Deathtrap Preview - Lijkt verwachtingen opnieuw waar te maken

Preview
zaterdag, 08 november 2014 om 9:00
xgn google image
Early Access is een van de meest gevaarlijke fases voor een game. Werkt je spel dan namelijk nog niet geweldig, dan kun je je hele fanbasis kwijtraken. Weg fans, inkomsten en jaren werk voor niets. De Tower Defense-titel Deathtrap kwam vorige maand in deze fase terecht, maar ontwikkelaar Neocore hoeft zich geen zorgen te maken. Deathtrap lijkt namelijk nu al erg goed in elkaar te zitten.
In augustus speelden wij voor het eerst even met de game op de Gamescom, maar toen moesten we na dertig minuten de controls doorgeven aan een andere journalist. Afgelopen week konden wij met uitgebreid met de Early Access-fase van de game aan de slag. Hoewel de game feature-technisch gezien nog redelijk in de kinderschoenen staat, is de structuur van de game nu al erg goed te noemen.

Beter goed gejat...

Het Hongaarse Neocore is vooral bekend geworden met een andere franchise: The Incredible Adventures of Van Helsing. Hoewel Deathtrap een totaal ander genre is, doet de titel nogal aan leentjebuur. De besturing met de muis, de UI, de knoppencombinaties om gezondheidsdrankjes te drinken. Veel lijkt te zijn overgenomen uit de RPG van de studio.
Ook andere aspecten uit de titel zijn overgenomen, zoals een isometrisch perspectief voor het hoofdpersonage en verschillende vijanden. Uiteindelijk lijkt dit een goede keuze geweest te zijn, en gebruikt Deathtrap de goede aspecten van haar RPG-broer. En als een game zo beïnvloed is door een RPG, dan laat dat genre natuurlijk ook haar sporen na.
Deathtrap Lava

Vermorzel zelf honderden vijanden

Deathtrap is een klassieke Tower Defense-game. Enge monsters, vieze schepsels en bizarre creaturen vallen vanuit the Ink aan en jij moet ze tegen houden. De vijanden lopen over vooraf bepaalde wegen heen, en jij zet torens neer om ze te stoppen. Klinkt bekend toch?
Waar de game echter een eigen weg in slaat, is met de feature dat je zelf hordes aan vijanden uit kunt roeien. In de game kies je namelijk een eigen personage (klasse) waarmee jij ten strijde trekt. Op dit moment is dat alleen de tovenares, maar in de eindversie kun je kiezen uit drie verschillende karakters. Deathtrap verandert hierdoor in een mix tussen een actie RPG - zoals The Incredible Adventures of Van Helsing - en een Tower Defense.
De RPG-invloeden zitten hem in het feit dat je kunt levellen, waarmee je jezelf kunt upgraden. Kies je ervoor om met meer mana te beginnen voor aanvallen, meer essence aan het begin van elke missie (het goedje waarmee je torens koopt) of koop je een brute ijsaanval. Je kunt hierdoor je personage goed aanpassen en aansluiten op jouw strategie.

Vallen, torens en magische tegels

Daarnaast is er een grote verscheidenheid qua torens te vinden in Deathtrap. In totaal zullen er vijfentwintig in de game zitten, maar in de Early Access-fase zijn dit er nog vijftien. Opvallend is de grote variatie tussen de verschillende vallen, die onder te verdelen zijn in vijf groepen: magische en mechanische vallen, magische en mechanische torens en creatures, levende wezens of monsters die voor jou ten strijde trekken.
Met de variatie qua vallen zit het dus wel snor in de game. Niet alleen zit er veel verschil tussen de verschillende types verdedegingswerken, ook binnen elke groep zijn de bouwwerken erg verschillend. Kies je bij creatures bijvoorbeeld uit een toren met boogschutters erin, of een kerker met daarin een paar bloeddorstige weerwolven (tip: ga voor de weerwolven!).
Elke toren speelt erg verschillend, en wil jij een level tot een goed einde brengen dan moet je een goede mix vinden tussen de vele bouwwerken.
Deathtrap Boogschutters

Een enorm upgradesysteem

Naast de variatie tussen de verschillende torens en vallen huist Deathtrap ook nog eens een enorm upgradesysteem. Elk bouwwerk is namelijk op verschillende manieren te verbeteren. Denk aan upgrades waardoor je sneller kunt schieten, meer schade doet, een groter bereik hebt, maar ook bijvoorbeeld meer gezondheid voor de boogschutters en weerwolven die voor jou vechten.
Uiteindelijk zorgt het RPG-element van je personage en de vele torens ervoor dat Deathtrap de ruimte biedt voor veel verschillende strategieën. Kies jij voor veel speervallen waar vijanden veel schade oplopen, ijstorens waardoor ze worden vertraagd of voor harige weerwolven om de tegenstanders tegen te houden? De hoeveelheid mogelijkheden is enorm in Deathtrap, waardoor de game extra strategische diepgang lijkt te krijgen.

Weinig speelvelden?

Het is opvallend dat Deathtrap juist niet veel variatie weet te bieden qua speelvelden. In de Early Access-versie van de game zitten namelijk slechts vijf mappen, en in de uiteindelijke versie bevat er waarschijnlijk acht. Om ervoor te zorgen dat de game geen 1,5 uur duurt, is elk speelveld verdeeld over vijf verschillende tiers - levels binnen de levels. Het duurt dus even voordat je alle niveau's van elke map het uitgespeeld, maar of het leuk is de hele tijd dezelfde scenario's te zien...
Overigens moet wel worden opgemerkt dat Deathtrap een Map Editor heeft, waardoor je zelf speelvelden kunt bedenken en delen. Hierdoor is de potentiële hoeveelheid mappen eindeloos, maar als de ontwikkelaar uiteindelijk komt met slechts acht verschillende levels zou dit erg mager zijn.
Wat Neocore overigens erg leuk doet is verschillende kleine items te verstoppen in de speelvelden. Zo kun je wanneer je tussen de paden rondloopt schatkisten vinden en zelfs side-quess oplossen. Het zorgt ervoor dat er wat meer te doen is dan in een klassieke Tower Defense-titel, en deze af en toe wat wegheeft van een klassieke RPG.
Deathtrap Rock Golem

Deathtrap weet ons opnieuw te overtuigen

In augustus schreven wij al dat Deathtrap erg veelbelovend lijkt te worden, en de Early Access-fase van de game onderstreept dit nog eens een keer. De structuur van de titel zit namelijk steengoed in elkaar. Als het Neocore lukt een af en toe stroeve UI op te poetsen en voldoende variatie aan te brengen in de verschillende speelvelden, dan kan Deathtrap zo maar eens een van de beste Tower Defense-titels worden in een hele lange tijd.

Populair Nieuws

Laatste Reacties