Met de nieuwe ontwikkelaar Warner Bros. Games Montreal aan het roer van de razend populaire Arkham serie, was het maar de vraag hoe Origins uit zou pakken. Na een hands-on op de Gamescom kunnen we al voorzichtig zeggen dat de studio een prima vervolg op de games van Rocksteady af gaat leveren, zonder een eigen stempel op de game te drukken.
De demo begint als we Batman onder een brug zien zitten die wel eens betere tijden gekend heeft. Grote stukken beton zijn in zee beland en aan het aantal brandende auto's te zien is het niet zo lang geleden goed mis gegaan. Firefly, de verantwoordelijke voor deze chaos, vliegt nog steeds vrolijk rond met zijn jetpack en vlammenwerper. Voordat The Bat de strijd aangaat met deze gestoorde superschurk besluit hij af te rekenen met een stel handlangers dat zich onder de brug verschanst heeft. Daar komen we er meteen achter dat er wat gameplay en gevechten betreft nauwelijks iets is veranderd: nog steeds ligt de nadruk op het uitdelen van rake klappen terwijl je ritmisch countert en heen en weer springt. Voordat we onze vuist in het gezicht van een vijand duwen kiezen we de beste plaats uit om toe te slaan. Het observeren van je vijanden is wederom van levensbelang: een vijand met alleen zijn vuisten is geen probleem, maar de gemiddelde 'goon' wordt wel gevaarlijk als hij een machinegeweer in zijn handen heeft of met een groot schild zijn lijf beschermt.

Schokkend
Gelukkig staat het lompe stelletje op een rooster, waar wij gemakkelijk in kunnen glippen. Als we recht onder een gespierde vent met een geweer staan drukken we op de takedownknop en daarna gaat alles vliegensvlug. Batman werkt de hulpeloze handlanger tegen de grond en vliegt vervolgens moeiteloos tegen een andere aan die schreeuwend op de grond valt. Tijdens deze knokpartij loopt er een balkje vol bovenin het scherm.
Dit metertje heeft alles te maken met de nieuwste gadget van de superheld: de
Shock Glove (Die we al eens eerder voorbij zagen gekomen in de
Armoured Edition van
Arkham City). Als je genoeg spectaculaire combo's uitgevoerd hebt activeer je de handschoen door de twee sticks op je controller in te drukken, vervolgens komen alle klappen en trappen van de gemaskerde held een stuk harder aan omdat de slachtoffers tegelijkertijd een elektrische schok door hun bont en blauwe lichaam krijgen. Als de vloer eenmaal bezaaid is met kermende vijanden is het tijd om naar een kamer te gaan, waarin we te zien krijgen dat je ook genoeg schade aan kunt richten zonder gezien te worden.

Just Cause-stijl Nog steeds kunnen nietsvermoedende vijanden met bottenbrekende
silent takedowns uitgeschakeld worden en rookbommen helpen je om weer te verdwijnen uit het vizier van de geweren die op je gericht staan. Als Batman op een bepaald moment toch wordt gezien pakt hij een gadget erbij die we al eerder zagen: de
Line Launcher, een pistool dat een stevige staaldraad tussen twee oppervlakten schiet, zodat je erop kunt lopen. Sinds zijn avontuur in Arkham City heeft hij er echter ook een nieuw trucje mee geleerd: in ware
Just Cause 2-stijl schiet hij de ene kant van de kabel aan een gasfles vast en het andere uiteinde aan de rug van een nietsvermoedende handlanger. Als de draad bevestigd zit vliegt de fles in een moordend tempo richting de pechvogel, waar weinig van over blijft als de fles tot overmaat van ramp ook nog ontploft. Het lijkt er dus op dat de gadgets in Origins meer functies hebben en niet alleen gebruikt worden om door te omgeving te bewegen. Net voordat Batman de strijd aangaat met Firefly stopt de demo ermee. De ontwikkelaar wil namelijk nog graag wat spektakel bewaren voor als de game dit jaar in november verschijnt.
Deathstroke
Wel mochten we een kwartiertje aan de slag met de nieuwe challenge modus: 1 vs 100. Zoals de naam al doet vermoeden neem je het in die modus op tegen honderd vijanden, die in golven op je afkomen. Tot onze verbazing deelden we geen klappen uit met Batman maar met Deathstroke, de huurmoordenaar die als pre-order bonus beschikbaar wordt gesteld. Het spelen met Deathstroke zorgt niet voor ingrijpende veranderingen in de gevechten, maar het is leuk om ook een ander personage te zien. Zijn combo's zijn in ieder geval indrukwekkend. Met een uitschuifbare staf mept hij in het rond, waarbij hij soms twee vijanden tegelijk tegen de grond werkt door precies op het juiste moment de stok uit te schuiven. Veel verder dan een cosmetische verandering gaat het echter niet, want we haalden een prima score door precies dezelfde knoppencombinaties te gebruiken als bij Batman, al kan het natuurlijk zijn dat hij nog wat handige gadgets heeft die wij niet gezien hebben tijdens de speelsessie.
Eigen smoel
Wat wij gezien hebben van Batman: Arkham Origins geeft ons het sterkste vermoeden dat er weer een geweldige Batman titel aan zit te komen. Al zullen we weinig echt nieuwe dingen tegenkomen, is het prima om nogmaals door de straten van Gotham te sluipen en zweven terwijl we het opnemen tegen Joker, Black Mask en Deathstroke. Wij vestigen onze hoop op de multiplayer modus van de game, waar tijdens de presentatie met geen woord over gesproken werd, om ervoor te zorgen dat Origins toch nog een eigen smoel krijgt. We zullen het allemaal te weten komen als de game verschijnt voor de Xbox 360, PlayStation 3, PC en Wii U.