GoldenEye Reloaded Preview

Preview
donderdag, 01 september 2011 om 18:00
xgn google image
Nostalgie kan mooi zijn, maar het kan ook blind maken. James Bonds GoldenEye op de Nintendo 64 zette destijds de standaard voor shooters op de console met sublieme gameplay en split-screen mogelijkheden. Natuurlijk moet ook de volgende generatie kunnen genieten van deze ervaring, dus zodoende is er een remake onderweg. Weet deze vernieuwde versie goed nostalgie met hedendaagse gameplay te combineren?
De presentatie die wij op de Gamescom voorgeschoteld kregen, liet ons zien dat deze remake gebaseerd is op GoldenEye 007, de Wii-versie die al eerder is uitgekomen. Een remake van een remake dus, maar wel één in een aanzienlijk mooier grafisch jasje en met een aantal extra elementen. Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van veel verleende stemmen van acteurs die meespeelden in James Bond films. Erg slim aangepakt, als je het ons vraagt.
Kenners van de Wii-versie zullen weten dat je in GoldenEye: Reloaded niet in de huid kruipt van Pierce Brosnan, maar in die van Daniel Craig, het nieuwste gezicht van James Bond in de franchise. Vooral in dit opzicht is het even wennen, want een feest van herkenning blijft nog even buiten beschouwing.
Nostalgie in een nieuw jasje
Gelukkig voelen de omgevingen wel aan alsof we het origineel in een nieuwe visueel jasje zijn tegengekomen. Verwacht geen grafische pracht op het niveau van Crysis 2, maar tijdens de presentatie hebben wij hier ons totaal niet aan gestoord. De game loopt op de Call of Duty engine en dat valt te zien aan de vrij gedetailleerde omgevingen die de game rijk is, maar die tegelijkertijd wel herkenbaar blijven voor de fans van de eerste GoldenEye game. Behoor je tot die groep, dan herken je in GoldenEye: Reloaded dat ene moment wel dat je vanuit een luchtsluis naar beneden kijkt om zo een soldaat in een toilet ongezien uit te schakelen. Dergelijke momenten krijgen we dit keer weer voor onze kiezen, maar dan op zijn ‘Daniel Craigs’: het geven van snoeiharde genadeklappen waarna hij zijn stropdas weer in stijl rechtzet.
Sluipen in stijl
Bond heeft het in GoldenEye niet makkelijk. Er dreigt nucleair gevaar op globaal niveau en daarom moet hij zich door verschillende levels heen banen om nieuwe informatie te winnen over de terroristen en hun snode plannen. Uiteraard zal hij overal zwaar bepantserde soldaten en bewakingscamera’s vinden. Omdat Bond ongezien moet blijven zodat zijn pak niet besmeurd wordt met bloed, heeft de bekende huurmoordenaar de keuze om delen van een level te doorlopen in stealth door bijvoorbeeld alternatieve routes te gebruiken zoals luchtsluizen. Wordt Bond echter gezien, dan staat hij natuurlijk zijn mannetje met een pistool of geweer.
Juist dan neemt de vaart van de game een andere wending. Je kunt er namelijk voor kiezen om delen van het level ongezien te benaderen, maar je kunt ook het gevecht aangaan met een geweer in de aanslag. Je moet wel weten dat behalve vijanden, ook Bond uiteindelijk het loodje kan leggen, ook al is hij het toonbeeld van de stijlvolle man. Helaas durven we nog niet te zeggen of je het hele spel al sluipend kunt doorlopen. Hoewel het James Bond niet helemaal zou zijn als er niet een paar goede rake klappen uitgedeeld zouden worden.
Split-screen
Waar GoldenEye vroeger vooral om bekend stond, was de aanwezigheid van een uitgebreide split-screen modus. Met in totaal vier spelers kon je het destijds met elkaar opnemen op de verschillende maps die het spel rijk is. Je kon destijds, voordat een match zou beginnen, kiezen uit een van de vele personages uit het Bond universum, maar ook welke wapens je mee zou nemen en of je met een groot of klein hoofd speelde. Een hoop diepgang voor een nieuwe modus, maar wel een modus die verdomd succesvol is gebleken. In GoldenEye: Reloaded zal dezelfde modus tot ons grote genoegen opnieuw zijn opwachting maken, met zowel alle bestaande toevoegingen als een aantal nieuwe chaotische extra's.
Wat we echter niet snappen is waarom we niet met diezelfde vier spelers online los kunnen gaan. Weliswaar krijgt deze remake de mogelijkheid om in je eentje online het gevecht aan te gaan, maar GoldenEye staat juist bekend om de split-screen gameplay. Halo games doen het toch ook? Waarom deze game dan niet? Een gemis als je het ons vraagt, maar we zijn allang blij dat de offline modus deze mogelijkheid wel weet te bieden.
Ten slotte was er tijdens de presentatie duidelijk een bepaalde vorm van auto-aim aanwezig, in zowel de offline als online modi. We hebben ons altijd afgevraagd waarom deze toevoeging in het leven is geroepen, aangezien het toch veel leuker is om zelf te mikken en zo de gewenste kill te maken? Niettemin maakte de explosieve actie tijdens bepaalde momenten in de presentatie veel goed. Want het typische arcadegevoel is weer aangenaam aanwezig. Een gevoel dat helaas slechts een handjevol games ons kunnen geven.
Loyaal aan het origineel
GoldenEye: Reloaded doet er alles aan om zowel de oude fans als nieuwkomers te behagen. De game blijft duidelijk loyaal aan het origineel, maar voegt die daarnaast wel in een mooi grafisch jasje met een aantal extra elementen. De souplesse wat betreft het schietwerk zou nog wat oppoetswerk kunnen gebruiken, maar dat komt misschien omdat de game voor het typische arcadesfeertje wil zorgen en wij nu juist realistische shooters gewend zijn. Voor een aantal fijne maar intense avonden op de bank moet de split-screen modus weer een hoop plezier gaan zorgen, maar helaas hebben we hiervan niets kunnen zien tijdens de presentatie. En toch, afgaande van wat we wél hebben mogen zien, hebben we hierin het volste vertrouwen. Wie weet kijken we over tien jaar zelfs wel terug op deze game met dezelfde nostalgische gevoelens zoals die we hadden bij GoldenEye 64.