Damnation Preview

Preview
maandag, 04 mei 2009 om 15:00
xgn google image
Damnation is een third person action game die gestoken zal worden in een western jasje, en bij westerns hoort uiteraard: schieten. De actie in Damnation zal zich laten kenmerken door verticale vuurpartijen, maar zitten we te wachten op zo’n acrobatisch gebeuren?
Trek je cowboylaarzen maar aan
In Damnation stap je in de cowboylaarzen van Hamilton Rourke ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog en dit alles in een open wereld. Echter is dit niet de oorlog volgens de historische boekjes, maar speel je een alternatieve verhaallijn, één waarin de burgeroorlog oneindig doorging totdat iedereen uitgeput raakte van het vele vechten. Op dat moment ziet het bedrijf Prescott Standard Industries het levenslicht en het bedrijf zal iedereen uitroeien die het niet eens is met hun ideeën. Aan jou, Rourke, de taak dit bedrijf een hak te zetten.
Damnation Screenshot 91906 Damnation Screenshot 65398 Damnation Screenshot 65380
Zo zul je missies doorlopen waarbij je ondertussen heel wat vijanden een kopje kleiner zult moeten maken. We begonnen Damnation te spelen in een level wat zich afspeelde in een mijn. Wat daarbij meteen opviel is hoe moeizaam Rourke zich eigenlijk voortbewoog. Het lopen ging wel, maar echt natuurlijk voelde dit niet aan. Maar wellicht dat dit in de eindversie wel opgepoetst zal worden. Laten we het in ieder geval hopen. Al snel loop je vijanden tegen het lijf waarbij twee dingen meteen opvielen. Allereerst werkte het vechtsysteem niet vlekkeloos, maar dat zal ongetijfeld nog opgelost worden. Daarnaast heeft Damnation een toffe feature, namelijk de de Spirit Vision.
Spirit Vision
In Damnation zul je allerlei gebouwen terugzien waarbij de vijanden op allerlei hoogtes staan en vanuit allerlei kanten op je zullen schieten, hoe handig zou het dan zijn om dwars door deze gebouwen heen te kunnen zien? Dat is precies wat je kunt doen met de Spirit Vision; één druk op je knop en je scant zo een gebied. Dit werkt erg simpel, het ziet er tof uit en voegt zeker wat toe. Sowieso is het leuk en uitdagend dat je vijanden in allerlei hoeken zitten, en dat je dan zelf kunt plannen hoe je ze te lijf wilt gaan.
Damnation Screenshot 106087 Damnation Screenshot 106079 Damnation Screenshot 106085
Klim- en klauterwerk
Dit houdt automatisch in dat je in Damnation dan ook heel wat klim- en klauterwerk zult moeten verrichten om op al die verschillende hoogtes te komen. En wat tof is, is dat je vele manieren hebt om je route te kiezen. Helaas klinkt dit op papier wat leuker dan het in werkelijkheid er aan toe gaat. Zo soepel als je je kon bewegen in de wereld van bijvoorbeeld Assassin’s Creed zo moeilijk ging dat nog in het deel dat wij gespeeld hebben van Damnation.

Je moet teveel en te vaak proberen om ergens omhoog te komen. Zo kun je in theorie tegen muren opspringen om zo naar een hoger gelegen gebied te komen, maar helaas duurt het wel een paar keren voordat dit ook daadwerkelijk goed gaat. Als dit nog feilloos wordt afgewerkt, is het zeker een toffe feature omdat het afwisseling biedt naast alleen maar het shooter element.
Maar Damnation zal meer afwisseling bevatten, hoewel we zelf enkel met wapens hebben geschoten, is bekend dat je in Damnation ook diverse voertuigen zult kunnen besturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zweefvliegtuig, maar ook mechanische oorlogsmachines. Damnation zal de eerste titel worden van ontwikkelaar Blue Omega en duidelijk is dat ze zeker haar best doet om niet de zoveelste standaard shooter af te leveren, maar ze gaat voor vernieuwing. Of althans een mix van bepaalde elementen. De vraag is enkel: Hoe goed zal dit uitpakken?
Voorlopige conclusie
Het concept klinkt leuk op papier en het is geinig dat je een alternatief verhaal uit de geschiedenis speelt. Daarnaast is de Spirit Vision tof en het hele idee van een verticale shooter waarin je klim- en klautwerk á la Assassin’s Creed mag doen, maar dan met meer vechtwerk en vuurwapens klinkt niet verkeerd. Echter zijn er nog teveel foutjes in de versie van Damnation die wij gespeeld hebben. Het schieten en je target bepalen mag zeker nog soepeler gaan, net zoals het voortbewegen van Rourke. Maar nog belangrijker wellicht: het klim- en klauterwerk verliep niet feilloos, waardoor het snel gaat irriteren dat je je niet direct naar andere hoogtes kunt begeven. Als dit verbeterd wordt, zullen we nog eens een oordeel doen of we zitten te wachten op dit acrobatisch gebeuren.