Max Verstappen moest al na drie rondjes de GP van Australië verlaten, vanwege een remprobleem. De leverancier zegt alleen dat het de schuld is van
Red Bull Racing.
Update - Brembo stelt verklaring bij
Sinds remleverancier Brembo met de verklaring is gekomen na de Grand Prix van Australië, is de verklaring op een opvallende manier aangepast. Het bedrijf zegt nu dat het 'waarschijnlijk' is dat het probleem ligt aan de afstelling van de auto. De kans is dus toch aanwezig dat het gaat om een probleem met de remschijf of -klauw zelf.
Origineel bericht:
Toen er rook kwam uit de achterkant van de RB20 van
Max Verstappen, was bij velen initieel de gedachte dat zijn motor defect was. Maar toen hij langer door kon rijden en de rook steeds erger en erger werd, bleek dat er een ander probleem was: de rem van de rechterachterband was de hele tijd actief en extreem oververhit. Uiteindelijk explodeerde de band toen Verstappen de pitstraat in reed.
Het was de eerste technische uitvalbeurt voor Verstappen sinds twee jaar geleden, ook tijdens de Grand Prix van Australië. Er zijn daarom meteen twijfels over de betrouwbaarheid van de remmen, aangezien
Red Bull Racing sinds dit seizoen is overgestapt op een nieuwe leverancier, Brembo.
Verstappen zei na afloop van de race dat het voelde alsof hij reed met de handrem erop. Dat zijn vrijwel dezelfde woorden van
Charles Leclerc na de Grand Prix van Bahrein, nadat hij ook remproblemen had. En ook Ferrari gebruikt Brembo als leverancier. Maar volgens het bedrijf ligt de fout bij de teams zelf, zo meldt
GPblog.com.
“De teams hebben beide problemen onderzocht en daarbij kwamen geen afwijkingen aan de Brembo-componenten en materiaal aan het licht. In beide gevallen kwam het probleem voort uit een verkeerde afstelling of keuze van het team met betrekking tot de configuratie van de auto. Brembo is dus niet direct verantwoordelijk voor de beide problemen.”
Problemen vanaf de start
Volgens Christian Horner is het probleem dat de remklauw de rem heeft geblokkeerd. De teambaas stelt dat het al meteen aan het begin van de race is gebeurd, waardoor ze bij het team de hitte konden zien toenemen.
Dit bericht is bijgewerkt op 27 maart 2024.