Call of Duty WW2 gameplay elementen die tijdens gamescom opvielen

Preview
woensdag, 23 augustus 2017 om 10:42
xgn google image
Waar Activision gaat, volgt vaak een digitaal slagveld. Maar dan in de positieve zin. Ook tijdens gamescom heeft het bedrijf weer een line-up waar menig shooter-fan enthousiast van wordt. Met name deze elementen van de Call of Duty WW2 gameplay lijken de multiplayer een nieuwe richting in te blazen.
De originele Call of Duty is weer terug! Althans daar lijkt het op met de Tweede Wereldoorlog als setting. Al is dit thema op z'n zachtst gezegd niet uniek, komen er toch wat elementen voorbij waar de franchise nog niet zo bekend mee is. In deze preview vind je een paar van de duidelijkste veranderingen terug.

Verschillende wapenklassen

De manier van uitrustingen kiezen binnen de franchise heeft nogal wat grote veranderingen gezien door de jaren heen. De eerste Call of Duty games hadden zo goed als geen diversiteit tussen de opties, maar geleidelijk aan kregen spelers steeds meer zeggenschap over hun eigen arsenaal. Vooral in de laatste delen is hiermee geëxperimenteerd door de hoeveelheid aanhangsels aan banden te leggen, maar aan de andere kant de speciale exosuits uit te werken.
In de Call of Duty WW2 gameplay die wij onder de knoppen hebben gehad, heb je over het algemeen vijf verschillende wapenklassen. Deze bestaan uit de categorieën infantry, airborne, armored, mountain en expeditionary. Elk van deze rollen heeft zijn eigen specialiteit qua schietgerei en is op het gebied van uiterlijk ook weer anders. Zo is bijvoorbeeld de mountain een sniper veteraan met de unieke ghillie suits.

Terug naar de basis, maar met een twist

Heb je een hekel aan al dat futuristische geknal dat meer doet denken aan Star Wars dan aan een Call of Duty game? Dan kan je met de Call of Duty WW2 gameplay weer opgelucht ademhalen. De ouderwetse geweren maken hun rentree, maar hebben meer om het lijf dan je in eerste instantie zou denken. Sterker nog, een aantal wapenfeatures wisten behoorlijk te verrassen!
De MG-15, een enorme light machine gun met een behoorlijke terugslag, is op muren te plaatsen. Hierdoor lever je al je mobiliteit in, maar wordt de recoil veel minder. Op deze manier kan je strategische punten onder controle houden vanuit dekking. Een feature als deze is erg handig bij de nieuwe spelmodus War, waarbij de map steeds nieuwe doelen huisvest.
Naast het gebruik van de bipod van LMG’s, is ook de optionele vlammende munitie van shotguns een waar geschenk. Met deze schoten kunnen vijanden in de fik gezet worden, waarna zij schade over een langere tijd krijgen. Een positief punt is dat attachments als deze, en bijvoorbeeld dempers, in- en uitgeschakeld kunnen worden. Op deze manier kan je je gemakkelijk aanpassen aan de situatie.

Interactief barricaderen

Niet alleen zijn er speciale opties voor wapens, ook de omgevingen kunnen er aardig wat van. Dan hebben wij het niet over elementen die uit zichzelf bewegen, maar waar je zelf wat moeite in moet stoppen. Her en der worden namelijk locaties aangegeven waar je een actie kan ondernemen om jouw team te helpen.
Op deze plaatsen kan je barricades of machinegeweer vestigingen opbouwen waar je flink gebruik van kan maken. Hiermee kan je je eigen dekkingen creëren, doorgangen dicht metselen en strategische punten in handen houden. Dit betekent niet dat de constructies permanent zijn. Zowel vriend als vijand kunnen deze met grond gelijk maken door middel van wat explosieven.

Meer personages

Er is een heuse revolutie aan de gang in de Call of Duty franchise, want het aankomende deel stelt je in staat om het vrouwelijke geslacht te spelen. Niet alleen dat, want je kan ook de karakteristieken van het personage samenstellen. Denk hierbij aan het gezicht, de afkomst en de huidskleur. In de lobby van de match kan je vervolgens het hele team bewonderen.
Een terugkerend element is de mogelijkheid om je profiel aan te passen. Nieuwe titels, callsigns en emblemen zijn wederom vrij te spelen en geven net dat extra persoonlijke tintje mee. Tijdens gamescom zijn er een aantal van deze afbeeldingen voorbij gekomen die er allesbehalve saai uit zien. Of er weer bewegende plaatjes vrij te spelen zijn, is nog niet uit de getoonde Call of Duty WW2 gameplay gebleken.

Verandering in oorlogvoeren

We hebben er na de E3 hands-on al een flink stuk aan gewijd, maar ook de gamescom sessie deed ons weer verbazen. De War-modus van Call of Duty WW2 staat namelijk als een huis en zorgt voor de nodige dynamiek binnen de historische setting.
Dit speltype is het beste samen te vatten als de rush modus van Battlefield op een kleinere schaal, maar met meer actie. Het aanvallende team moet binnen een bepaalde tijd een doel op het defensieve team winnen, anders is de pot alweer voorbij. Weet de offensieve partij dit objectief te behalen, schuift de linie een stuk verder en doet een nieuwe doelstelling zich voort.
Tijdens de Call of Duty WW2 gameplay hands-on werden wij nogmaals in de War missie Operation Breakout geslingerd, dat uit een viertal fases bestond. Allereerst is het doel het overnemen van een bepaald gebouw, daarna moet er een brug gebouwd worden en vervolgens een munitiemagazijn opgeblazen. Uiteindelijk escorteer je een tank naar de AA-kanonnen van het defensieve team, waarna alles met een luide knal eindigt.
Als dit de voorbode is van wat de Call of Duty WW2 gameplay in huis heeft, zal de release versie de shootergame zijn die menig gamer vanaf 3 november in zijn console of PC heeft zitten.
Meer lezen over de gamescom 2017 content? Dat doe je via de aparte mini-site!