Er zijn dit jaar al heel wat
banen verloren gegaan in de game-industrie. Maar de chaos in de industrie beperkt zich niet tot gedwongen
ontslag. De hele staf van
Annapurna Interactive is uit eigen beweging opgestapt.
Hoewel het niet de allergrootste naam is in het gaming-landschap, zullen veel mensen de naam
Annapurna Interactive wel eens hebben gezien bij het opstarten van een game. Het bedrijf is
uitgever van een aantal geliefde indie-games, waaronder
Stray, Cocoon,
Outer Wilds en Neon White. Maar er is intern een flinke verandering gaande: de hele staf moet vervangen worden.
Alle 25 medewerkers zijn namelijk opgestapt, na een conflict met Megan Ellison, de CEO van moederbedrijf Annapurna Pictures. Het team van Annapurna Interactive voerde gesprekken met haar over de mogelijkheid om van de gaming-divisie een onafhankelijk bedrijf te maken. Ellison kapte die gesprekken af, waarna Annapurna Interactive-voorzitter Nathan Gary opstapte, gevolgd door alle andere medewerkers.
Gary en de andere opgestapte medewerkers laten aan
Bloomberg weten dat het een moeilijke keuze was, die ze niet zomaar hebben gemaakt. Megan Ellison laat weten dat de verdere ondersteuning van ontwikkelaars die al een contract hadden met Annapurna nu de hoogste prioriteit heeft. Als uitgever is Annapurna niet alleen geldschieter voor games, maar biedt het ook diensten als kwaliteitscontrole.
Annapurna blijft games uitgeven
Dat Annapurna Interactive zijn hele staf kwijt is, wil niet zeggen dat de uitgever ermee stopt. De nieuwe baas van de uitgever Hector Sanchez (die ook medeoprichter was) heeft ontwikkelaars die op dit moment met Annapurna werken al laten weten dat hun contracten worden gehonoreerd. De belangrijkste rollen bij de uitgever worden zo snel mogelijk weer gevuld, waar nodig met hulp van derde partijen.
Megan Ellison laat weten dat het de bedoeling is dat Annapurna Interactive op lange termijn blijft bestaan. Niet alleen de huidige selectie van games blijft steun krijgen, het bedrijf wil zich ook blijven uitbreiden in interactief entertainment. Hoe dat uitpakt zullen we op termijn moeten merken.