Castlevania Lords of Shadow 2 Preview - Bloed aan de muren

Preview
donderdag, 12 september 2013 om 11:00
xgn google image
Ontwikkelaar Mercury Steam zegt met Lords of Shadow 2 de Castlevania-serie vaarwel. Het is tijd voor een ander team om het stokje over te nemen, maar niet voordat ze hun ultieme Castlevania maken. Gaat Mercury eruit met een knaller?
Net zoals in het eerste deel van de Lords of Shadows serie, speel je met Gabriel Belmont, een ridder van de Order of Light die na het eerste avontuur er wat speciale krachten op nagehouden heeft, gecombineerd met een onverklaarbare zin in bloed. Precies: in Lords of Shadow 2 speel je met Dracula. Na honderden jaren slaap word je wakker in je kasteel, dat veel meer is dan een collectie van stenen. Het gigantische gebouw heeft een eigen wil, namelijk om Dracula binnen zijn muren te houden. Tijdens de game zal het kasteel er dus alles aan doen om je tegen te houden. Denk hierbij aan het blokkeren van doorgangen en het tot leven wekken van angstaanjagende vijanden.
Binnenshuis
De demo die wij op de Gamescom te zien kregen speelde zich volledig binnenshuis af, maar uit trailers en nieuwsberichten weten we dat Dracula zo lang heeft liggen pitten dat het inmiddels de 21e eeuw is, en dat je op een gegeven moment ook in aanraking komt met een moderne stad en haar inwoners. Laten we ons echter vooralsnog focussen op de dingen die zich afspelen binnen de muren van Dracula's huis.
Faceplant
Als we de controle over Simon krijgen staan we in een verlaten schemerige hal. De kleuren grijs steken af tegen het kenmerkende rode outfit van de hoofdpersoon en de stroom bloed die langs zijn keel naar beneden loopt. Hij heeft zich namelijk zojuist tegoed gedaan aan een bloedfontein om zijn gezondheid aan te vullen. Als de nood echter hoog is, hoef je je niet te beperken tot fonteinen: ook vijanden smaken prima, zo blijkt al snel. Eerst moeten we echter een weg vinden naar de volgende ruimte, een paar handig weggehangen kroonluchters bieden gelukkig een handige weg naar de overkant. Dit lijkt makkelijker dan het is, want voor het weet ligt Gabriel op de koude stenen, twintig meter onder de kroonluchters.
Bloed zuigen
Over deze valpartij hoeven we niet lang te treuren, want dit geeft ons een mooie kans om kennis te maken met het vechtsysteem van de game. Wanneer we weer opstaan verschijnen er namelijk twee monsters voor onze neus, die Gabriel wel erg gemakkelijk met de grond gelijk maakt. De bewegingen zien er vloeiender dan ooit uit, en hoe vet is het om een combo af te ronden door het bloed uit je tegenstander te zuigen en wat health terug te krijgen. Volledig opgeladen klimmen we terug naar boven en slagen wij deze keer wél voor de kroonluchteruitdaging.
Kwaad kasteel
Ineens staat er een klein kind voor onze neus, die volgens de ontwikkelaars een schim is uit het verleden van Gabriel en hem een les probeert te leren. Deze schimmen zullen we vaker tegenkomen in de game en zijn een belangrijk onderdeel van het verhaal. Daar hebben we vandaag echter geen tijd voor, want wederom keert het kasteel zich tegen ons. Grote stukken van de vloer beginnen te breken, dus het is hoog tijd om kennis te maken met de platformelementen van Lords of Shadow 2. Ineens leek dat kroonluchtersprongetje een eitje. Gelukkig hadden we deze keer meer geluk met onze springkunsten en kregen we Gabriel zonder al teveel kleerscheuren aan de overkant van de lange gang.
Ijsreus
Het houdt echter niet op, want terwijl we nog aan het beseffen zijn dat we de bizarre gebeurtenis van net overleefd hebben, verschijnt er een gigantische ijsreus voor onze neus. Met simpel knoppen rammen krijgen we deze gigant niet klein, we zullen moeten wachten totdat onze speciale Void Sword is opgeladen, zodat we hem op die manier extra veel schade toe kunnen delen. Dit geeft wat meer diepgang aan de combat, en zorgt ervoor dat je met simpel button bashen niet ver zult komen. Als we ook de ijsreus overwonnen hebben, krijgen we een nieuwe kracht waarmee we water kunnen bevriezen. Niet geheel toevallig stroomt er net wat water langs de muur, dat dankzij onze nieuwe vrieskracht ineens een weg naar boven vormt.
Goede combinatie
Met deze nadruk op platformelementen, het interessante verhaal en het verkrijgen van nieuwe vaardigheden en combo's is ontwikkelaar Mercury Steam hard op weg om een geweldige Castlevania-game uit te geven. Op 28 februari 2014 zullen we weten of we de ontwikkelaar zullen gaan missen als Castlevania-ontwikkelaar, want dan verschijnt de game voor de Xbox 360, PS3 en PC.

Populair Nieuws