Assassin's Creed Syndicate E3 Preview - Vechtend door Londen

    Een nieuw tijdperk, een nieuwe kans. Het nieuwe deel brengt ons mee naar Londen tijdens de industriële revolutie. Een tijd van treinen, stoomboten en wetenschappelijke vooruitgang, maar zeker ook van de assassin's. Wij zijn er alvast mee aan de slag gegaan voor de Assassin's Creed Syndicate E3 preview.

    Middels een korte demo van een klein half uur zijn wij al iets meer te weten gekomen van de nieuwe Assassin's Creed. De game zat echter nog in de alpha-fase en helaas waren niet alle nieuwe features te gebruiken; een aantal van de vernieuwingen echter wel. Onder andere het pistool, de combat, het rijden met koetsen en de grappling hook. Daarnaast konden wij natuurlijk genieten van het mooie industriële Londen.

    Veelbelovende personage(s)

    Voor het eerst zijn er meerdere assassin's waarmee gespeeld kan worden. Het gaat natuurlijk om de tweeling Jacob en Evie Frye. Mensen die weten hoe de Animus in Assassin's Creed werkt snappen meteen ook waarom het om een tweeling gaat. Helaas was alleen Jacob speelbaar tijdens de Assassin's Creed Syndicate E3 preview, maar daar vielen gelijk een aantal positieve zaken op.

    Na de rustige Arno Dorian is Jacob eindelijk weer eens een assassin met ballen. Hij heeft pit, humor en durft risico te nemen. Deze verandering van karakter is welkom. Naast karakter brengt Jacob ook stijl met zich mee. Zeg nou zelf, wie wil er nou niet met zo'n gave tophat en cane rondlopen. Nu hopen dat Evie ook zoveel positiefs toe kan voegen aan de game.

    Assassin's Creed Syndicate E3 Preview screenshot

    Combat in Assassin's Creed Syndicate sterk verbeterd

    Veel belangrijker dan de personages is natuurlijk de gameplay. Ook daar heeft Ubisoft niet stilgezeten. Tijdens de demo konden wij nieuwe wapens als de cane en boksbeugel helaas nog niet gebruiken, maar we hebben wel flink wat kunnen vechten.

    Onder andere de "hand-combat" is ver vooruit gegeaan. Dit gaat zeer vloeiend, kent zeer veel animaties, is lekker fris en is vernieuwend. Een aantal prachtige combo's met werpmessen en het pistool waren daarvan het resultaat.

    Meerdere mensen tegelijk slaan, tegen muren aangooien, ruggen breken, vijanden van een dak afgooien, het kan allemaal in Assassin's Creed Syndicate. Dit zie je ook terug wanneer je bijvoorbeeld iemand van zijn koets aftrekt of wanneer je iemand besluipt. Je vuisten zijn niet langer nutteloos en het hebben van een zwaard is niet langer meer een must. Jacob lost het wel voor je op.

    Assassin's Creed Syndicate E3 Preview screenshot

    Grappling hook maakt zijn opwachting

    Sommige mensen vinden het gaaf, sommige mensen vinden er niks aan: de grappling hook. Verpest het het free-runnen of geeft het een extra dimensie aan het free-runnen? Een belangrijke vraag die Ubisoft in deze maanden moet gaan beantwoorden. Persoonlijk vinden wij het een hele goede toevoeging die echt vernieuwend is en ook nog eens behoorlijk goed werkt.

    Wanneer de mogelijkheid ontstaat om de grappling hook te gebruiken, krijg je een pop-up. Door de grappling hook te activeren vlieg je omhoog of zelfs van dak tot dak. Herinneren wij ons Assassin's Creed Revelations nog met de hookblade en het gaan van gebouw naar gebouw? In Syndicate kan dat nu ook. Het kan vrijwel overal en je bepaalt zelf waar en wanneer je dit doet. Je vliegt letterlijk door Londen.

    Assassin's Creed Syndicate E3 Preview screenshot

    Pistool en werpmessen

    Een groot irritatiepunt in Assassin's Creed Unity was het richten met je pistool of spookmes. In Syndicate is dit aangepast en verbeterd door middel van vrij richten. L2/LT is richten, R2/RT is schieten. simpeler kan het niet. Binnen enkele seconden hadden wij dit systeem tijdens de Assassin's Creed Syndicate E3 preview al beter onder de knie dan we dat in Unity ooit gehad hebben.

    Maar Syndicate zou geen Assassin's Creed zijn zonder dat er ook zwaarden en messen aan te pas komen. De werpmessen komen terug van weggeweest en dat is goed. Niemand begrijpt eigenlijk waarom die ooit weggehaald zijn, aangezien het helemaal past bij de stijl van een assassin. Ook het gebruiken van werpmessen werkt prima.

    Assassin's Creed Syndicate E3 Preview screenshot

    Paard en wagen en brede straten

    We zijn verder in de tijd. Mensen lopen niet meer over het midden van de weg, maar netjes op de stoep. Het midden van de weg is gereserveerd voor mensen met paard en wagen. De straten worden hierdoor breder en het is lastiger om van dak naar dak te springen. De grappling hook komt hierbij goed van pas, maar de bredere straten hebben ons tot dusver nog niet kunnen overtuigen. Hoewel realistisch, haalt het de vloeiendheid van het free-runnen er behoorlijk uit.

    Die ruimte op de weg is echter nodig voor de koetsen, paarden met wagen en dergelijke voertuigen. Deze kun jij als hoofdpersoon ook besturen en dat hebben wij dan ook gedaan in een missie. Dit voelt zeer onnatuurlijk en is zeer onrealistisch. Je vliegt met paard en al tegen de muur omhoog en je rijdt gewoon verder. Deze feature is een leuke toevoeging aan de game, maar vraagt zeker nog wat aandacht en balancering.

    Assassin's Creed Syndicate E3 Preview screenshot

    Bouwt verder op Unity

    De basis van Unity was goed, ondanks de vele glitches en andere technische problemen. Het is dan ook goed om te zien dan Assassin's Creed Syndicate veel overneemt van Unity. Het verbeterde free-run systeem, verbeterd keuzemenu voor items en het kunnen betreden van gebouwen zijn daar goede voorbeelden van.

    Net zoals Parijs in Unity is Londen ook weer een grote, open, drukke stad met vele mensen en mogelijkheden. Helaas hebben wij nog geen boten, treinen of andere coole uitvindingen van de industriële revolutie gezien tijdens de Assassin's Creed Syndicate E3 preview. Maar Ubisoft gaat duidelijk verder op de basis die Unity gelegd heeft en wij zijn heel benieuwd naar hoe dit verhaal gaat linken met het verhaal van de assassin's.

    Nog niet kunnen proberen

    Zoals eerder gezegd hadden we maar een krap half uur voor het spelen van de demo. Heel veel van de nieuwe features zaten helaas niet in de demo van Syndicate en zijn nog niet aan de tand gevoeld. Het gaat hierbij om de boksbeugel, de cane, stoomboten, treinen, Evie en nog veel meer wapens. Jammer, maar begrijpelijk.

    Assassin's Creed Syndicate E3 Preview screenshot

    Assassin's Creed Syndicate E3 preview - Veelbelovend!

    Maar alles wat we wel gezien hebben tijdens de Assassin's Creed E3 preview belooft veel. Het is nog een alpha-versie en om die reden gaan we nog niet te ver in op graphics en technische mankementen. De gameplay was daarentegen verfrissend en leuk. Jacob is een gaaf personage, de combat is sterk verbeterd, het richten met wapens is sterk verbeterd en de basis van Unity wordt prima verder uitgebouwd.

    Over de verbrede straten en besturing van paard en wagen zijn wij echter wat minder positief. Ubisoft zal nog een beetje moeten sleutelen aan de game en wij wachten tot die tijd op meer informatie betreffende de dingen die we nog niet hebben gezien. Wat we wel hebben gezien is echter veelbelovend.

    Assassin's Creed Syndicate ligt vanaf 23 oktober in de winkels voor de PlayStation 4 en Xbox One, en komt later naar PC. De game is al te pre-orderen, ook in de speciale Charing Cross Edition.

    Assassin's Creed Syndicate

    Verkijgbaar vanaf 23 october 2015

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.