Crysis 3 Preview

Preview
dinsdag, 24 april 2012 om 15:00
xgn google image
Het is amper een jaar geleden dat Crysis 2 uitkwam, en het is alweer tijd voor een derde deel. Volgend jaar kunnen we namelijk weer in het Nanosuit kruipen, met een geheel nieuw personage. Het verhaal wordt dieper, het wordt bruter, het wordt intenser; kunnen we dat allemaal aan?
XGN was aanwezig op de EA Showcase waar Crysis 3 getoond werd. Helaas geen speelsessie, maar wel een duidelijke presentatie waarin één level werd gespeeld. Dat moet een goede eerste indruk geven. Het is nog maar de vraag of het spel origineel weet te blijven, gezien het feit dat brute first-person shooters in overvloed zijn in de game-industrie.
Een dieper verhaal
Het zal niet echt logisch klinken, maar het verhaal zal in Crysis 3 een grote rol spelen. Je verwacht het niet inderdaad, met een game waar actie normaliter bovenaan staat. Dat is er nog steeds natuurlijk, maar ontwikkelaar Crytek vond dat het verhaal dit keer wat meer aandacht moet krijgen. Daarom zul je te weten komen wie Prophet, de protagonist van het derde deel, precies is. In tegenstelling tot Alcatraz, waarbij je na het uitspelen van Crysis 2 nog steeds niet wist wat zijn achtergrond was.
Revenge and redemption’ luidt het motto van Crysis 3. Prophet wil namelijk wraak nemen. Niet op iets specifieks, maar hij heeft schijt aan alles gekregen. Mede door het feit dat hij vroeger door zijn collega’s gepest is, en dat hij dingen heeft gedaan waar hij spijt van heeft gekregen. De schuld ligt bij anderen. Daarom zul je als Prophet vaak genoeg alleen te werk gaan, aangezien je je teamgenoten niet vertrouwt. Het maakt het verhaal wel een stuk interessanter zo, want een kritiekpunt in Crysis 2 was dat het te vaak hersenloos knallen was.
New York in de tropen
Maar daar komen we later nog op terug. Eerst even de setting. Crytek heeft voor een zekerheidje gekozen, aangezien we weer naar New York gaan. Dat is best jammer. Het zou Crytek sieren om iets compleet nieuws te doen, met een verrassende locatie als gevolg. Maar nee, we gaan weer terug naar New York. Uiteraard is New York hier en daar wat veranderd, ook omdat het spel zich twintig jaar na de gebeurtenissen uit Crysis 2 afspeelt.
New York is veranderd in één groot tropisch regenwoud. Met de Nanodome die een groot gebied van New York City inneemt. De Nanodome is verdeeld in zeven districten, met elk zijn eigen eigenschappen. Wat we dus kunnen verwachten is een grote variatie aan leveldesign. Met deze opzet mat Crytek het zich wat makkelijk om maar allerlei omgevingen in het spel te gooien, dus laten we hopen dat de overgangen wel natuurlijk verlopen.
De Typhoon
Twee nieuwe wapens die in de demo te zien waren, zijn de Typhoon en de kruisboog. Die laatste is verdomd handig, vooral als je de tijd kunt nemen om een tegenstander van afstand neer te schieten. Met een bulletcam kun je zien hoe een pijl door een alienlijf boort, wat best wel tof om te zien is. De Typhoon is een heel bruut wapen. Met een snelheid van vijfhonderd kogels per seconde kun je lekker gewelddadig aan de slag gaan; iets wat opnieuw heel erg vet aanvoelt.
Ook is het mogelijk om de wapens van de aliens over te nemen en te gebruiken. Wat dacht je van een plasmagun? Dat kan makkelijk. Daarnaast krijg je de kans om dit keer ook gebieden en vijanden te hacken. Zo kun je de dichtstbijzijnde machine hacken en vervolgens daarmee de vijanden neerschieten. Ook is het mogelijk om te kijken wat de zwakke punten van de vijand zijn, iets wat zeer goed te pas komt in gevechten met grote vijanden. Een gevoelige buik, ledematen die er half aan zitten; dat soort dingen kun je verwachten.
Wel spectaculair?
Of je ook heel veel epische en spectaculaire momenten kunt verwachten, is nog onzeker. Natuurlijk kunnen we Crytek vertrouwen dat het daarmee komt, maar de presentatie viel in dat opzicht eigenlijk een beetje tegen. Veel dingen vielen in herhaling, veel dingen deden denken aan Crysis 2. Geen goed nieuws is dat. Het is maar te hopen dat Crytek de originaliteit nog kan bewaren en de gameplay spectaculairder kan maken – iets wat ook nog wel eens (achteraf) een kritiekpunt was in Crysis 2.
Indrukwekkend mooi
Maar ja, het spel ziet er in ieder geval weer verdomd mooi uit. Met een verbeterde versie van de CryEngine zit je simpelweg goed. Al gelijk aan het begin merkte je die indrukwekkende graphics van Crysis 3. Wat een grafische pracht heeft het toch. De effecten, de details, noem maar op. Zelfs het kikkertje dat ineens langs springt is mooi vormgeven. Dat zegt wel genoeg. Hetzelfde geldt overigens voor de voice-acting, wat ontzettend sterk in elkaar zit. Eindelijk eens overtuigende stemmen, iets wat in keiharde schietspellen niet vaak voorkomt.
Een nieuw, maar vertrouwd avontuur
De voorlopige conclusie die je bij Crysis 3 kunt trekken is dat het een nieuwe game wordt, maar wel erg vertrouwd aanvoelt. Crysis 3 lijkt geen grote risico’s te nemen, gaat voor het zeker en voelt nog niet echt origineel aan. Dat is enigszins teleurstellend. Wel moet erbij gezegd worden dat de oude vertrouwde gameplay nog altijd bruut is, en dat de actie die het spel levert altijd vermakelijk is. En wie weet kan het verhaal deze keer ook nog eens écht boeien. Dat zou in ieder geval een mooie vooruitgang zijn.

Populair Nieuws