Dying Light Preview - Opgejaagd in de co-op

Preview
woensdag, 20 augustus 2014 om 16:10
xgn google image
Terwijl de Dead Island reeks is overgenomen door ontwikkelaar Yager, slaat Techland zijn eigen weg in en komt met Dying Light. Deze zombiegame zet je wederom tegenover honderden ondoden en geeft je de opdracht te overleven. Toch komt er net wat anders bij kijken dan de eerdergenoemde serie. Weet Dying Light een frisse ervaring af te leveren?
De Zuid-Amerikaanse sloppenwijken staan centraal in Dying Light. Dat is wel even wat anders dan de palmwitte stranden van Banoi (Dead Island). Dit keer geen champagne en luxe resorts, Dying light betekent bikkelhard overleven. De grappige ondertoon van Dead Island is ingewisseld voor een treurige setting, waar je blij mag zijn als je het einde van de dag haalt.
De grote reden achter al die wanhoop is natuurlijk de zombieplaag die heerst. Hoewel de schepsels overdag nog enigszins te bevechten zijn, zal je ’s avonds echt op je hoede moeten blijven. De dynamische dag- en nachtcyclus verandert de langzame vleeseters in razendsnelle moordmachines die iedereen te pakken kunnen krijgen.

Freerun voor je leven

Door te freerunnen kun je uit handen blijven van al die zombies. Het razendsnel rondrennen is al meerdere malen gedemonstreerd en de mechanieken zijn redelijk bekend bij het publiek. Het is dan ook niet de eerste keer dat Dying Light speelbaar is. Om het toch spannend te houden heeft Techland een gloednieuw element uit de game meegenomen naar Keulen.
De co-op modus welteverstaan. Met maximaal drie vrienden kun je aan de slag gaan in Dying Light. Werk samen om te overleven, of strijd juist tegen elkaar in de vele challenges die de game kent. De sessie die in de pershal klaarstond was helaas niet voor vier, maar voor twee spelers ingericht. Samen met een Duitse collega werd de wereld van Dying Light betreden. De eerste opdracht is simpel, blaas het gebouw waarin je je bevindt op om aandacht te wekken.
Speler heeft een detonator in zijn hand

De aandacht trekken van buitenaf

Aandacht van buitenaf om precies te zijn. Je bevindt je als speler in quarantaine, het gebied is hermetisch afgesloten. Buiten het gebied gaat men er vanuit dat iedereen binnenin allang is omgekomen. Om duidelijk te maken dat dit toch echt niet het geval is, is een gigantische explosie de beste oplossing. Het enige wat gedaan hoeft te worden is de bom plaatsen en als een speer het gebouw uitrennen. Let’s do this.
Klimmend door de liftschachten van de flat komen we aan op plaats van bestemming. De enige belemmering is een grote groep zombies die met hun lege blikken rondkijken. Terwijl de aanval wordt ingezet, verschijnt er een pop-up op het scherm. Er kan een challenge gestart worden, één van de co-op verrassingen in de game.

Gebruik knotsgekke wapens

Deze challenges zijn zo gemaakt dat jij en jouw co-op vrienden tegenover elkaar worden gezet. Heel even is het ieder voor zich. In het geval van de speelsessie krijgt degene met de meeste kills extra experience points voor zijn karakters, terwijl de anderen het met niks moeten doen. Op deze manier wil Techland de gameplay op subtiele wijze interessant blijven maken voor de spelers.
De uitdaging kan volbracht worden met behulp van de knotsgekke wapens in de game. De gebruikte wapens hebben veel weg van die uit de Dead Island reeks. Denk hierbij aan een mes met een gasbrander eraan of een sikkel die onder spanning staat. Het is net niet over de top, maar gaat wel erg ver. Wel kun je er al die ondoden makkelijk mee naar het hiernamaals sturen en dat is misschien wel het belangrijkste.

Gigantische explosie

De challenge wordt helaas door de teammaat gewonnen en hij ontvangt zijn extra punten. Dit is slechts een voorbeeld, in de volledige game zal je tientallen uitdagingen vinden die sterk van elkaar verschillen. Door de kleine competitie van hiervoor is de kamer inmiddels veilig en wordt de bom geplaatst op de aangegeven locatie. We freerunnen naar buiten, waarna de bom wordt onstoken en er een gigantische vuurzee in het gebouw ontstaat. Dat moet wel wat aandacht trekken van buitenaf.
De speler heeft een gemodificeerd wapen

De verrassing van Dying Light

Er springt een nieuwe opdracht op het scherm die vertelt dat het tijd is om terug naar de basis te gaan. Springend over auto’s en klimmend over daken komen we steeds dichterbij ons doel, als er opeens iets onverwachts gebeurt. De ontwikkelaar die naast het scherm staat begint te lachen. Hij laat weten dat dit de verrassing van de co-op modus is. Er breekt een speler binnen in onze sessie.
De aanduiding op het scherm vertelt hetzelfde. Er is een Night Hunter de wereld binnengekropen en hij heeft het gemunt op onze levens. Deze 'Become The Zombie'-modus is in dit geval twee tegen één, maar in de uiteindelijke game is het ook mogelijk om met vier overlevenden in gevecht te gaan met de Night Hunter, de speler kan op elk willekeurig iemand jouw game binnendringen en je aanvallen, tenzij je deze optie in het menu uitschakelt.

Voel de constante spanning

Het doel van de modus is simpel. De Night Hunter moet alle zes de levens van de andere spelers zien af te nemen, terwijl de overlevenden op zoek moeten gaan naar drie hives en deze vervolgens moeten vernietigen. Weerstand tegen de hunter kun je bieden met jouw UV-lamp, waarmee je op het wezen moet schijnen. Wanneer je dit doet zijn de krachten van het monster op zijn zwakst en krijg je de mogelijkheid om aan te vallen. De Night Hunter zelf is enorm wendbaar en kan spelers met een rake klap de dood in jagen.
De spanning tijdens het spelen is gigantisch en je voelt je enorm opgejaagd. De speelsessie op Gamescom eindigde in een winst voor het co-op team, terwijl het monster slechts twee levens af heeft kunnen pakken. De modus is geen groot onderdeel van de game en voelt daardoor ook niet zo heel speciaal aan, maar de spanning die je even kunt proeven als je wordt opgejaagd is heerlijk.
Probeer te overleven in de nacht

Eén groot slachtfestijn

Dying Light belooft dan ook in zowel de singleplayer als de co-op een feest van jewelste te worden. Samenwerken in de sloppenwijken van de game is enorm gewenst, en blijft fris door de vele challenges die je tegenkomt. Heel even ben je elkaars rivaal, waarna je elkaar gewoon weer uit de brand helpt.
De nieuwe Hunted modus is erg tof om te spelen, en je voelt je tijdens het spelen als overlevende constant opgejaagd. Je hebt geen moment rust, want de hunter slaat zonder aarzeling toe. Het vier tegen één concept is niet zo uitgebreid als bij bijvoorbeeld Evolve, maar omdat dit slechts een klein onderdeel van de game is, doet het genoeg om te overtuigen. Zet je hardloopschoenen dan ook maar alvast klaar.