Dishonored Preview - Een gemaskerd bal binnendringen

Preview
donderdag, 23 augustus 2012 om 9:00
xgn google image
Nieuwe franchises worden steeds lastiger om te lanceren. Zeker nu er steeds meer geruchten komen over nieuwe consoles. Bethesda heeft daar lak aan en komt over een aantal maandjes met Dishonored, een nieuwe IP die hoge ogen moet gaan gooien.
Toen we aan het filmen waren op de beursvloer, bleek al hoe populair Dishonored was. Rijen mensen stonden voor de stand van Bethesda om voor een korte tijd met Dishonored, één van de vijftien genomineerde titels voor de XGN Gamescom Awards, aan de slag te kunnen. De pers kreeg het iets luxer en kon achter gesloten deuren een uur of twee met de game aan de slag. Wat we alvast kunnen verklappen, het wachten op de beursvloer om even met deze first-person shooter aan de slag te gaan is zeker geen verspeelde tijd. Al liet Bethesda ons weten dat je Dishonored pas na een lange tijd spelen echt goed kunt spelen.
Geen grote open wereld
Het spel zal geen verbluffende indruk maken in een kwartiertje, maar met de twee uur die wij voorgeschoteld kregen kunnen we je vertellen dat de bovenstaande uitspraak van Bethesda klopt. Dishonored is een unieke game. Een game die je, als je eenmaal speelt, afstraft, keuzes laat maken, enorm veel diepgang biedt en niet meer loslaat. Na de speelsessie was het voor veel journalisten dan ook lastig om de controller neer te leggen. Voor we verder gaan met de impressie, willen we een veel voorkomende gedachte wegnemen: Dishonored is geen sandbox-game en kent geen grote open wereld, zoals eerder geadverteerd werd. Dit was eerder wel het geval; je zou kunnen gaan en staan waar je wilt. Dit gaat niet langer op. Dishonored kent een verhaallijn, dat plaatsvindt in het stadje Dunwall, met vaste missies en vaste levels. Waar veel games erg lineair zijn opgesteld met vaste paden, krijg je in Dishonored wel de vrijheid om je eigen pad te kiezen.
Er leiden meer wegen naar Rome
In de demo werd de opdracht gegeven een gemaskeerd feest te infiltreren en één van de drie gastvrouwen om te leggen. Gewapend met een aantal wapens en speciale krachten is het aan jou om deze missie tot een goed einde te brengen. Zoals het spreekwoord luidt: er leiden meer wegen naar Rome en het is aan de speler om het juiste pad te kiezen. Althans, het pad dat jij denkt dat het beste is. Ondertussen kun je nog andere delen van het level verkennen voor extra items en diverse andere zaken.
In de demo was het mogelijk de missie uit te spelen door een vis over te nemen, het riool in te zwemmen en vervolgens via de keuken het feest te infiltreren. Of je ziet iemand onderweg naar het feest met een uitnodiging op zak, en laat jij nou net wapens en diverse krachten hebben waarmee je creatief je doelwit kunt omleggen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met opties om het feest te infiltreren en vervolgens uit te zoeken welke gastvrouw de speler moet omleggen. In principe komt het er op neer; hoe creatiever je geest, hoe vetter de ervaring in Dishonored is.
Brute kracht wordt bestraft...
En creativiteit moet je zeker hebben. Tijdens onze eerste poging probeerden we met brute kracht het pand te infiltreren. Met granaten, kruisbogen en geweren, iets waarmee je in menig shooter moeiteloos een level doorkomt. In Dishonored is dat net even anders. Vergevingsgezind is het spel niet, waardoor je fouten (bij ons dus de brute kracht) direct afgestraft worden. Na een aantal bewakers te hebben uitgeschakeld, vlogen de granaten ons om de oren. Toch maar eens een andere poging, niet?
...en creativiteit beloond
In onze tweede poging was het plan om de eerder genoemde vis over te nemen om zo via het riool het feest te infiltreren. Deze creatieve poging verliep uiterst soepel, tot op zeker hoogte. Vlak voor we erachter kwamen wie de gastvrouw was, werden we gesnapt door een bewaker. Rennen voor je leven, bewakers op creatieve manieren afmaken (bijvoorbeeld zijn lichaam betreden en zelfmoord plegen) en jezelf koest houden is dan een vereiste. Je leest het al: Dishonored is moeilijk maar beloont je creativiteit en zorgt op de juiste momenten voor actie. Je eigen fouten zul je dus voor lief moeten nemen, aangezien je ze zelf maakt.
12 oktober omcirkelen, meine damen und herren
Dishonored laat zich eigenlijk moeilijk omschrijven als een game. Je zou het eerder een speeltuin voor de creatieve gamer kunnen noemen. De keuzes liggen bij jou. Dishonored zul je dan ook pas na uren spelen echt onder de knie krijgen. Het combineren van de aanvallen en krachten wordt gestimuleerd en de mogelijkheden zijn enorm. Aan jou de taak om zo creatief mogelijk te zijn en ongemerkt het verhaal door te komen. Dat kun je doen op 12 oktober, want dan verschijnt Dishonored. Omcirkel deze datum maar vast, want Dishonored wordt een klapper van een jewelste!