Afro Samurai Preview

Preview
door Timo
donderdag, 05 maart 2009 om 20:00
xgn google image
Sinds begin vorig jaar maakte Namco Bandai, de ontwikkelaar van Afro Samurai, bekend dat de nieuwe Afro Samurai game begin 2009 in de schappen zou liggen. Het is dus bijna zover, want 27 maart 2009 zal de game verkrijgbaar zijn en wij hebben hem al mogen spelen.
Het verhaal van Afro Samurai is gebaseerd op gelijknamige de TV-serie. Afro verloor zijn vader toen hij nog jong was. Zijn vader was toen de beste samurai ter wereld en dit kon je zien aan de hoofdband die hij droeg. Justice liet Afro’s vader uit de weg ruimen om zelf de nummer één te worden, wat hem gelukt is. Afro wil nu wraak nemen op Justice en de nummer één hoofdband van zijn vader terug.
Hoe meer bloed, hoe beter!
Zowel de game als de TV-serie zit vol met geweld. Het bloed spat alle kanten op, als je de vijanden neermaait met je samurai zwaard. Namco heeft daar iets op bedacht. Als de speler namelijk goede combo’s achter elkaar maakt, zal het beeld zich opvullen met bloedspetters. Hoe meer bloedspetters op je scherm, hoe wredere combo’s je kunt maken.
https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/200901141711064_t.jpg https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/200901121712564_t.jpg https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/200811011625263_t.jpg
De combo’s kun je maken door middel van verschillende aanvallen uit te voeren op je vijanden. Zo kun je een lichte of zware aanval doen met je zwaard of je kunt een paar flinke trappen uitdelen. Zodra de speler een goede combo heeft uitgevoerd, zal de genadeslag heel even in slow motion worden afgespeeld. Hierdoor zie je nog beter hoe je vijand zijn hoofd er af wordt gehakt of hoe je hem door midden slaat.
"Yoo Afro!"
Het gedeelte dat wij hebben gespeeld, begint met de bekende stem van acteur Samuel L. Jackson. De stem is zeker een goede aanwinst is voor de game en het zorgt er meteen voor dat je in de juiste sfeer van de game zit. Het level wat wij daarna hebben gespeeld heet 'Prelude' en wat direct opvalt, is de mooie grafische stijl van de game. De stijl lijkt een beetje op die van Prince of Persia, de moderne cell-shaded stijl.
Als je de game echter begint te spelen merk je al dat het niet helemaal lekker loopt. De eerste twee vijanden gaan nog wel soepel maar zodra je verder bent in het level, vallen er meteen al wat problemen op. De gameplay werkt namelijk niet helemaal goed. Je vijanden blijven soms hangen of dwalen maar wat in het rond en je zwaard slaat soms tegen lucht in plaats van gestoorde vijanden.
https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/200810131513169_t.jpg https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/200810131514232_t.jpg https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/200810131514248_t.jpg
Bij het eindgevecht kwamen er meerdere vijanden tegelijk op je af, die je kon verslaan door middel van een concentratiemoment. De speler moet hierbij vele lange combo’s maken om vervolgens, door een druk op de knop, het beeld zwart-wit te maken. In deze fase komen je slagen veel harder aan, is alles in slow motion en spat het bloed van je scherm, wat erg 'mooie' momenten oplevert.
Waar is de originaliteit?
De ontwikkelaar zei eens: “Afro Samurai blinkt uit in zijn originaliteit in gameplay,” wat tot nu toe eigenlijk niet klopt. De controls zijn vrij simpel gehouden, net als de vijanden. Hoewel de stijl en muziek van de game wel enigszins origineel zijn, is de gameplay het eigenlijk niet. Het is niks anders dan een nieuwe hack and slash game.
Omdat het zo simpel is en de vijanden soms gewoon niet terugvechten, kun je het na drie keer spelen eigenlijk gewoon met je ogen dicht doen. De gevechten zijn vrijwel altijd eentonig. Het enige pluspunt is de mogelijkheid om veel combo’s te maken. Je kunt ze, als je een tijdje speelt, op zoveel verschillende manieren doen dat dit eigenlijk het enige is wat het nog leuk houdt om te blijven spelen.
De muziek van de game is echter wel goed en origineel. Het mengt de rustgevende Japanse muziek met de Amerikaanse funk en hiphop. Dit geeft een goede sfeer wat echt bij deze game past. Als de vijanden echter doodgaan hoor je je vijand bijna niks zeggen, behalve wat gekreun en geschreeuw. Wel hoor je, als je bijvoorbeeld met je zwaard op het hout slaat, alsof je zwaard echt op het hout neerkomt. Van de omgevingsgeluiden hoor je vrij weinig in de game, omdat je bijna alleen maar de muziek hoort. Dit is daarentegen niet erg.
https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/200901141711065_t.jpg https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/200810131514233_t.jpg https://cdn.xgn.nl/downloads/ps3/1969-afro-samurai/2008041617172914_t.jpg
Conclusie
De game kan goed worden, de stijl ziet er nu al erg goed uit en de muziek en de geluiden zijn ook perfect voor deze game. Als Namco Bandai nog werkt aan de gameplay en als de volledige game niet zo erg repetitief wordt, komt het wel goed. Fans van de serie zullen deze game op 27 maart dan ook zeker in huis moeten halen.