DOOM Beta Preview - Id Software brengt old school shooters terug

    Wij gingen aan de slag met de multiplayer beta van de vierde game in de DOOM serie. Onze bevindingen lees je in de DOOM Beta Preview!

    Bethesda en Id Software zetten van 31 maart tot en met 3 april de poorten van de hel op een kiertje, want een aantal gelukkige gamers kon aan de slag met de DOOM multiplayer beta. We trokken de geitenschedel en satanische bijbel uit de kast en gingen er even goed voor zitten. Met twee maps, twee spelmodi en een bloeddorstigheid van jewelste gingen we aan de slag. Laat de DOOM multiplayer beta een goede of slechte indruk achter?

    DOOM Beta Preview

    Old school

    Als shooter moet je tegenwoordig flink wat nieuws brengen om ook maar een klein beetje indruk te maken op gamers, want laten we eerlijk zijn, online shooters worden al jaren gedomineerd door Call of Duty of (slappe) aftreksels ervan. In de DOOM beta werd al snel duidelijk dat Id Software niet voor een moderne militaire shooter gaat. In plaats daarvan keert DOOM terug naar de roots van het first-person shooter genre.

    In DOOM zet je geen red dot sights op je geweer, krijg je geen overpowerde killstreaks en trek je niet ten strijde met perks. Dit klinkt misschien beperkend, maar deze old school benadering maakte het voor ons juist verfrissend. Een game spelen waarin je health moet oppakken in plaats van dat het vanzelf terugkomt, voelde goed aan. Natuurlijk is DOOM niet uniek met deze retro stijl, maar zeker op het gebied van AAA games zie je dit niet vaak.

    DOOM Beta Preview

    Hoog tempo

    Dat DOOM old school is, weten we nu wel, maar hoe speelt de game? In de beta konden we onze tanden zetten in Warpath en Team Deathmatch. Warpath is een interessante modus gebaseerd op King of the Hill waarin jouw team een bewegend control point moet veroveren en beheersen. Het te veroveren gebied bewoog constant door het level waardoor het niet vaak voorkwam dat één team steeds de overhand kreeg ten opzichte van het andere team.

    Hierbij helpt het ook dat het tempo in de game een stuk hoger ligt dan bij andere shooters. Sprinten kan namelijk niet; in plaats daarvan loop je met een rap tempo door de levels heen en kan je ook nog eens twee keer springen. Geen Call of Duty: Advanced Warfare-praktijken, want het springen voelde een stuk subtieler aan dan in die game.

    DOOM Beta Preview

    Demonisch

    De maps in de beta, "Heatwave" en "Infernal", ondersteunden de gameplay aardig goed. De levels zaten vol met portalen om tussen verschillende delen van de map te teleporteren. Daarnaast lag de grond van deze levels bezaaid met ammo, health en vonden we af en toe een wapen of zeldzame power-up om te gebruiken. Gaaf dat DOOM dit terugbrengt, maar vooral ook jammer dat we de power-ups bijna nooit tegenkwamen tijdens het spelen.

    Wat we wel gezien hebben, is de "Demon Rune", een power-up die elke ronde verschijnt. We merkten al snel dat wanneer deze op de map spawnt, iedere speler als een malle er naartoe rent. Met de Demon Rune verander je namelijk in een demoon (in de beta de Revenant, een skelet-achtige demoon met een jetpack en rakettenwerper) met vernietigende krachten. Deze demoon kan het tij keren voor een bepaald team, maar voelde gelukkig niet oneerlijk sterk aan.

    DOOM Beta Preview

    Helse schietijzers

    Op het gebied van wapens probeert DOOM ook een stuk unieker te zijn dan de concurrentie. Geweren als de "Super Shotgun" en de "Assault Rifle" zijn niet heel bijzonder, maar andere zoals de "Static Rifle" zijn oprecht leuke nieuwe toevoegingen. De Static Rifle is een sniper-achtig wapen dat sterker wordt naarmate je er meer mee loopt. Of wat dacht je van de "Rocket Launcher" waarmee je een raket kan laten ontploffen nadat je deze hebt afgevuurd en vóórdat het een muur raakt?

    Aan originaliteit geen gebrek in DOOM, al werd er overwegend met een beperkt aantal van de wapens gespeeld tijdens de beta. De eerder genoemde Static Rifle, de Plasma Rifle en de Vortex Rifle werden al snel door spelers ingewisseld voor de Super Shotgun, Heavy Assault Rifle en Lighting Gun. Ook door ons overigens, omdat deze wapens simpelweg een stuk effectiever waren dan de meer originele geweren. Misschien zal een herbalancering, ten gunste van de minder gebruikte wapens, ze een dienst doen.

    DOOM Beta Preview

    DOOM Beta Preview – Schieten zoals de oude school dicteert

    We vinden het nog moeilijk om te zeggen of DOOM dezelfde fanatieke spelersbasis als andere populaire shooters zal hebben en of de multiplayer genoeg diepgang heeft om het op lange termijn boeiend te houden. Wel kunnen we dit zeggen: de DOOM beta voelde vertrouwd en old-school aan, met wat welkome moderne toevoegingen. Tegenstanders om zeep helpen voelde ontzettend goed en de maps staken goed in elkaar.

    Onze eerste indruk is dus goed, maar het valt nog te bezien of de volledige multiplayer modus net zo goed is. Sommige elementen hadden namelijk iets te veel weg van de Halo games (bijvoorbeeld de manier waarop je jouw personage kan aanpassen). Eén ding is in ieder geval zeker. We kijken erg uit naar het moment dat Id Software en Bethesda de poorten van de hel volledig openen.

    DOOM ligt vanaf 13 mei in de winkels voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Pre-order de game alvast als je op de dag van de release demonen een kopje kleiner wilt maken.

    DOOM

    Verkijgbaar vanaf 13 may 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.