Army of Two: The 40th Day Preview

Preview
door Timo
zaterdag, 19 december 2009 om 17:00
xgn google image
Samen uit, samen thuis. Dit is toch wel dé uitdrukking die centraal staat in Army of Two. In het tweede deel uit de franchise, Army of Two: The 40th Day, is dit principe geen spot veranderd. Maar wat is er dan wel veranderd? Wij gingen alvast met een klein gedeelte van de game aan de slag.
Sjanghai, China
Army of Two: The 40th Day speelt zich af in Sjanghai, China. Je begint de game dan ook met een filmpje van Sjanghai. Je ziet de twee hoofdpersonen, die uit het eerste deel zijn teruggekeerd, Rios en Salem aankomen in Sjanghai. De persoon met de camera, die aan het opnemen is, stapt op de bus voor een tour rond Sjanghai. Maar dan gaat het mis, er vallen bommen naar beneden, gebouwen ontploffen en er ontstaat een enorme chaos.
Wat verder precies de bedoeling is, is nog niet helemaal gebleken uit het stukje dat wij gespeeld hebben. Het lijkt er tot nu toe op dat ze gewoon zoveel mogelijk, Amerikaans sprekende Chinese soldaten moeten dood knallen. Als dit in de volledige game zo blijft, en niet goed duidelijk wordt wat nu de bedoeling is, kan dit tot een groot minpunt leiden. Het verhaal van deel één was al niet sterk, maar als het nu in deel twee niet eens duidelijk wordt wat er moet gebeuren...
Army of Two: The 40th Day Screenshot 112783 Army of Two: The 40th Day Screenshot 112781 Army of Two: The 40th Day Screenshot 112779
Overleef met zijn tweeën...
Wanneer je dan begint met spelen als één van de twee veel te gespierde, vol met testosteron gepompte stoere jongens, is het drie uur eerder. Je krijgt wat uitleg over de basisbesturing en de tactieken. Dit moet samen met een vriend online of met een vriend op de bank, in split-screen. Je moet zoveel mogelijk samenwerken, maar er schuilt stiekem ook een competitief element in deze coöperatieve game. Je kunt op bepaalde punten namelijk zien wie de meeste kills heeft en het meeste geld heeft opgehaald. En dan is het dus altijd wel leuk als jij meer hebt dan je partner.
Tevens zijn er weer de leuke details aanwezig bij de interactie met elkaar. Zo kun je elkaar weer een stomp verkopen, complimentjes geven en, wat nu nieuw is, 'steen, papier, schaar' spelen. Dit is, net zoals in Army of Two, een leuk element en erg grappig in het spel verwerkt. In de versie die wij hebben kunnen spelen, was het ten slotte helaas nog niet mogelijk om solo te spelen. Wat dus inhoudt dat jouw partner computergestuurd is en jij, in tegenstelling als je normaal in split-screen speelt, beschikking hebt over het volledige beeldscherm. En met de nadruk op ‘helaas’, want ontwikkelaar EA Montreal heeft er in dit deel voor gekozen om het beeld bij split-screen, niet horizontaal, maar verticaal te splitsen.
Army of Two: The 40th Day Screenshot 133328 Army of Two: The 40th Day Screenshot 133326 Army of Two: The 40th Day Screenshot 133198
...midden in de chaos
Daarmee komen we gelijk op het volgende punt terecht: chaos. Door dit irritante, gesplitste screen, wordt het al vrij snel onduidelijk wie waar is. Tenzij je misschien de Philips 21:9 TV hebt, werkt dit op normale (16:9) TV's niet lekker. Ook heb je zo weinig zicht om je heen en zul je de hele tijd van schouder-kijkpunt moeten verwisselen, als je iets wilt zien aan de andere kant van een muur. Hopelijk komt er nog een optie om dit te veranderen in de uiteindelijke game.
Echter, neemt dit niet weg dat de game nog ontzettend vette schiet- en tactiekactie bevat. Het bekende aggro uit deel één is weer aanwezig. Maar dit keer is het ook nog weer net iets uitgebreider en dieper. Ook is het visueel wat beter neergezet, en is het duidelijker wie nou precies de aggro hebt, en wie juist niet. Dit komt doordat er een duidelijk rode gloed om jouw personage komt wanneer je aggro hebt, en een blauwe gloed indien je de aggro niet hebt. Ten slotte kun je de wapens in de game, welke een stuk meer zijn, veel uitgebreider en dieper aanpassen dan in het eerste deel.
Dit is dan ook wel nodig in Sjanghai. Overal is er namelijk chaos. Dit komt echter niet helemaal goed over. Dit komt aan de ene kant door de graphics. Het spel ziet er namelijk op grafisch gebied bijna precies hetzelfde uit als deel één. Dit is niet heel erg, maar omdat we nu bijna twee jaar later zijn en de game amper tot niet is verbeterd op grafisch gebied, lijkt deze game gewoon lelijk. Hopelijk weet de ontwikkelaar nog het één en andere op te poetsen voordat het spel in januari in de schappen ligt. Maar of er veel veranderd zal worden, blijft nog maar de vraag.
Voorlopige conclusie
Van het kleine stukje dat we hebben gespeld van Army of Two; The 40th Day kunnen we natuurlijk niet gelijk de hele game op beoordelen. Maar wat we alvast wel met zekerheid kunnen zeggen, is dat de verticale split-screen op deze manier echt niet lekker werkt. En dit is jammer, aangezien de andere aspecten van het spel alleen maar zijn verbeterd. Er zijn nu meer wapens, meer personalisatie mogelijkheden en meer verschillende tactieken. Voor ons uiteindelijk oordeel kun je natuurlijk in januari onze recensie lezen.