Een game-franchise kan soms eeuwig doorgaan, zeker als ze niet zo
verhaal gedreven zijn. Momenteel weten we niet hoe lang
Dragon Age het volhoudt, maar als
BioWare er ooit een
einde aan wil breien, heeft het de blauwdruk daarvoor al een hele poos klaarliggen.
Zoals veel RPG’s speelt
Dragon Age zich af in een fantasiewereld met een hele eigen geschiedenis en cultuur. Dat er bekend is wat er ooit gebeurd is in een wereld, betekent alleen niet dat schrijvers er al over hebben nagedacht wat er ooit nog gaat gebeuren. Maar voor Dragon Age zijn er plannen die al een tijdje klaarliggen, zo vertelt David Gaider, één van de bedenkers van de franchise (via
Eurogamer).
Als BioWare ooit besluit om een laatste Dragon Age te maken, is er een plot dat achter slot en grendel klaarligt. Veel daarvan is door Gaider zelf bedacht tijdens de ontwikkeling van de eerste game, Dragon Age Origins. Toen co-schrijvers tijdens het maken van Inquisition meer wilden weten, is het allemaal op papier gezet en achter slot en grendel gelegd: informatie uit het document wordt alleen gedeeld met wie het echt moet weten.
David Gaider werkt niet meer aan Dragon Age en is ook niet meer in dienst van BioWare. Maar wat hij ziet in
Dragon Age: The Veilguard suggereert dat de huidige schrijvers nog steeds dat document gebruiken. Wie de games op volgorde speelt zal sowieso merken dat het vaak gebeurt dat een belangrijke persoon of plek in een latere game, al eens genoemd is in een eerdere titel.
Naar welk einde stuurt Dragon Age: The Veilguard?
Gaider laat tegenover Eurogamer doorschemeren dat er bepaalde dingen uit zijn potentiële einde voor Dragon Age al gebeurt zijn. Wellicht stuurt The Veilguard dus ook aan op het einde dat er al jaren ligt. Maar wat dat einde is, wil Gaider niet zeggen: we gaan het alleen zien als BioWare het ooit daadwerkelijk gebruikt in een laatste Dragon Age.
Overigens wist BioWare niet dat het ooit meer dan één Dragon Age-game zou maken. Sterker nog, de ontwikkelaar dacht dat het klaar zou zijn na de eerste game. De reden dat Gaider destijds toch zoveel achtergrond en plannen heeft bedacht bij die game, is om te zorgen dat de wereld geloofwaardig en echt te laten voelen.