Dishonored 2 gameplay hands-on - Een voorproefje van Karnaca

Preview
zaterdag, 01 oktober 2016 om 15:12
xgn google image
Één van de meest belovende IP’s van Bethesda keert 11 november terug. Het duurt nog iets meer dan een maand, maar elke minuut tot de release lijkt een eeuwigheid te duren. Daarom zijn wij á la Corvo stijl bij Bethesda naar binnen geslopen om een glimp van de sluipmoordenaar én Emily op te vangen met de Dishonored 2 gameplay hands-on.
Het moge duidelijk zijn dat opvolger van het overweldigende eerste deel trouw blijft aan de grondbeginselen van de franchise. Sneakend, klauterend en moordend sluip je de straten van Karnaca door, op zoek naar antwoorden en vergelding. Tijdens de Dishonored 2 gameplay hands-on mochten wij daadwerkelijk met de protagonisten aan de gang, waarbij de vertrouwde features en nog veel meer naar boven kwamen borrelen.

Verraderlijke pracht

Tijdens de hands-on konden we aan de slag met de vierde missie van Dishonored 2, die je na een uur of vier aan flink doorspelen kan bereiken. In deze missie was het het doel om Kirin Jindosh om zeep te helpen, de schepper van de mechanische clockwork soldiers. De wetenschapper stoppen gaat vanzelfsprekend niet met een overredend gesprek en een kopje thee, maar benodigd een doeltreffende inval in zijn enorme landhuis. Als dat specifieke optrekje een voorbode is van wat er nog meer komen gaat in de singleplayer, dan mag je je borst wel nat maken.
Clockwork Mansion is een hoogtepunt van technologie en vormt in principe een enorme dynamische puzzel. De gigantische vestiging biedt meer geheimen dan lief voor je is, waarbij het doorgronden van het geheel niet binnen een uur te doen is. Dat Jindosh briljant is en wat de mogelijkheden van Dishonored 2 zijn, wordt dan in de eerste minuut van het verkennen duidelijk. Hendels zorgen er namelijk voor dat vloeren in en uit elkaar schuiven en compleet nieuwe kamers en verdiepingen gevormd worden.
Dishonored 2 wordt letterlijk een doolhof, waarbij er in plaats van één uitgang wel een stuk of dertig zijn. Dit ene level zorgde er al voor dat wij zelfs na drie uur spelen nog steeds tot verrassende ontdekkingen kwamen in de vorm van nieuwe manieren om het doel te voltooien, nieuwe ruimtes en zelfs een geheel nieuw speelgebied.
Een voorbeeld hiervan is dat wij tijdens de hands-on al meer dan een paar manieren hebben gevonden om Jindosh te bereiken om vervolgens uit te schakelen, met als keuze bloed te vergieten of een pacifistische manier te zoeken. Net als in de eerste Dishonored ga je ook weer uitgedaagd worden om geheel ongezien en zonder fatale slachtoffers de game uit te spelen, waar je ook weer achievements of trophies voor krijgt.
Dishonored 2 gameplay hands-on screenshot

Vrijheid tot eigen stijl

Wat uit de Dishonored 2 gameplay hands-on is gebleken, is dat het weer precies een game wordt waarin je het zo bont kan maken als je zelf wilt qua opvallendheid en tijdsbestek. Zo kozen wij eerst voor de stille aanpak, waar menig sluipmoordenaar nog een puntje aan kan zuigen. Kruipend door gangen, steeds weer uitkijkend naar nieuwe routes om ongemerkt het doel te bereiken. Staat er een vijand in de weg, dan vermoord of verdoof je deze in alle stilte en mocht dat fout gaan, dan kan je altijd nog voor de brute aanpak kiezen.
De tweede playthrough stond voor ons in het teken van zoveel mogelijk chaos creëren en niemand daarbij gespaard laten blijven. In Dishonored 2 heb je wederom een zwaard en kruisboog tot je beschikking, maar kan je nu ook aan de slag met pistolen, granaten en mijnen. Al het zware geschut is nodig gebleken, want vijanden als de Clockwork Soldiers maken binnen een oogwenk korte metten met je personage. Gelukkig ben je niet al afhankelijk van alleen kogels, want de bovennatuurlijke krachten maken ook weer een groots entree.
Dishonored 2 gameplay hands-on screenshot

Krachtmeting tussen Corvo en Emily

Het is niks nieuws dat Corvo met speciale vaardigheden aan de slag kan, maar ook Emily weet haar mannetje wel te staan. Wat uit de Dishonored 2 gameplay hands-on is gebleken, is dat de twee personages een heel verschillende set hebben aan acties. Zo heeft Corvo altijd nog het iconische Blink, maar is hij bij te houden door de Far Reach vaardigheid van Emily. Wat wel opgevallen is tijdens de hands-on, is het feit dat Emily meer gefocust lijkt te zijn op het ombrengen van vijanden, waar de dodelijkheid van Corvo's krachten enigszins bij verbleken.
De verschillende krachten vormen samen met de uiteenlopende dialogen het verschil tussen het spelen van Emily en Corvo. Emily kan bijvoorbeeld in een moorddadige schaduwgedaante veranderen, terwijl haar mentor de tijd enorm kan vertragen. Gedurende de Dishonored 2 gameplay hands-on waren wij tijdens het experimenteren met deze krachten zo enthousiast als een kind tijdens pakjesavond. Alleen in plaats van cadeautjes werden wij getrakteerd op combinaties aan spectaculaire krachten.
De keuze van krachten, je speelstijl en je eigen inventiviteit gaan een enorme impact hebben op hoelang je met de game bezig bent. Zo was de missie in Clockwork Mansion in minder dan tien minuten uit te spelen, maar was er ook gemakkelijk meer dan een uur aan te besteden. Met de verzameling van de bekende runes, bonecharms en het opspeuren van geheime gebieden, kan je de laatstgenoemde tijd nog wel verdubbelen.
Dishonored 2 gameplay hands-on screenshot

Zet hem in je agenda

Aan de hand van de Dishonored 2 gameplay hands-on kunnen wij niets anders concluderen dan dat je een grote cirkel rondom de releasedatum moet zetten. Benieuwd zijn wij zeker naar hoe de rest van de game zal zijn en of Karnaca tot zijn recht komt. Je kan vanaf 11 november aan de slag met het moordende duo, dat op de Xbox One, PS4 en PC verschijnt.