Dishonored The Knife of Dunwall Preview

Preview
vrijdag, 22 maart 2013 om 15:05
xgn google image
Met downloadable content krijgen games vaak achteraf nog een aantal leuke kleinigheden aangeboden, maar het verhaal wordt meestal gelaten voor wat het is. Arkane Studios wil dan toch iets meer doen, wij krijgen een volledig nieuwe ervaring voorgeschoteld. Om te zien of een nieuwe verhaallijn werkelijk iets toevoegt, gingen wij aan de slag met het eerste level.
Net als Rockstar deed met de DLC voor Grand Theft Auto IV, krijg je in The Knife of Dunwall een andere kijk op het verhaal van Dishonored. Je gaat deze keer niet aan de slag als Corvo, de noodgedwongen sluipmoordenaar. In plaats daarvan neem je de controle over Daud, een meesterlijke huurmoordenaar die de Empress van haar leven ontnam. De daden van Daud hebben het lot van Dunwall City compleet veranderd, en dat heeft zijn tol op de man geëist. Hij lijkt namelijk een geweten te hebben, je kunt het spijt noemen. In tegenstelling tot de stemloze Corvo komt Daud een stuk levendiger over. Alleen al het feit dat hij een stemacteur heeft maakt het makkelijker om het karakter te begrijpen.
Opzoek naar Delilah
Net als Corvo heeft Daud een gave, hij is een van de acht mensen die The Void kan bezoeken. Daar komt hij in contact met ‘The Outsider’, die Daud wellicht kan helpen met zijn zoektocht naar verlossing. The Outsider maakt het echter niet makkelijk en geeft maar één tip: 'Delilah'.
Zes maanden na de moord op de keizerin is het dan zover. Daud heeft een schip gevonden genaamd Delilah, iets dat geen toeval kan zijn. Hij gaat op onderzoek uit en besluit een bezoekje te brengen aan het walvissenslachthuis waar het schip staat. Voordat je aan de slag gaat krijg je al meteen te maken met een nieuw spelelement. Daud is een invloedrijke man, dus je kan het een en ander geregeld krijgen. Je kan jouw buit namelijk besteden om de komende opdrachten net iets makkelijker te maken. De mogelijkheid om bijvoorbeeld de code voor een kluis te kopen is een geslaagde toevoeging, vooral voor spelers die liever niet zelf alles uitvogelen.
Samen sterk
Zodra de missie van start gaat, kom je een vrouwelijk lid van je bende tegen. Zij helpt jou met het binnenkomen van het slachthuis en achtervolgt je ongezien. Het wordt al meteen duidelijk dat je er niet alleen voor staat. Jouw gevaarlijke maten, ook wel 'The Whalers' genoemd, ondersteunen je in jouw zoektocht naar Rothwild, de baas van het slachthuis. Het is dan ook erg handig dat één van Dauds nieuwe vaardigheden het mogelijk maakt om een assassin op te roepen.
Alleen kun je het tegen twee of drie tegenstanders overleven, maar zelfs dat is al een moeilijke taak. Zodra er meer dan dat zijn ben je hulpeloos en kun je maar beter rennen. Toch is het mogelijk met een kameraad grotere groepen vijanden te tackelen. Wel moet je er rekening mee houden dat jouw medemoordenaars minstens net zo kwetsbaar zijn als jij. Om dan succesvol met z’n tweeën een groep bewakers neer te hakken is een epische ervaring. Het is een aangename verandering om er een keer niet alleen voor te staan.
Het zit ‘m in de details
Om het slachthuis binnen te dringen kun je opzoek naar een keycard om de hoofdingang te openen, maar hoofdingangen zijn natuurlijk voor watjes. In plaats daarvan kun je via allerlei alternatieve routes bij jouw bestemming komen. Zo kun je aan de zijkant van het gebouw een mechanisme activeren dat een ketting langs het gebouw laat slingeren. Die gebruik je vervolgens om het gebouw vanaf boven binnen te komen. Eenmaal binnen krijg je een omgeving te zien waar PETA niet erg blij mee zal zijn. Overal liggen de overblijfsels van walvissen en haaien die worden geoogst voor walvisolie en vlees. De game ziet er grafisch prima uit, maar het zijn vooral de details en de openheid van de levels die de wereld geloofwaardig maken.
Als je Rothwild dan eindelijk hebt gevonden kun je kiezen of je hem laat leven of niet. Als je hem levend houdt, kun je nog besluiten hem te ondervragen. Bij de ondervraging kun je dan ook weer kiezen of je hem uiteindelijk spaart, of zodanig martelt dat hij het niet overleeft. Al deze mogelijkheden zorgen voor een soort inception aan keuzes: een keuze in een keuze in een keuze. Het is nog afwachten op de rest van de content om te zien of er ook gevolgen zijn verbonden aan de eerder gemaakte keuzes.
Verrassende vernieuwing
Dishonored: The Knife of Dunwall zorgt met het nieuwe karakter, de nieuwe vaardigheden en het nieuwe verhaal dat je weer een frisse ervaring kunt beleven in Dunwall. Iedereen die is te spreken over Dishonored zal deze content niet willen missen, althans als de rest van de DLC net zo goed is als ons eerste inkijkje. Het eerste leveltje ben je ongeveer een uur tot twee uur mee bezig, en de volledige content zal ongeveer drie keer zo groot zijn. Voor een tientje lijkt dat ons een erg redelijk pakket, zeker in de gaten houden dus!