Call of Duty: Modern Warfare 3 Preview

Preview
donderdag, 01 september 2011 om 17:00
xgn google image
In Keulen trokken we ons tijdens de Gamescom terug in een donkere kamer om de wereld te betreden die Call of Duty: Modern Warefare 3 heet. Knallen, knallen, knallen, is wat wij daarna deden. Hoe dat uitpakte, lees je in deze impressie.
Vooraf moet één ding gezegd worden, we zijn in Keulen niet aan de slag geweest met de singleplayer van Call of Duty: Modern Warfare 3. Wat we gespeeld hebben, is één missie uit de Spec Ops modus en een aantal rondes van de Survival modus. Op deze twee aspecten zullen we daarom verder ingaan in deze impressie.
Spec Ops modus
Heerlijk, de Spec Ops modus is weer van de partij. Dé optie die waarschijnlijk door velen is plat gespeeld in Call of Duty: Modern Warfare 2. Voor de onbekenden: het is een modus waarin je samen met iemand anders diversie missies doorloopt. Teamwork is het sleutelwoord, want zonder goed samen te werken, wordt er binnen no time een lading kogels in je geschoten. In de missie die wij speelden moest speler 1 op de grond tien IED's (lees: bermbommen) onschadelijk maken, terwijl speler 2 vanaf een dak met een sniper rifle bijstond. Tevens had speler 2 de beschikking over rakketen. Je raadt het al, de IED's liggen niet voor het oprapen en zeker niet netjes achter elkaar opgesteld. Nee, ze liggen her en der verspreid en niet zonder weerstand kun je ze onschadelijk maken.
Het is dus een kwestie van snel te werk gaan, maar ook door goed samen te werken. Bij elke IED word je namelijk bestookt door een groepje vijanden, dat ook nog eens regelmatig wordt bijgestaan door een tank of helikopter. In je eentje lukt het je dus nooit om dan een IED onschadelijk te maken. Je zou er op af kunnen rennen, snel de X-knop kunnen indrukken, maar nee, zeker weten dat je dan morsdood gaat. Wat je wel doet is er snel op afgaan en ondertussen probeer je al schietend een aantal vijanden neer te leggen. De rest van je hoop is gericht op je medespeler. Als hij jou niet genoeg dekking geeft, krijg jij het knap lastig. Dan zal je eerder even een stapje terug moeten doen, dekking moeten zoeken om zelf maar het gros aan vijanden af te knallen.
Maar dat is vrij ingewikkeld. Want de vijanden worden steeds weer aangevuld met nieuwe vijanden. Dit gebeurt in fases, dus eerst komt er een groepje vijanden af en pas na enkele minuten komt de volgende groep. De taak is dus om uiterst zorgvuldig en snel te handelen. Want de tussentijd kun je mooi gebruiken om een IED onschadelijk te maken. Verder heeft speler 2 ook nog rakketen ter beschikking, het is dus noodzakelijk om die op de juiste momenten in te zetten. De missie die we speelden was knap lastig, eigenlijk moeilijker dan het gemiddelde Spec Ops level uit Modern Warfare 2. Er is dus uitdaging aanwezig, al geldt natuurlijk, hoe vaker je het opnieuw doet, hoe beter je weet waar alle IED's liggen, waar de vijanden vandaan komen en dus welke tactiek je het beste kunt gebruiken. De aanhouder wint, zo simpel is het.
Survival modus
Na deze ene missie in de Spec Ops modus waar je na zo'n tien minuten ongeveer mee klaar bent, konden we aan de gang met de vernieuwing uit Modern Warfare 3, namelijk de Survival modus. De bedoeling is, zoals de titel al doet vermoeden, dat je moet overleven. Dus diverse rondes komen er vijanden op je af en aan jou en je buddy de taak om zoveel mogelijk rondes door te komen. Zie het als de modus horde uit bijvoorbeeld Gears of War, maar ook het recentelijk verschenen F.E.A.R. 3 heeft er één.
Om nou echt van vernieuwing te spreken in Call of Duty: Modern Wafare 3, dat gaat eigenlijk te ver. Want eerder had de franchise al zoiets. Denk maar aan de zombie modus in Call of Duty: World at War en het laatste deel, Call of Duty Black Ops. Het waren daar zombies die centraal stonden, maar het idee was vrijwel hetzelfde: rondes overleven.
Toch voelt de Survival modus in Call of Duty: Modern Warfare 3 wel heel anders aan, gewoon vertrouwd, zoals Modern Warfare. De setting is realistisch, de zombies laten we achterwege en wat we dan zien zijn 'normale' vijanden. Het is uitermate belangrijk om overigens met je co-op partner overleg te voeren, want de moeilijkheidsgraad loopt al snel op. Dus als hij als een kip zonder kop de kant op rent waar alle vijanden vandaan komen, en jij bent daar niet, is de kans 100 procent dat jij hem moet reviven. Anders kun je weer opnieuw beginnen.
Net als in de Spec Ops modus geldt ook hier weer, hoe vaker je het speelt, hoe beter je het parcours kent. De vijanden komen steeds van één plek vandaan, dus je raakt er in getraind. Verder is het van belang om vaak kogels bij te kopen na een ronde, maar ook om jezelf van betere wapens te voorzien. Voor je kills krijg je geld, dus dat kun je gebruiken. En geloof ons, dat heb je nodig. In ronde tien krijg je namelijk al te maken met twee Juggernauts. Iedereen die Modern Warfare 2 heeft gespeeld, weet dat dit taaie mannen zijn die om een tactiek apart vragen. Enkel simpel wat lood in hun grote lijf pompen gaat sowieso niet werken. Gooi er eerst maar eens een flashbang tegenaan!
Smaakt naar meer
Tot zover de twee potjes Call of Duty: Modern Warfare 3 die we gespeeld hebben. Het was een helse rit, het was genieten geblazen. De actie voelde vertrouwd en liefhebbers zullen zich uren, maar dan ook uren, gaan vermaken met de Spec Ops modus, als ook de Survuval modus. Het speelt gewoon heerlijk. Maar tuurlijk, we moeten kritisch zijn. Is het echt heel erg anders dan we al gezien hebben van de Call of Duty franchise? Nee. De Survival modus is niet zo baanbrekend als het doet voorkomen, die hadden we min of meer al in een ander jasje. En ook de Spec Ops modus komt tot zover nog niet heel anders over. Maar we hebben het pas kort gespeeld, voor een eindoordeel moeten we echt de volledige versie later dit jaar testen. Voor nu was het in ieder geval wel een knalfestijn. Vertrouwd, lekker. Soms moet je ook niet te veel willen veranderen aan iets dat al goed smaakt, nietwaar? Het smaakt in ieder geval naar meer,