Battlefield 4 Preview

Preview
woensdag, 27 maart 2013 om 8:40
xgn google image
Al meer dan een week teaset Electronic Arts ons met korte filmpjes waarin we een boot, helicopter en tank van dichtbij zien bewegen, gevolgd door de slogan 'Prepare 4 Battle'. Echt mysterieus was het dus niet, maar vandaag onthulden DICE en EA officieel Battlefield 4 op een speciaal evenement in Stockholm en wij waren er bij.
Karl Magnus Troedsson, general manager van DICE, omschrijft Stockholm als 'de hoofdstad van Battlefield'. Met de studio van DICE op een steenworp afstand kan hij daar zomaar gelijk in hebben, zij zijn namelijk druk bezig met het volgende deel in een van de grootste shooterseries ooit: Battlefield 4.
Zinkende auto
In het Skandia Theater in hartje Stockholm gaat het gebeuren. Grote posters met de inmiddels kenmerkende blauwe soldaat met oranje linkerschouder winden er geen doekjes om: hier gaan we de eerste gameplaybeelden van Battlefield 4 te zien krijgen. Als de groep voorzien is van een hapje en een drankje worden we naar onze stoel gewezen, het licht gaat uit en op het grote scherm zien we een stel Amerikaanse soldaten in een wat ongemakkelijke situatie. Ze hangen ondersteboven in een zinkende auto, en de speler krijgt de moeilijke beslissing om het raam van de auto eruit te schieten om te ontsnappen, waardoor je wel een van je kameraden achterlaat. Net voordat de definitieve beslissing gemaakt moet worden wordt het beeld weer zwart. Er verschijnt een klokje in beeld met de tekst: "13 minuten geleden".
Hyperrealisme
Minder dan een kwartier geleden ging het nog relatief beter met de squad mariniers die we zojuist nog ondersteboven naar de zeebodem zagen zinken. Ze zijn op de vlucht van een stel Russische Special Ops, maar kunnen in ieder geval nog terugvechten. Vooral dan valt meteen al op dat Battlefield 4 op grafisch vlak een flinke stap verder gaat dan deel 3. De gezichten zijn levensecht, en ook de omgevingen zijn haast niet van echt te onderscheiden. De verf op een deur van een vervallen schoolgebouw is afgebladderd, en ook van de kinderschilderingen op de muur is niet veel meer over. Als er vervolgens geknald wordt weten we weer waar Battlefield voor staat: keiharde explosies en realistisch klinkende geweren. In de demo konden we in ieder geval zien dat de omgevingen weer naar hartenlust gesloopt kunnen worden, en om dat te demonsteren zien we de hoofdpersoon door een gebouw heen zakken omdat een Russische helikopter er tientallen raketten op loslaat. Hoe scripted deze val was weten we niet, maar het ziet er in ieder geval bijzonder spectaculair uit.
Frostbite 3
Na afloop van de demo verschijnt Karl Magnus Troedsson op het toneel, hij vertelt dat we zojuist de splinternieuwe Frostbite 3 engine in werking hebben gezien. Deze engine, die volgens Troedsson "gemaakt is voor Battlefield 4", moet er voor zorgen dat de lat op technisch vlak een stuk hoger komt te liggen. Ook Lars Gustavsson, creative director bij DICE, komt nog even het podium op. Hij kondigt de eerste trailer voor de game aan, die vandaag ook voor jullie te zien zal zijn. Ook benadrukt hij dat de nadruk van de singleplayer in Battlefield 4 meer dan ooit op de menselijkheid van de personages komt te liggen. Iets wat we later die avond nog vaker zullen horen:
Een vleugje Bad Company
Vervolgens worden we in Café Opera verwacht. Daar zullen een aantal leden van DICE uitleg geven bij de demo die we zojuist gezien hebben. We krijgen korte presentaties te zien over de singleplayer, art en de Frostbite 3 engine. Over de multiplayer houdt DICE de kaken dus nog stijf op elkaar (sorry jongens). Uit die presentaties blijkt dat DICE er zich bewust van is dat er in de campagne van Battlefield 3 een aantal dingen mis zijn gegaan. Zo zegt Stefan Strandberg van DICE tijdens de singleplayer presentatie het volgende:
Deze uitspraak over je squad deed ons direct denken aan de Bad Company games, waarbij we ook het gros van de game met dezelfde paar soldaten rondrenden. Nu is het zelfs mogelijk om deze mariniers wat simpele orders te geven, zoals het geven van dekkingsvuur. Verwacht echter geen diep strategisch systeem, het is volgens Strandberg immers "geen Brothers in Arms".
Andere aanpak
Als DICE ons iets wilde vertellen met deze eerste blik op Battlefield 4 is dat ze de singleplayer anders gaan aanpakken. De geweldige momenten die we in de Battlefield multiplayer beleven moeten ook terug te vinden zijn in de campagne, en door je squadmaten een eigen gezicht te geven is het de bedoeling dat we iets om deze super realistische pixelfiguren gaan geven. De Frostbite 3 engine laat in ieder geval zien veel in zijn mars te hebben, op grafisch vlak zit het dus wel snor met deze titel. Veel meer informatie is er nog niet bekend. Zo weten we nog niet wanneer de game uitkomt, en op welke consoles de game zal verschijnen. Wij krijgen in ieder geval al medelijden met onze inmiddels bejaarde Xbox 360 en PlayStation 3 als ze deze monstergame moeten gaan draaien.

Populair Nieuws