AMC The Walking Dead: The Video Game Preview

Preview
donderdag, 20 september 2012 om 15:00
The Walking Dead is tezamen met Game of Thrones de populairste televisieserie op de buis en dat effect is in de game-industrie zichtbaar. Inmiddels hebben we al drie afleveringen van de zombieserie versleten op de huidige generatie spelcomputers en daarnaast is er dit jaar zelfs een volledige game gebaseerd op Game of Thrones in de winkelrekken verschenen. Ontwikkelaar Terminal Reality (Ghostbusters: The Video Game en Star Wars Kinect) zet nu ook in op de Walkers en komt met een volwaardige first-person shooter in de wereld van The Walking Dead.
Terminal Reality maakt zich niet geliefd onder de doorgewinterde Walking Dead-fans. Behalve het strikken van uitgever Activision (hallo Call of Duty) heeft de Amerikaanse studio geen bijster goed cv, met het dit jaar verschenen Star Wars Kinect als dieptepunt, waarmee eens temeer duidelijk werd dat het spelen als een échte Jedi via bewegingsgevoelige sensoren nog even op zich moet laten wachten. Daarnaast: zitten we wel te wachten op een volwaardige game, aangezien de alom geprezen adventuregames van de serie al fantastisch presteren?
Met AMC The Walking Dead: The Video Game gooit Terminal het over een andere boeg. Geen cartooneske uitstraling en geen adventure-elementen, maar pure actie en horror zoals we van de televisieserie gewend zijn. De basis is er, nu de uitwerking nog. Daarover kunnen we helaas nog weinig zeggen. Op de Gamescom kregen we een presentatie te zien die slechts bestond uit een handjevol screenshots en een hoop beloftes, zonder bewegende beelden. En daar zullen we het ‘voorlopig’ mee moeten doen.
Interessant concept en toffe ideeën
Het gaat nog verder; binnen een half jaar moet de first-person shooter al in de winkelrekken liggen. Met nog geen enkele gameplaytrailer en een paar beelden steekt de vraag de kop op of Terminal Reality de game wel op tijd af krijgt. Zeker met de hete adem van Activision in de nek, die geen liefhebber is van het uitstellen van spellen. Het is te hopen dat de studio er de tijd voor krijgt, want Terminal heeft met Ghostbusters: The Video Game bewezen alleraardige games te kunnen maken. Aan interessante concepten bij The Walking Dead dan ook geen gebrek.
In pretentie is The Walking Dead een first-person shooter, maar in de praktijk voelt dit niet zo. Het draait om overleven, om tactisch nadenken, om keuzes maken. Zombies zijn bloeddorstige wezens waar je niet zomaar van kunt winnen. Soms moet je ze juist mijden wil je een bepaalde checkpoint bereiken. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot, want net als in de serie kunnen ze je horen en zelfs ruiken, nog voordat jij ze zelf hebt gespot, waardoor het dus zomaar kan dat er plots vijf zombies voor je neus staan.
Bekeken door de ogen van Daryl Dixon – publiekslieveling in de serie – en zijn broer Merle beleven we het avontuur. Het spel speelt zich vóór de gebeurtenissen van de serie af, wat Terminal genoeg ruimte geeft om het verhaal en de uitbraak van zombieapocalyps via zijn eigen beleving te presenteren. De twee broers proberen hun weg naar Atlanta te vinden en worden onderweg geconfronteerd met heel wat gevaar en keuzes. De speler bepaalt zelf op welke manier hij in Atlanta komt en ook met hoeveel mensen. Gaandeweg kom je dan ook voor een aantal belangrijke keuzes te staan. Neem je mensen mee in de hoop op extra munitie, vuurkracht en benzine, of laat je ze achter zodat er voor jou en Meryl genoeg eten en drinken overblijft?
Maar de uitwerking lijkt minder
Met dit soort elementen laat Terminal zien dat het vasthoudt aan het karakter van de serie. Het gebruiken van wapens is daarom ook uit den boze, omdat het geluid van de kogels ervoor zorgt dat alle nabije zombies direct op jou afgaan. Aan te raden zijn de mêleewapens, zoals een hamer, bijl of de kenmerkende kruisboog van Daryl. Natuurlijk zit The Walking Dead boordevol met wapens zoals pistolen, machinegeweren en vlammenwerpers, maar deze gebruik je pas als je plots omringd bent door tientallen, zo niet honderden zombies. En ja, dat komt wel eens voor, aldus de ontwikkelaar.
Afgaande op de eerste beelden, lopen we – als het om de visuals gaat – weinig warm voor The Walking Dead. Omgevingen zien er saai en inspiratieloos uit en ook de zombies kennen lang niet zoveel detail als in de televisieserie. Ook de wapens en de handen van Daryl zien er blokkerig en houterig uit en doen niet vermoeden dat het hier toch om een game voor de Xbox 360 en PlayStation 3 gaat. Terminal hamert op het overbrengen van de sfeer, maar in deze toestand moeten we die uitspraak vooralsnog met een korreltje zout nemen.
Vraagtekens bij deze The Walking Dead-game
Op papier heeft Terminal Reality met AMC The Walking Dead: The Video Game goud in handen. Een first-person shooter in de wereld van de engste televisieserie van het moment, dat kan haast niet fout gaan. Desalniettemin hebben we onze twijfels; de eerste beelden scheppen weinig hoop en refereren op geen enkele manier naar wat we op tv zien. We spelen dan wel als Daryl, kunnen een eigen stempel op het verhaal drukken en de drang om te overleven lijkt enorm groot, toch houden we ons hart stevig vast. Kom maar op met die eerste gameplaytrailer.