Batman: Arkham City Preview

Preview
donderdag, 06 oktober 2011 om 17:00
xgn google image
Na het denderende succes van Batman: Arkham Asylum was het een kwestie van afwachten op een vervolg. Dat vervolg komt over enkele weken uit in de vorm van Batman: Arkham City. De verwachtingen zijn hoog, maar of de game die kan waarmaken is nog maar de vraag. Wij zijn alvast even gaan kijken of Arkham City op de goede weg is.
Het eerste wat opvalt wanneer je Batman: Arkham City bekijkt, is dat alles een stuk groter is. Uit de titel wordt al duidelijk dat het ‘Asylum’ wordt ingeruild voor de ‘City’. Qua oppervlakte is Arkham City op papier vijf maal groter dan Arkham Asylum, maar in praktijk voelt het allemaal nog veel groter. In de demo keken we vanaf een hoog gebouw naar het eiland waarop het gekkenhuis uit het eerste deel zich bevindt en dat valt zielig weg tegen de overweldigende grootte van Gotham City. Alles is dus veel groter en dat geldt ook voor de afstanden die je aflegt. Toch is er geen Batmobiel in Arkham City beschikbaar. Dit omdat “Batman zelf het ultieme voertuig is,” zoals een medewerker van ontwikkelaar Rocksteady Games ons leuk wist te vertellen.
Leren vliegen
De mogelijkheden om je te verplaatsen zijn namelijk erg toegenomen. In Batman: Arkham Asylum kon je de cape van Batman wel gebruiken om rustig ergens heen te dwarrelen, maar veel verder dan dat ging het niet. Nu in de nieuwe Batman game is Batman veel vrijer en kan hij de hele stad doorvliegen. Je kunt nog op dezelfde manier zweven als in Arkham Asylum, maar als je er wat vaart achter wilt zetten, kun je een duikvlucht maken om vervolgens met die snelheid weer omhoog te vliegen. Wil je nog sneller ergens komen dan kun je de grappling gun gebruiken om jezelf in een rotvaart naar een richel toe te trekken, los te laten en van daar verder te gaan.
Dit ziet er ongelooflijk cool uit en met een beetje oefening heb je het zo onder de knie. Heb je toch wat moeite met al de bewegingen van de vleermuis, dan zijn er de Augmented Reality trainingen. Deze trainingen zijn verspreid over de stad en opgebouwd uit verschillende stappen. Zo bestaat de vliegtraining bijvoorbeeld uit vijf stappen die steeds moeilijker worden. Lukt het je om alle stappen succesvol te voltooien, dan word je beloond met een upgrade voor één van je vele gadgets. Het loont dus echt om deze trainingen te doorlopen, want je wilt natuurlijk wel de tofste gadgets hebben.
Vechten met stijl
Een groot aantal van die gadgets kun je ook in de gevechten gebruiken die in Arkham City nog bruter zijn dan in het eerste deel. Het vechtsysteem uit Arkham Asylum werd al geprezen en in Arkham City is het nog beter uitgewerkt. Er zijn nieuwe moves en het voelt allemaal nog vloeiender aan. Nieuwe toevoegingen zijn het gebruiken van je omgeving om vijanden knock-out te slaan en de mogelijkheid om twee vijanden tegelijkertijd te counteren. Deze twee zien er erg gaaf en effectief uit en lijken een goede toevoeging om het vechten wat afwisselender te houden. Er is trouwens nooit een tekort aan slechteriken die je op hun donder kunt geven. Gotham City is overgenomen door de Joker en dat spat uit alle poriën van de game.
De stad is gehuld in een donkere sfeer en als je daar rondloopt of vliegt, weet je gewoon dat er iets niet klopt. De schuilplaats van de Joker is dan nog eens een apart geval. In de demo hebben we het alleen van buitenaf kunnen bekijken, maar daar werd al duidelijk dat dit geen locatie is waar je graag naartoe gaat. De Joker heeft een attractiepark omgebouwd op de gestoorde manier zoals alleen de Joker dat kan. Een waardige locatie in een geschift stijltje waar je vroeg of laat de krankzinnige clown tegen het lijf gaat lopen.
Een hoop slechteriken zorgen voor een hoop werk
Je hebt je wel meer dingen om zorgen over te maken dan de Joker. Ondanks dat het gekkenhuis in Arkham Asylum goed gevuld was op het einde van de game zijn er toch nog een hoop slechteriken op vrije voet. En ze hebben het allemaal op Batman gemunt. De slechteriken uit het eerste deel krijgen een andere rol om de game niet te veel op zijn voorganger te laten lijken en er zijn ook een hoop nieuwe vijanden. Zo krijgt Victor Zsasz bijvoorbeeld een grotere rol in Arkham City terwijl hij in deel één alleen maar even voorbij kwam. De belangrijkste nieuweling is Hugo Strange die Batmans geheime identiteit op straat dreigt te leggen. De vleermuisman heeft dus meer dan genoeg te doen in Arkham City. De game neemt zelfs veertig uur in beslag voor je de aftiteling voorbij ziet komen.
Die veertig uur gelden niet alleen voor het verhaal, maar ook voor alle zijmissies. Je kunt uren gewoon rondlopen door Gotham City en zijmissies starten. Zo gingen wij in de demo een gebouw binnen om daar Bane te vinden, een slechterik die je in het eerste deel ook tegen bent gekomen. Bane heeft het echter gehad met de Joker en wil de hulp van Batman. Maar is Bane wel te vertrouwen? Aan jou de taak om het uit te vinden door die missie te doorlopen. Naast de zijmissies zal ook de Riddler weer volop aanwezig zijn. De geniale Edward Nigma heeft weer honderden puzzels voor je verzonnen om op te lossen in Batman: Arkham City.
Predator Challenge
Ter afsluiting kregen we ook nog even de Challenge modus voorgeschoteld. De Combat Challenge heeft onze Rox eerder al besproken, maar wat wel nieuw is, is de Predator Challenge. In een Predator Challenge moet je een groep vijanden zo snel mogelijk uitschakelen zonder dat je betrapt wordt. Deze gingen we te lijf als Catwoman. Het kribbige katje heeft een heel eigen repertoire aan bewegingen dus het is wel even wennen als je voor Catwoman kiest. Zo heeft zij bijvoorbeeld geen grappling gun om zich omhoog te trekken. Daar gebruikt ze haar zweep voor. Daarvoor moet ze wel eerst heel katachtig tegen een muur omhoog springen, omdat haar zweep maar een beperkt bereik heeft.
Catwoman is een meesterlijke dievegge en kan daarom gebruik maken van de ‘dief modus’, die eigenlijk precies hetzelfde is als de ‘detective modus’ van Batman. In deze modus kan zij net als Batman de status van vijanden zien, maar zij kan nog meer zien. Zo zie je in de dief modus op verschillende plekken krassen zitten die overduidelijk gemaakt zijn met een klauw. Dat betekent dat Catwoman daar kan klimmen. Ze kan op deze manier via het plafond klimmen over de vijanden heen. Deze actie brengt weer een aantal nieuwe mogelijkheden met zich mee om vijanden uit te schakelen. Het is goed om te zien dat Rocksteady de tijd heeft genomen om het personage Catwoman zo goed uit te werken en het niet alleen bij Batman heeft gehouden.
Nog beter dan Arkham Asylum
Jullie hadden het vast wel geraden: wij zijn erg enthousiast over Batman: Arkham City. Het lijkt bijna een zekerheidje te zijn dat deze game het al geweldige Batman: Arkham Asylum ver voorbij gaat. Ieder positief punt uit het vorige deel is gewoon nog beter gemaakt. Op iedere straathoek is wel iets anders te doen wat de afwisseling er lekker inhoudt. Heb je geen zin om met het verhaal verder te gaan, dan kun je je uren bezighouden in Gotham City zonder je ook maar een moment te vervelen. We moeten nog twee weken wachten op Arkham City, maar als deze demo enigszins betrouwbaar is voor het eindresultaat, dan wordt deze game gegarandeerd een topper.

Populair Nieuws