De Zelda-franchise bestaat al meer dan 38 jaar en telt ongeveer 20 games. Het is voor spelers vaak onduidelijk hoe die games met elkaar te maken hebben, maar er is een officiële tijdlijn. Die heeft nu een heel bijzondere update gekregen.
De tijdlijn van The Legend of Zelda is één van de meest besproken onderwerpen in gaming. Sinds er in 2011 een grote officiële tijdlijn is verschenen is er iets minder discussie, maar met elke nieuwe game zijn er nieuwe vragen. Met name Breath of the Wild en Tears of the Kingdom zorgden voor veel discussie.
The Legend of Zelda - Tears of the Kingdom - Nintendo Switch
Breath of the Wild kende namelijk verwijzingen naar elk van de drie takken van de gespleten Zelda-tijdlijn. De officiële plaatsing van de game leek uiteindelijk te suggereren dat elke tijdlijn er uiteindelijk op moest uitkomen. Tears of the Kingdom gooide alleen opnieuw de knuppel in het hoenderhok door een verleden te schetsen voor Hyrule dat niet klopte met eerdere games.
Nintendo’s oplossing lijkt te zijn om Breath of the Wild en Tears of the Kingdom niet mee te nemen in dezelfde tijdlijnen als eerdere games. Tijdens Nintendo Live Sydney is een nieuwe tijdlijn te zien geweest, die een scheidingslijn heeft tussen Breath of the Wild en Tears of the Kingdom en de games van vóór 2017 (via Vooks). Er staat niet expliciet vermeld dat de twee nieuwste games zich buiten de bestaande tijdlijnen afspelen, maar er is geen enkele connectie meer te zien.
Er is nog iets eigenaardigs aan de hand met de plaatsing van Breath of the Wild en Tears of the Kingdom. Er is namelijk ook geen streep getrokken tussen die twee games, waardoor het lijkt alsof ze ook los van elkaar staan. Maar verschillende personages in Tears of the Kingdom herinneren zich de gebeurtenissen van Breath of the Wild, dus het lijkt niet de bedoeling dat ze los van elkaar staan.
Overigens is de Zelda-tijdlijn nooit iets geweest om je al te druk om te maken. Vrijwel elke game wordt zo gemaakt dat hij als op zichzelf staande ervaring leuk is. Er zijn maar een paar titels waarbij in de game zelf duidelijk wordt gemaakt wanneer hij zich afspeelt ten opzichte van een andere game.