Civilization 6 Gameplay Preview - Positieve ontwikkelingen

Preview
maandag, 20 juni 2016 om 10:12
xgn google image
De Civilization-serie bestaat dit jaar alweer 25 jaar en staat als een huis in de gameindustrie. Daarnaast komt dit jaar ook Civilization 6 uit en ontwikkelaar Firaxis legt ons de veranderingen uit in een Civilization 6 gameplay preview.
Net zoals in elke Civilization-game begin je ook in Civilization 6 op een willekeurige locatie op de gekozen map. Deze keer moet je echter al vanaf het begin veel beter oriënteren wat je strategie gaat worden en waar je je resources vandaan wilt halen.
Resources zijn namelijk een stuk moeilijker om te verkrijgen en ook het Research-systeem is aangepast, waardoor spelers veel beter een strategie op moeten stellen hoe ze hun steden gaan onderhouden en hoe ze hun inwoners tevreden kunnen stellen en gevoed kunnen houden. Handelsroutes en havens, waar je handelsschepen vandaan kunt sturen en waar je voedzame vis uit de kunt halen, zijn daardoor veel belangrijker dan voorheen.
Civilization 6 gameplay preview

Kennis opdoen over vissen

Ben je bekend met je beginsituatie, dan zal je de oude en vertrouwde beginfase doorlopen, waarbij je je eerste stad probeert uit te bouwen met boerderijen en barakken, aanvallende bandieten probeert af te weren en alvast de eerste research doet naar geavanceerde technieken. De kennis die je hebt opgedaan bij het verkennen van het gebied wordt echt belangrijk als het tijd is om een tweede stad te stichten, zoals een stad bij het water, zodat je een haven kan bouwen.
In Civilization 6 hoef je ook niet per se te investeren in kennis over vissen, als je een stad bouwt bij het water. De inwoners van de stad leren na een bepaalde tijd zelf te profiteren van de wateren die vol zitten met vis en andere resources. Dit heeft natuurlijk niet alleen invloed op steden aan het water, maar bijvoorbeeld ook als je een steengroeve bouwt, dan worden de inwoners automatisch geleerd in het bouwen van stenen muren. Deze Active Research zorgt ervoor dat je niet alles hoeft te onderzoeken voor essentiële vaardigheden en veel meer kan focussen op jouw eigen speelstijl.
De plaatsing van jouw steden en gebouwen heeft niet alleen invloed op de Active Research, maar ook op het effect van jouw gebouwen. Als je bijvoorbeeld een onderzoekscentrum naar astronomie plaatst op een berg, dan kunnen ze veel beter hun taak uitvoeren in vergelijking met een onderzoekscentrum in een dal. Hoe dichter het bij de sterren staat, des te beter.
Civilization 6 gameplay preview

Districten in Civilizations 6

De andere grote verandering die Civilizations 6 met zich meebrengt zijn de districts. Jouw territorium bestaat uit allemaal zeshoeken, die je deze keer veel meer kan invullen naast grote steden en infrastructuur. Zo kan je bijvoorbeeld een district wijden aan een Campus, waardoor er bibliotheken en universiteiten worden gebouwd en je je research versterkt, maar je kan ook districten toewijden aan militaire, diplomatieke of industriële voortgang. Ook met de districts kunnen spelen dus veel meer een eigen speelwijze kiezen in Civilization 6.
De AI van de tegenstanders is ook op de schop genomen in Civilization 6, met een speelstijl die is gewijd aan historische keuzes van de verschillende historische karakters. Zo zal India onder leiding van Gandhi niet snel voor een militaire overwinning kiezen en waarschijnlijk geen handel met jou voeren als je een groot en actief leger tot je beschikking hebt.
Om voorspelbare AI-karakters te voorkomen, heeft Firaxis er echter wel voor gezorgd dat je tegenstanders elk potje geheime eigenschappen hebben, waar je in de loop van het potje achter kunt komen. Kijk dus niet al te raar op als de pacifistische Gandhi in het geheim toch voor een militaire overwinning gaat en de wereld in puin achterlaat dankzij atoombommen. Eerdere Civilization-games hebben uitgewezen dat Gandhi nooit opkijkt van een atoombom meer of minder.
Civilization 6 gameplay preview

Positieve ontwikkelingen in Civilization 6 gameplay preview

Wij zien de veranderingen die Firaxis heeft doorgevoerd in Civilization 6 als een positieve ontwikkeling. In Civilization 5 hadden spelers ondertussen wel door wat de ultieme tactiek is om elk potje te winnen, zo was een beschaving met vier steden het beste om te beheren, was het duidelijk welke takken van onderzoek het beste waren en welke je beter kon vermijden en ga zo maar door.
Met districts, actieve research, betere plaatsing van jouw speciale gebouwen en geheime eigenschappen van de AI-gestuurde tegenstanders is elk potje weer anders, je moet immers veel meer inspelen op het gebied waar je begint en je kan je veel beter specialiseren in jouw eigen speelstijl. Zo weten we nu al dat Gandhi toch voor de atoombommen kiest.

Populair Nieuws