat we met zekerheid kunnen zeggen: UFC ziet er prachtig uit. Het spel draait op de Ignite engine van EA Sports en dat maakt UFC met gemak een van de mooiste sportgames van het moment. De bewegingen zijn verschrikkelijk vloeiend en de vechters zijn enorm gedetailleerd.
Wat er ook buitengewoon goed uitziet, is het verbeterde schadesysteem. Wanneer jouw lichaam twintig klappen per minuut incasseert, kun je erop wachten dat het zijn sporen nalaat. Zo ook in de nieuwe UFC. Wonden verschijnen in alle soorten en maten, afhankelijk van waar je de tegenstander raakt, en kunnen variëren van een klein wondje boven het oog tot aan een zware kneuzing in de zij.
Om het af te maken sproeit het bloed goed in het rond. Geen overdreven Quentin Tarantino-effecten, maar gewoon lekker subtiel. Een paar bloedspatjes die op de grond vallen wanneer je een elleboog uitdeelt, bijvoorbeeld. Een realistische weergave dus.

Welkome turorial

De demo bestaat uit twee onderdelen. Allereerst is er een tutorial en geloof ons, die heb je hard nodig. Er komt namelijk veel meer bij de game kijken dan alleen het uitdelen van klappen. Verdedigen, wurggrepen, clinchen en jezelf bevrijden, om maar even wat op te noemen.
Je moet duidelijk met veel aspecten rekening houden, dus is het goed dat de tutorial alles stapsgewijs uitlegt. Mocht je al ervaring hebben met UFC, dan heb je het gelukkig makkelijk. De besturing lijkt namelijk vrij veel op die van eerdere delen.

Jon Jones vs. Alexander Gustafsson

De tutorial legt alles erg goed en stapsgewijs uit, maar heb je dit eenmaal voltooid dan wil je natuurlijk de octagon (de boksring van de UFC) betreden voor het echte werk. In de demo kan dat met een wedstrijd tussen twee vechters: Jon Jones en Alexander Gustafsson. Eerstgenoemde is op het moment light heavyweight kampioen.
Net als in UFC Undisputed 3 wordt er groots uitgepakt met de aankleding. Alles is tijdens het gevecht aanwezig: van een goede scheidsrechter en het commentaar van de presentatoren, tot aan een enthousiast publiek.

Spammen van aanvallen

Alles klopt dus, tot het vechten daadwerkelijk begint. Het ziet er allemaal mooi uit en het speelt lekker weg, maar er is toch iets dat niet helemaal fijn aanvoelt. Je kunt namelijk stoten spammen als een malle.
Het is mogelijk om in grote snelheid aanvallen te landen op je tegenstander, wat het realisme absoluut geen goed doet. En het is niet zo dat de beslissing om het rustig aan te doen bij jou ligt, want jouw tegenstanders blijven wel gewoon doorgaan met het afvuren van stoten met de snelheid van het licht. Je wordt dus gedwongen om met dit tempo mee te gaan.

Meer arcade

Er is weliswaar een staminabalk toegevoegd met het doel om de snelheid wat af te remmen, maar veel effect heeft het niet. Tegenstanders lijken zich er niet veel van aan te trekken en de balk vult zichzelf bovendien vrij snel weer aan.
De hoge snelheid in het vechten, is ook op de grond terug te zien. Het is te makkelijk om bovenop een vechter te kruipen om de klappen uit te delen, en je wordt net zo snel weer van hem afgegooid. Over het geheel gezien lijkt het realisme dus een beetje plaats te hebben gemaakt voor een meer arcade-ervaring.
Op dit punt na loopt UFC verder wel oké. Veel dingen zijn hetzelfde gebleven met een kleine verbetering hier en daar. Het submission systeem is bijvoorbeeld aangepast met een nieuw klein mini-spelletje. Het bijft dus wachten op wat de uiteindelijke game nog meer te bieden heeft.

UFC met veel potentie

Ondanks dat EA Sports UFC niet perfect is, zit er veel potentie in de nieuwe formule van EA Sports. Het is knap wat de studio heeft klaargespeeld met zijn eerste aandeel aan de franchise. De game ziet er buitengewoon mooi uit en voelt net zo intuïtief als zijn voorgangers.
Het is alleen een beetje jammer dat het realisme plaats heeft gemaakt voor een meer arcade-gevoel. De snelheid tijdens gevechten is verhoogd en zelfs een stamina-balk lijkt hier niet veel invloed op te hebben. Dit is op zich niet erg, tenzij je een realistische vechtsimulator had verwacht.
Het is nu maar afwachten op wat UFC nog meer te bieden heeft. We hebben natuurlijk nog niet veel gezien van de carrièremodus en alle andere modi die de game waarborgt. Maar de demo heeft ons in ieder geval iets gegeven om naar uit te kijken.

Populair Nieuws