Dragon Ball Xenoverse Preview - Zoals je de serie nog nooit zag

Preview
vrijdag, 30 januari 2015 om 11:09
xgn google image
Dragon Ball Z heeft het moeilijk. Door een stortvloed aan films, games en twijfelachtige heruitgaves, is de markt verzadigd. We zitten niet écht meer te wachten op een fighter gebaseerd op de avonturen van Goku. In dat opzicht maakt Dragon Ball Xenoverse, de eerste Dragon Ball-titel op de current-gen, een valse start.
Begrijp ons niet verkeerd, wij zijn een groot liefhebber van Dragon Ball Z. Het dagenlange gevecht tussen de machteloze Goku en de buitenaards sterke Freeza staat nog steeds op ons netvlies gebrand. En wie kreeg nou geen kippenvel van die allerlaatste genadegreep van de zwaar gehavende Gohan tegen de almachtige Cell?
Helaas zijn deze scénes – hoe memorabel ze ook zijn – tot in de eindeloosheid uitgekauwd en uitgemolken. Daardoor hebben ze nogal aan kracht ingeboet. In Dragon Ball Xenoverse komen deze gedenkwaardige scénes terug, weliswaar in een andere vorm dan we gewend zijn.

Verander de koers van de toekomst

In de driedimensionale fighter, die we mochten testen op de PlayStation 4, is er door een onverklaarbare oorzaak gerommeld met de tijdscyclus. Legendarische momenten uit de animatieserie kennen een andere afloop en brengen daardoor de toekomst in gevaar. Raditz die weet te ontsnappen van de lichtstraal van Piccolo, Nappa die niet verslagen wordt en in een aap veranderd, Vegeta die zich voorgoed onder de schurken waant: het zijn allemaal voorbeelden waar de speler in Xenoverse mee te maken krijgt.
Om de veiligheid van de toekomst te waarborgen, word jij als speler ingeschakeld om Goku en zijn vrienden bij te staan zodat de koers van het verleden onveranderd blijft. Anders dan in de meeste Dragon Ball-games, kun je in Xenoverse een eigen vechter aanmaken: een mens, majin, saiyan, namekian of frieza. Je personage is naar hartenlust aan te passen, van gezicht, haardracht tot outfit en stemgeluid. Ben je klaar, dan maak je kennis met Trunks die je het probleem dat hierboven al is geschetst aan de kaak stelt.
De zoon van Vegeta begeleidt je gaandeweg en geeft je tips en opdrachten. Maar er is meer in de wereld. Net zoals in Destiny, maakt Xenoverse gebruik van een futuristische hubwereld waarin je vrij kunt rondlopen, andere spelers kunt ontmoeten, spullen kunt kopen en opdrachten kunt accepteren. De hub, Toki Toki City genaamd, fungeert bovendien als menu, omdat je hier ook zowel online als offline potjes (individueel én teamverband) kunt beginnen.
Dragon Ball Xenoverse <a href=Preview" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201501/t/dragon-ball-xenoverse-preview-1422462085.jpg" />

Nappa als aap?

Zodoende lijkt Xenoverse een vrij uitgebreide game, maar voorlopig houden we een slag om de arm. Het hoofdverhaal kent namelijk maar twaalf missies en vijftig patrol-missies. Die laatste missies hebben we nog niet uitgebreid kunnen testen, maar lijken voornamelijk te bestaan uit het verslaan van waves aan vijanden, afsluitend met een ‘eindbaas’.
Interessanter zijn de hoofdmissies, waarbij je de animatieserie op een unieke manier kunt beleven. Ook hier geldt dat we nog niet alle missies hebben gezien, maar de eerste missies (met Nappa als aap) smaakten in elk geval naar meer. Het prima vechtsysteem ligt hieraan ook ten grondslag. Spelers kunnen in relatief grote, open omgevingen rondvliegen en elkaar met vrij simpele knoppencombinaties bestoken met de bekende energiestralen die de serie zo kenmerken.
De gevechten in Xenoverse verlopen razendsnel. Voor je het weet is het speelveld verplaatst naar de lucht, en op het andere moment weer onder water. De game is meer dan hersenloos op één knop rammen: bij sterke tegenstanders is het van belang om aanvallen te blokkeren en om even van al het geweld weg te vliegen.
In totaal bevat Xenoverse 47 speelbare personages, plus een aantal verrassingen die de serie nooit gehaald hebben. Visueel is Xenoverse de mooiste Dragon Ball-game ooit gemaakt, met haarscherpe karaktermodellen, kleurrijke omgevingen en indrukwekkende speciale effecten. Wat lipsynchronisatie betreft laat de game steken vallen: het komt regelmatig voor dat de Engelse vertaling niet matcht met de bewegende monden van de vechters.
Dragon Ball Xenoverse Preview

Dragon Ball Xenoverse preview - Zet deze game de Dragon Ball serie weer op de kaart?

Veel vragen zijn nog onbeantwoord na onze eerste kennismaking met Dragon Ball Xenoverse. De fighter lijkt het aandachtspunt te vestigen op sociale interactie en online gaming, maar daar hebben we helaas nog niets van kunnen zien. Als het daarmee snor zit, lijken we met Xenoverse sinds tijden weer een écht interessante Dragon Ball-game te krijgen. Het creëren van een vechter en het doorlopen van een alternatieve tijdslijn heeft in elk geval veel indruk op ons gemaakt.