ArmA III Alpha Preview

Preview
dinsdag, 19 maart 2013 om 17:00
xgn google image
Als je tegenwoordig de naam ArmA laat vallen, denken de meeste mensen aan zombies afslachten in de DayZ mod. Maar wist je dat de ArmA games eigenlijk tactische oorlogsshooters zijn? Het derde deel uit de reeks moet nog dit jaar verschijnen en sinds kort kan iedereen al aan de slag met de alpha-versie van het spel.
Het shooter genre wordt tegenwoordig overheerst door 'run and gun-games', spellen waarbij je afgebakende paden bewandelt en als een soort Rambo iedereen aan gort knalt. Spellen als ArmA proberen deze trend te doorbreken en willen de gamer een zo realistisch mogelijke ervaring brengen. ArmA II verscheen in 2009 en is tot op heden nog steeds een van de meest realistische shooters in de industrie. Het spel had echter wel nog te kampen met houterige animaties, een veel te ingewikkelde besturing en een AI die op hol kon slaan. Ontwikkelaar Bohemia Interactive geeft aan dat deze problemen verbeterd zullen worden in ArmA III. Wij gingen onlangs aan de slag met de alpha-versie van dit spel en onze bevindingen lees je hier.
Indrukwekkende graphics
De alpha versie laat je spelen op het eiland Stratis, dat maar liefst 20 vierkante kilometer groot is. Dit is een voorproefje voor het afgewerkte spel, dat een map van ongeveer 270 vierkante kilometer zal bevatten. Sommige zaken waaronder het verhaal worden nu nog even achterwege gelaten maar spelers krijgen al wel te zien hoe de verschillende gameplay elementen, waaronder vliegen en duiken, in werking gaan. Het eerste wat opvalt wanneer je wordt gedropt op Stratis, zijn de indrukwekkende graphics. Overal staan bomen, struiken, bossen en stenen die tezamen een erg geloofwaardige omgeving creëren. De graphics schitteren vooral wanneer de zon schijnt en je alle schaduw- en lichteffecten te zien krijgt.
Het renderen van de omgeving verloopt ook erg soepel en op een zonnige dag kun je bijzonder ver kijken. Dit ook terwijl zaken die in de verte staan, relatief scherp blijven. Er is dus haast geen sprake van een wazig effect. Verschillende weersomstandigheden zoals bijvoorbeeld onweer, komen ook bijzonder geloofwaardig over. Enkel 's nachts zijn de graphics minder indrukwekkend. Dit omdat je minder ver kunt zien, waardoor je sneller gaat letten op kleine imperfecties zoals hoekerige rotsen. Uiteraard dien je voor de beste graphics wel een krachtige PC te hebben. Echter is er geen reden voor paniek. ArmA III is zo ontworpen dat computers die ArmA II kunnen draaien, geen probleem zullen ondervinden met een lagere kwaliteit graphics.
Ingewikkelde besturing
Niet alleen de graphics, maar ook de animaties hebben een mooie boost gekregen ten opzichte van ArmA II. Wisselen tussen kruipen, rechtstaan en gaan liggen, is soepeler dan ooit. Je hebt nu ook de mogelijkheid om naar links en naar rechts te leunen om zo achter hoeken te kijken. Erg handig in het heetst van de strijd, als je de knoppen combinatie kunt onthouden. In ArmA III kun je enorm veel acties ondernemen. Voor vele van deze acties dien je andere knoppen in te drukken. Dit kan er voor zorgen dat nieuwe spelers afgeschrikt worden door de hoge leercurve. Op zich is dit niet abnormaal voor een simulatie shooter, maar het kan altijd gebruiksvriendelijker. Het is ook vreemd dat ArmA III ondersteuning biedt aan het gebruik van een controller, terwijl dit nog lang niet op punt lijkt te staan. De handelingen die je wilt uitvoeren met de controller, worden lang niet altijd geregistreerd waardoor je bijvoorbeeld niet snel dekking kunt zoeken.
Snuggere AI, met enkele idioten
Ook erg belangrijk in een simulatie shooter, is de intelligentie van de NPC's. Tegenstanders zijn best slim en maken goed gebruik van hun omgeving om je het vuur aan de schenen te leggen. Zodra ze je spotten, zullen ze zich verspreiden en vanuit verschillende hoeken aanvallen. Daarnaast schieten ze ook om hoeken, wat het erg pittig maakt om ze te raken. Goede schutters zijn ze niet, maar in ArmA III kan elke geraakte kogel het einde voor je betekenen. Zodoende word je gedwongen om alles heel tactisch aan te pakken en niet zomaar in het rond te rennen.
Toch is de AI niet altijd even snugger. Meer dan eens zullen vijanden in een open plek blijven staan terwijl ze op je schieten. Teamgenoten luisteren ook niet naar alle commando's en als er erg veel tegenstanders zijn, kunnen ze niet goed besluiten op wie eerst te schieten. Er zijn overigens ook nog voldoende glitches aanwezig. Zo kun je soms door de map heen vallen en blijft het geluid soms haperen. Dit soort zaken zijn echter normaal voor een alpha-versie, maar toch moet hier nog hard aan gewerkt worden.
Aandacht voor de community
Wil je zelf wat werk verrichten, dan kun je terecht in de Level Editor. In de Editor kun je zelf missies bedenken die je later in co-op of in je eentje kunt spelen. Je krijgt de volledige plattegrond te zien waarop je eenheden, wapens en voertuigen kunt plaatsen. Je kunt eenheden ook meteen vanaf het begin van het level een bepaalde richting laten oplopen. Het grootste nadeel aan de Editor is de stabiliteit. Op tijd je missie opslaan is de boodschap want de Editor crasht regelmatig. Hoe dan ook, de mogelijkheden zijn erg groot en de servers bevatten momenteel al heel wat missies die door gamers zijn ontworpen.
Ook erg knap is de ondersteuning aan mods. Creatieve gamers kunnen het hele aspect van ArmA III ombuigen om er iets anders van te maken. Zo zijn er momenteel al heel wat servers waar een zombie survival game op draait. Niet DayZ maar het soortgelijke Dynamic Zombie Sandbox is momenteel een grote hit. Alle servers draaien momenteel ook erg stabiel. Het is knap om te zien hoeveel aandacht Bohemia Interactive schenkt aan de community door zaken als mods en Level Editors al in de alpha-fase toe te staan.
Te veel van hetzelfde?
Bohemia Interactive toont erg veel zelfverzekerdheid door de alpha-versie van ArmA III nu al te koop te zetten op Steam. En met rede want dit is een van de meest complete alpha-versies die we al hebben gespeeld. Er zijn nog voldoende glitches waar men aan moet werken, maar we zien al heel wat tekenen opduiken van een erg goede game. De AI lijkt beter te worden dan die van ArmA II, de graphics zijn ook in deze fase al indrukwekkend en de aandacht die uitgaat naar de community is beter dan voorheen. Echter lijkt alles wel sterk op ArmA II. Onze grootste angst is dan ook dat ArmA III enkel maar meer van het vorige zal brengen. De tijd zal het leren.